Сіємо розумне, добре, вічне… дистанційно
14.06.2021Уже очевидно, що пандемія – це надовго. Унаслідок цього Міністерству охорони здоров’я потрібно подумати про профілактику профзахворювань та оздоровлення освітян.
Пандемія дала поштовх для поширення нових форм зайнятості, оскільки багато організацій перейшли на дистанційну роботу. Я працюю викладачем у педагогічному коледжі і вважаю, що питання організації охорони праці освітян нині актуальне як ніколи.
Ще рік тому викладачі та студенти застосовували елементи дистанційної роботи, використовуючи можливості соціальних мереж. Створювалися інтернет-спільноти, де можна було розміщувати повідомлення для організації навчання, дозвілля, виховної роботи. Але це були лише елементи. Тому під час переходу на повномасштабне дистанційне навчання всі зазнали стресової ситуації, адже такого ще не було.
Тоді й згадалося, що вчитися потрібно все життя. Навіть ті викладачі, які не є прихильниками передових комп’ютерних технологій, були змушені вчитися працювати на різних освітніх платформах. Такий поворот подій спричинив надмірне перевантаження та негативно вплинув на нервову та серцево-судинну системи учасників навчального процесу. Погіршувало загальний стан здоров’я і почуття тривоги через можливий ризик заразитися невідомою хворобою.
Звісно, до дистанційного навчання можна було б підготуватися заздалегідь, ще до впровадження карантинних заходів, за допомогою проведення семінарів, вебінарів, інших заходів в онлайн-режимі. Це мінімізувало б стресові ситуації.
Третина вчителів переживає педагогічний криз
Професія педагога пов’язана з ризиком дістати такі захворювання, як ларингіт, неврози, психосоматичні розлади, хвороби органів зору, серцево-судинні захворювання (гіпертонічна хвороба, вегето-судинна дистонія, ішемічна хвороба серця, варикозне розширення вен нижніх кінцівок), ожиріння, остеохондроз. Проте в сучасних умовах ризики розвитку таких захворювань тільки збільшуються.
Як показують дослідження, близько третини вчителів, які мають 10–15-річний педагогічний стаж, переживають так званий педагогічний криз, коли виникають відчуття втоми, роздратованості, незадоволеності результатами своєї праці. Водночас поява педагогічного кризу збігається з розвитком гіпертонічної хвороби, ішемічної хвороби серця. Педагоги з великим стажем роботи найчастіше страждають на бронхіальну астму, виразкову хворобу шлунка і дванадцятипалої кишки, неврози. Більшість педагогів має надлишкову масу тіла, понад дві третини – порушення опорно-рухового апарату. Захворювання нервової системи розвиваються приблизно у третини педагогів зі стажем роботи понад 10 років і в половини педагогів зі стажем роботи понад 20 років.
У структурі професійної захворюваності вчителів переважають: патологія органів зору – 65%; серцево-судинні захворювання – 48%, захворювання опорно-рухового апарату – 44%. Це дані, зафіксовані до пандемії. Тепер ці показники, найімовірніше, збільшаться.
Інна Совальська, викладач Володимир-Волинського педагогічного фахового коледжу імені А. Ю. Кримського
Статтю повністю читайте в журналі № 6/2021