Редакція журналу «Охорона праці»

Робота без вигорання

24.07.2025

Як курс навчання «Ментальне здоров’я на роботі», організований журналом «Охорона праці» у співпраці з експертами з ментального здоров’я, змінив моє ставлення до себе.

Почну з того, що цей курс не для всіх. Він для тих, хто бажає поліпшити своє середовище, свою роботу та свої стосунки. Цей курс для творчих людей – фахівців з безпеки праці, які прагнуть розвивати свої soft skils.

Ментальне здоров’я – це складник (навіть головний!) загального здоров’я людини. Піклування про нього таке ж важливе, як і інші питання безпеки праці на робочих місцях. Я дуже давно цікавлюся філософією та психологією поведінки людини. У контексті реалізації моїх прагнень щодо здобуття системних знань про ментальне здоров’я я поставив собі мету зрозуміти: як ментальне здоров’я впливає на продуктивність, робочий клімат у колективі й загальний добробут працівників. А також здобути цінні навички та практичні інструменти для виявлення, профілактики та реагування на кризові стани.

Завдання координатора з ментального здоров’я – створити програму підтримки ментального здоров’я на рівні підприємства. Курс допоміг визначити роль координатора, його завдання, обов’язки та компетенції, які потрібні для ефективної роботи, надав кейси та приклади з досвіду підприємств, щоб мати уявлення про втілення в життя цих практик.

Курс повністю виправдав мої очікування. Я здобув не лише теоретичну базу, а й важливі практичні знання – від технік надання першої психологічної допомоги до методик оцінювання психосоціальних ризиків. Опановував усе на практичних заняттях під керівництвом досвідчених викладачів, які навчили мене говорити про ментальне здоров’я відкрито та без стигми – як із працівниками, так і з керівниками. Крім того, надані готові інструменти стануть у пригоді під час розроблення внутрішніх політик підприємства, планів підтримки працівників у кризових ситуаціях, сценаріїв тренінгів і заходів тощо.

Одна з найголовніших рис характеру фахівця з ОП – це твердість його переконань, розуміння важливості того, що він транслює у світ. Курс дав цю якість, у такій непересічній і тонкій справі я відчув себе впевнено в новій ролі. Тепер я не просто теоретично ознайомлений з темою, а дійсно вибудовую культуру ментального здоров’я на своєму підприємстві як невіддільний елемент системи безпеки праці.

Твій учитель – не той, хто тебе вчить, а той, у кого ти вчишся

Курс з ментального здоров’я розрахований на 2,5 місяця. Особливо цінним у ньому є поєднання науково обґрунтованого академічного підходу із практичними інструментами. Мені подобається таке енциклопедичне подання інформації: лаконічно та змістовно, з кейсами. Нічого зайвого, але достатньо, щоб застосовувати на сьогоднішній момент.

Світлана Сокуренко, Олена Пищикова та Дмитро Григоренко – викладачі-професіонали! Вони доповнювали один одного. Задавали імпульс для навчання, що так само важливо, як надихнути на діяльність. Особливо ціную професіоналізм і глибину знань, емпатію, підтримку та зворотний зв’язок. Уже після перших занять у мене з’явилися впевненість і мотивація діяти.

Систематизація здобутої інформації показала:

  • ISO 45003 – став справжнім відкриттям. Я вперше глибоко ознайомився із цим міжнародним стандартом з керування психосоціальними ризиками на робочому місці. Це дало розуміння структурованого підходу до створення безпечного психосоціального середовища.
  • Перша психологічна допомога – навички, яких мені раніше бракувало. Тепер я знаю, як правильно реагувати у кризових ситуаціях, підтримати колегу без шкоди для нього і себе та як планувати наступні кроки.
  • Практики саморегуляції – те, що навчає нас бути самим собою. Найціннішим стало усвідомлення ролі внутрішнього діалогу та планування: навіть прості на перший погляд техніки мають глибоке підґрунтя для подальшої постановки реалістичних цілей чи рефлексії після виконаного завдання. Це значно підвищує ефективність навчання.
  • Керування стресом змінило моє особисте ставлення до стресу. Я перестав сприймати його лише як щось негативне, здобув інструменти для саморегуляції й допомоги іншим.
  • Адаптація ветеранів – надзвичайно чутлива, але важлива тема. Уперше я чітко усвідомив виклики, з якими стикаються ветерани після повернення до цивільного життя, роботи, та з’ясував, як організація може сприяти їхній адаптації.

Знання та навички, що стали новими або були значно поглиблені:

  • побудова системної програми ментального здоров’я в організації – від політики до впровадження на практиці;
  • проведення психосоціального аналізу на робочому місці за допомогою анкетування;
  • навички полегшення діалогу про психоемоційний стан з командою та окремими працівниками;
  • розуміння, як інтегрувати ментальне здоров’я у загальну стратегію охорони праці та безпеки.

Чи змінилося моє ставлення до стресу та ментального здоров’я? Так, кардинально. Фахівець з безпеки праці – універсальний солдат, який повинен будувати систему безпеки з душею, а в наказах та інструкціях враховувати все – від виробничого пилу до психології поведінки людини. Раніше, коли психоемоційний стан працівників не брали до уваги, ця система не була цілісною.

