Новий стандарт ISO 45003:2021: керування психосоціальними ризиками на роботі
13.07.2021Новий стандарт з керування психосоціальними ризиками – це не лише набір заходів для збереження психічного здоров’я працівників. Це соціальний захист людини в межах локального виробництва, який робить повноцінним її життєдіяльність як на роботі, так і поза її межами. Упровадивши цей стандарт, компанії продемонструють суспільству високий рівень своєї соціальної відповідальності.
Стандарт ISO 45003:2021 «Управління охороною здоров’я та безпекою праці. Психологічне здоров’я та безпека на виробництві. Настанови з керування психосоціальними ризиками» («Occupational health and safety management – Psychological health and safety at work – Guidelines for managing psychosocial risks») було опубліковано ISO 20 червня цього року. Це перший у світі міжнародний стандарт, який врегульовує питання керування психологічним здоров’ям на робочому місці. До цього часу широко використовувався британський стандарт PAS 1010:2011 «Настанова з керування психосоціальними ризиками на робочому місці» («Guidance on the management of psychosocial risks in the workplace»), текст якого був опублікований у додатку до журналу «Охорона праці» № 5 у 2016 році.
Стандарт ISO 45003:2021 містить вказівки та рекомендації щодо керування психосоціальними ризиками, яке є частиною системи управління охороною здоров’я і безпекою праці (ОЗіБП) згідно зі стандартом ISO 45001:2018. Підтримка психічного здоров’я працівників в організаціях є надзвичайно важливою. Адже система управління психологічним здоров’ям та безпекою може не тільки допомогти створити позитивне виробниче середовище, а й поліпшити організаційну стійкість організації, підвищити її результативність, ефективність та продуктивність праці.
Новий стандарт ISO 45003:2021 дає роботодавцям практичні настанови та рекомендації щодо керування психосоціальними ризиками для працівників на робочих місцях. Психосоціальний ризик визначається як будь-який ризик, пов’язаний з небезпеками, які виникають у процесі організації робіт, внаслідок соціальних факторів та аспектів виробничого середовища. Припущення полягає в тому, що психосоціальна небезпека є в усіх організаціях і секторах економіки, у всіх видах зайнятості працівників та діяльності підприємств.
Дехто вважає, що означення «психосоціальна» ближче до медичної термінології, але його вживання в системі управління ОЗіБП широко підтримують експерти й фахівці з ОЗіБП, і особливо розробники стандарту.
Стандарт ISO 45003:2021 – це настанови, тобто він містить вказівки й рекомендації, а не вимоги, і тому не передбачає сертифікації. У стандарті деталізовано інформацію про те, що є психосоціальними ризиками, про їхній вплив на людину й організацію та те, як можна оцінити їх і керувати ними. Розробники стандарту наголошують на тому, що документ:
- не намагається перетворити керівників організацій на психологів;
- не стосується керування проблемами клінічної психології;
- інформує більше про те, як організації можуть створити позитивне психосоціальне середовище;
- призначений для розробки та проведення роботи щодо запобігання психосоціальним небезпекам або зниження їх ризиків;
- має за головну мету зробити психологічний добробут та психічне здоров’я працівників невід’ємною частиною культури організації.
Один з розробників стандарту ISO 45003:2021 зазначає, що британська організація HSE під час дослідження виявила: найбільше втрат робочого часу відбувається через психічне нездоров’я, а саме внаслідок збільшення навантаження та відсутності управлінської підтримки – це два аспекти, які стосуються підприємств будь-якого розміру.
У стандарті ISO 45003:2021 зазначено, що психосоціальне здоров’я та благополуччя працівників є новою сферою діяльності для менеджерів та фахівців з ОЗіБП, і вони потребуватимуть спеціального або додаткового професійного навчання та допомоги щодо управлінням психічним здоров’ям працівників.
Цей стандарт призначений для використання разом із ISO 45001, який містить вимоги та вказівки щодо планування, впровадження, перегляду, оцінки
та вдосконалення системи управління ОЗіБП. Для організації та підприємств є критично важливим усунути небезпеки та мінімізувати ризики щодо ОЗіБП, вживаючи результативних та ефективних профілактичних і захисних заходів з керування психосоціальними ризиками. Останнім часом усе частіше визнають, що психосоціальні небезпеки є головними викликами для здоров’я, безпеки та добробуту працівників на виробництві.
Статтю повністю читайте в журналі № 7/2021