Редакція журналу «Охорона праці»

Сучасна культура безпеки працівників – яка вона?

14.09.2021

Навесні 2021 року компанія Prothealth провела дослідження сучасної культури безпеки та захисту здоров’я працівників серед українських компаній.

Prothealth – українська компанія, що працює в галузі інноваційних рішень для охорони праці, зокрема з технологіями очищення повітря і поверхонь. Є постачальником HEPA-фільтрів, очищувачів повітря, термометричних терміналів, дезінфікуючих кабін, сенсорних дозаторів, аерозольних генераторів. Місія Prothealth – інтеграція нової культури безпеки праці в українські компанії. Більше читайте на сайті prothealth.org. 

Для дослідження обрали метод глибинних інтерв’ю. Було проведено 30 розмов з керівниками підприємств, HSC-фахівцями, представниками органів державної влади, соціальних фондів, релігійних організацій, медичними експертами та експертами з питань охорони праці. Серед опитаних, зокрема, були такі великі роботодавці, як ДТЕК, МХП, StarLightMedia, DreamTown, ВДНГ, Reikartz Hotel Group, Київський метрополітен, мережа магазинів ISEI.

Опитування складалося з таких запитань:

  1. Які методи захисту від COVID-19 упроваджені в компаніях?
  2. Які інструменти захисту від інфекцій ви вважаєте найбільш ефективними?
  3. Як ви ставитеся до обмежень пересування як засобу запобігання інфекційним захворюванням?
  4. Які засоби безпеки ви плануєте використовувати в компанії після вакцинації від COVID-19?
  5. Які заходи щодо забезпечення безпеки здоров’я будуть актуальні для вашої компанії після вакцинації від COVID-19?
  6. Подорожуючи літаком, ми бачимо людей з високим рівнем самозахисту. Що ви думаєте про такі заходи?
  7. Чи будуть нові правила гри у сфері безпеки здоров’я?
  8. Які критерії ви б застосовували під час купівлі обладнання для забезпечення безпеки здоров’я для своєї компанії?

Результати дослідження показали, що пандемія COVID-19 здебільшого створила в ком­паніях нову культуру безпеки та захисту співробітників, сфокусовану на їхньому здоров’ї. Вона передбачає підвищену увагу до психічного здоров’я працівника та впровадження комплексу із запобігання інфекційним захворюванням. Зокрема, це перегляд самих стан­дартів безпеки здоров’я, впровадження практик регулярної профілактики інфекційних захворювань, які людство засвоїло під час пандемії, просування ідеології уваги до здоров’я.

Найпоширенішими методами захисту від інфекції у 2020 році були соціальна дистанція – від простої фізичної відстані між робочими місцями до віддаленої роботи та спеціального графіка відвідування офісу – та санітарна обробка рук. Це підтвердили 94% компаній. Хоча ці методи вважають ефективними тільки 68 і 77% респондентів (відповідно до методу), а після вакцинації на них робитимуть ставку 71 і 68% компаній (відповідно). Але вони все одно залишаються в топі через простоту застосування.

А втім, зміни щодо безпеки та захисту співробітників у деяких компаніях були більш комплексними, ніж названі вище стандартні заходи безпеки.

У найбільшій українській медіагрупі StarLightMedia розповіли про «апгрейд» страхо­вок для всіх співробітників – їх замінили на ті, що покривають лікування та госпіталізацію у випадку захворювання на COVID-19, а також про цілодобову роботу служби медичної координації компанії та створення служби психологічної допомоги. 

Майже половина (47%) респондентів упевнені, що нових правил гри дотримувати­муться і після вакцинації, а 21% не відкидає такої можливості. Тільки п’ята частина (21%) схиляється до думки, що ситуація повернеться до передковідного стану. Відповідаючи на запитання «‎Як ви думаєте, які засоби захисту здоров’я будуть актуальними для вашої компанії після вакцинації?», більшість респондентів назвала збереження соціальної дистанції, санітарну обробку рук і дезінфекцію поверхонь. 

Формується запит на автоматизацію процесу зниження ризику інфікування. Так, крім названих вище актуальних після вакцинації засобів захисту респонденти (42%) називали очищення повітря. Цей метод передбачає використання спеціального обладнання з різними ступеня­ми фільтрації, які можуть, зокрема, уловлювати віруси НЕРА-фільтрами та вбивати їх ультрафіолетовою лампою. Інновацією є те, що такі очищувачі повітря можуть бути мобільними і встановлюватися в корпоративних автобусах, якими співробітників відвозять на виробництво.

Інтеграція нової культури безпеки в корпоративному середовищі – це необхідність, з якою в останній рік стикнувся кожен бізнес чи організація. Ця сфера переживає зростання, ми бачимо, як з’являються інновації і як стрімко вони виходять на ринок. Нагальне завдання – розібратися з цими новими технологіями, зрозуміти, які з них реально працюють. Адже найгірше – коли люди мають помилкове почуття безпеки, гадаючи, що вони захищені.

Отже, думка «‎Як раніше вже не буде» поширена серед роботодавців, як і розуміння, що тепер захист здоров’я співробітників має стати одним з пріоритетних процесів бізнесу.

Наталія Дмитрів, Projekt Manager Prothealt

Статтю повністю читайте в додатку до журналу № 9/2021

Редакція Редакція журналу «Охорона праці»