Завдяки курсу я зрозумів, що ментальне здоров’я – не особиста проблема працівника, а частина культури підприємства. Система керування ментальним здоров’ям (СКМЗ) має бути інтегрована в усі аспекти виробничого середовища, це мов пісок, що є в кожній країні. Також вважаю, що профілактика та раннє втручання набагато ефективніші, ніж «гасіння пожеж». Ризикоорієнтований підхід до СКМЗ так само важливий, як і в інших питаннях безпеки праці.

Як змінилося моє ставлення до роботи

Насамперед прийшло усвідомлення, що психологічна безпека на роботі – не розкіш, а необхідність. І що координатор ментального здоров’я – не просто роль, а позиція впливу, яка формує культуру підтримки, відкритості та поваги.

Моя робота стала для мене більш глибокою за змістом і набула нових сенсів.

Рекомендації майбутнім учасникам курсу

  • Будьте відкритими до нового досвіду. Деякі теми можуть здаватися незвичними або викликати внутрішній спротив – це нормально. Саме в ці моменти народжується глибоке розуміння себе та інших. Навчання не терпить поспіху. Розуміння теми розкривається поступово, як високоякісний чайний лист у гарячій воді.
  • Не сприймайте курс як просто навчання – це трансформаційний досвід і дружнє спілкування. Ви не лише здобудете знання, а й переглянете свої підходи до роботи, лідерства та взаємодії з людьми. Навчання – це не наповнення посудини, а запалення вогню. Хто вчиться лише заради знань – накопичує книги в голові. Хто вчиться заради розуміння – запалює світло в темряві.
  • Використовуйте практичні завдання на максимум. Якщо можливо щось застосувати сьогодні – робіть. Не обмежуйтеся теорією, пробуйте інструменти відразу у своїй команді або особистому житті. Це зробить навчання живим та ефективним. Безпека праці – це мудрість у дії. Турбота про кожного працівника – це турбота про цілісність майбутнього. Життя – це вічна інструкція з охорони праці, яку ми пишемо щодня. Червоним чорнилом помилок і золотом досвіду.
  • Не бійтеся ділитися власним досвідом та переживаннями під час навчання. Це курс про людей, і найцінніше, що ви можете принести, це власний досвід. Ми не тільки учні, для когось ми можемо бути вчителями.
  • Залишайтеся на зв’язку з викладачами та одногрупниками після завершення курсу. Викладачі стали для мене не просто джерелом знань, а прикладом того, якими мають бути лідери у сфері ментального здоров’я. Спільнота, яка формується під час курсу, – це ресурс підтримки, натхнення та обміну досвідом.

Як я застосовую здобуті знання та навички

У професійній діяльності

  • За підтримки директора нашого підприємства впроваджую СКМЗ на своєму підприємстві, а саме: триває розроблення та впровадження програми підтримки ментального здоров’я; розпочато аудит психосоціальних ризиків, анкетування, формування чіткої політики. Далі – створення програм тренінгів і каналів підтримки. Ділюся своїми знаннями з керівниками структурних підрозділів.
  • Організовую навчання керівників і команд. Планую проводити мінісесії з емоційного інтелекту, управління стресом та першої психологічної допомоги, щоб сформувати культуру відкритості та довіри.
  • Підтримую колег у складних ситуаціях. Уже кілька разів застосовував принципи першої психологічної допомоги – замість порад і зауважень я просто був поруч і слухав, що допомогло людині відчути підтримку та опору.
  • Для адаптації вразливих груп (ветеранів) упроваджую за допомогою викладачів розробку Програми підтримки ветеранів, яка не є сталим документом. Також планую ініціювати розробку адаптаційної програми з менторства з поступовим входженням у робочий процес та супроводом ветеранів.

В особистому житті

  • Краще розумію власний емоційний стан та потреби. Зокрема, став уважніший до сигналів виснаження, використовую техніки саморегуляції та завчасно планую відпочинок. Питання life-work набуває нового значення.
  • Якісніше спілкуюся з близькими. Зокрема, завдяки розвитку емпатії та активному слуханню мої стосунки стали більш підтримувальними та відкритими.
  • Щодо дестигматизації теми ментального здоров’я у повсякденному спілкуванні. Я активно ділюся знаннями з друзями та родиною, щоб допомогти їм легше говорити про психологічні труднощі без страху чи сорому.

Віталій Лівадний, інженер з охорони праці ТОВ «Стейкагро», спеціаліст ESOSH. Фото автора

Записуйтесь на курс

«Ментальне здоров’я на роботі. Навчальний курс для менеджерів з безпеки праці та управління персоналом»,

який стартує 29 вересня 2025 року.

Ви отримаєте кваліфікацію «координатор з ментального здоров’я», свідоцтво про підвищення кваліфікації державного зразка від Криворізького національного університету (КНУ), сертифікат Європейського співтовариства з охорони праці (ESOSH).

  • 82 навчальні години
  • 10 змістовних модулів
  • практичні завдання, тестування та іспит

Докладно про курс

Редакція Редакція журналу «Охорона праці»