Федоренко Микола

Найбільш значущі зміни у сфері безпеки праці за 2024 рік

21.01.2025

Про найвагоміші зміни в чинному законодавстві про охорону праці, які відбулися наприкінці 2023-го та впродовж 2024 року. Як вони вплинуть на систему управління охороною праці підприємств і діяльність органів державного нагляду (контролю) у цій сфері? Автор систематизував такі зміни згідно з визначенням поняття у сфері охорони праці

Охорона праці – це система правових, соціально-­економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров’я і працездатності людини у процесі трудової діяльності

Ст. 1 Закону України «Про охорону праці»

І. Санітарно-гігієнічні та лікувально-профілактичні заходи

1Із 01.10.2023 набув чинності Закон України «Про систему громадського здоров’я», вимоги якого у 2024 році набули конкретизації.

Зокрема, з 01.10.2024:

  • набули чинності зміни щодо організації проведення обов’язкових профілактичних медоглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб;
  • визнано адміністративно-територіальні одиниці Центру контролю та профілактики хвороб правонаступниками територіальних органів Держсанепідслужби України;
  • розширено підстави для позачергових медоглядів (зокрема, роботодавцям надано право вимагати від працівника проходження позачергового огляду в разі підозри на психічний розлад);
  • оновлено Перелік необхідних обстежень лікарів-спеціалістів, видів клінічних, лабораторних та інших досліджень, що необхідні для проведення обов’язкових медичних оглядів, та періодичність їхнього проведення; Перелік виробництв, професій та організацій, до роботи в яких не можуть бути допущені особи, хворі на інфекційні хвороби, які є носіями збудників інфекційних хвороб, за умови, що такі особи становлять загрозу для здоров’я інших осіб і Перелік виробництв, професій, організацій, до роботи в яких не можуть бути допущені особи, яким не зроблено щеплення проти визначених інфекційних хвороб;
  • доповнено вимоги до надавачів послуг з проведення обов’язкових профілактичних медоглядів;
  • скореговано дії осіб у разі виявлення інфекційної хвороби або підозри на неї;
  • несено зміни до форми первинної облікової документації № 1-ОМК «Особиста медична книжка» (наказ МОЗ України від 08.11.2023 № 1925);

2. Затверджено Перелік категорій осіб, які для виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби) з особливими вимогами до стану психічного здоров’я підлягають періодичному психіатричному огляду, де визначено 21 категорію таких осіб (наказ МОЗ України від 11.03.2024 № 139).

3. Протягом 2023–2024 рр. МОЗ України ухвалило низку державних медико-санітарних нормативів щодо допустимого вмісту біологічних агентів і хімічних речовин у повітрі робочої зони та порядку дій роботодавців у разі виявлення небезпеки внаслідок впливу на працівників цих речовин (агентів).

4. Підготовлено до реформування у 2025 р. діяльність медико-соціальних експертних комісій МОЗ України. Із 01.01.2025 експертизу щодо встановлення інвалідності проводитимуть уповноважені експертні ­команди через оцінювання (за встановленими критеріями інвалідності) повсякденного функціонування особи, водночас проведення оцінювання організовується в закладах охорони здоров’я з використанням відповідної електронної системи (постанова КМУ від 15.11.2024 № 1338).

ІІ. Правові заходи

1. Зосереджено особливу увагу на діяльності фахівців, які проводять технічний огляд та/або експертне обстеження обладнання підвищеної небезпеки.

Набули чинності Вимоги до суб’єктів господарювання, які мають намір виконувати (виконують) ­експертизу стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, проводити (проводять) технічний ­огляд, експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної ­небезпеки ­(НПАОП 0.00-7.24-23). У стадії запровадження Порядок підготовки, атестації та підтвердження компетентності фахівців, що проводять технічний огляд та/або експертне обстеження обладнання підвищеної небезпеки, виконують експертизу стану охорони праці та безпеки промислового виробництва.

Із 15.08.2024 експертні організації, які мають намір проводити (проводять) технічний огляд, експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, та провадить діяльність у цій сфері як третя сторона, повинні бути акредитованими національним органом України з акредитації як орган з інспектування, що здійснює інспектування як третя сторона, та провадити діяльність у межах сфери акредитації із забезпеченням технічної компетентності.

Із 15.05.2026 спеціалізовані організації, які мають ­намір проводити (проводять) технічний огляд, випробування устатковання, що перебуває у його володінні, користуванні (експлуатації), повинні бути акредитованими ­національним органом України з акредитації як орган з інспектування, що здійснює інспектування як перша або друга сторона, чи обидва види інспектування, який є окремою і визначеною частиною суб’єкта господарювання.

2. Відбувається перерозподіл функцій між ­центральними органами виконавчої влади. Зокрема, 08.05.2025, тобто через 6 місяців з дня, наступного за днем опублікування ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо розмежування повноважень ­центральних органів виконавчої влади у сферах промислової безпеки, охорони праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, державного гірничого нагляду, державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення» від 08.10.2024 № 3992-IX, від Держпраці будуть передані повноваження щодо:

  • проведення технічного розслідування обставин та причин виникнення аварій, пов’язаних з використанням газу в побуті, та їх обліку, а також здійснення контролю за дотриманням вимог нормативно-правових актів з питань технічної та безпечної експлуатації газорозподільних систем, внутрішньобудинкових систем газопостачання, димових і вентиляційних ­каналів житлових і громадських будинків, безпечним використанням природного газу в побуті, – компетенція ­Міненерго (Держенергонагляду);
  • реєстрації та обліку великотоннажних транспортних засобів та інших технологічних транспортних засобів – компетенція регіональних центрів МВС України;
  • контролю за дотриманням законодавства про ­рекламу (щодо змісту реклами про вакансії) – компетенція Держспоживслужби.

Також ідеться про створення окремого центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері поводження з вибуховими матеріалами.

3. Із 02.09.2024 набув чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов провадження господарської діяльності в період дії ­воєнного стану в Україні» від 17.07.2024 № 3869-IX, згідно з яким декларативний принцип провадження господарської діяльності запроваджується на період дії воєнного стану для діяльності, що потребує отримання дозволів, ліцензій та інших результатів публічних (публічних електронних) послуг (крім високоризикованих видів діяльності, перелік яких затвердить КМУ).

Планові перевірки з питань видачі дозвільних документів на час дії воєнного стану припиняються. Отримані раніше дозволи, ліцензії, терміни яких закінчуються, автоматично продовжуються до кінця календарного року, у якому припинено або скасовано воєнний стан (але на строк не менше ніж три місяці з дня його припинення чи скасування).

Також запроваджено цифровізацію процедур ­видачі дозвільних документів, зокрема, створення Єдиної державної електронної системи дозвільних документів (єДозвіл) (постанова КМУ від 05.06.2024 № 795).

4. З-під державного нагляду (контролю) ДСНС виведено суб’єкти господарювання, які займаються незалежною професійною діяльністю за місцем проживання та не використовують найману працю. Крім того, ДСНС здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог пожежної та техногенної безпеки під час проведення робіт з будівництва будинків, будівель і споруд, крім об’єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1) (постанова КМУ від 10.05.2024 № 535).

Статтю повністю читайте в журналі "Охорона праці" № 1/2025 або КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ.

Автор Федоренко Микола