Матвійчук Дмитро

Звернення головного редактора до читачів журналу

13.05.2021

Шановні читачі!

Нюанси оформлення дозволів і декларацій Держпраці – нині ця тема утримує топ-позиції як найбільш обговорювана працеохоронною спільнотою. У зв’язку з набранням чинності змін до постанов, що визначають перелік робіт/обладнання підвищеної небезпеки та регулюють порядок видачі дозвільних документів на їх виконання/експлуатацію, у суб’єктів господарювання постало багато запитань, зокрема: коли потрібен дозвіл, а коли – декларація? Подекуди, щоб отримати на них відповіді, потрібно провести серйозну нормативно-дослідницьку роботу.

Часто Держпраці (хоча вона й не є законотворцем) дорікають за непрозорі, нечіткі норми нормативних актів та за роз’яснення, що не дають однозначних відповідей. З огляду на таку правову невизначеність наглядовці на місцях трактують вузькі місця кожен по-своєму і, нерідко буває, не в інтересах суб’єктів господарювання…

Але цього разу все пішло інакше. Центральний апарат Служби відгукнувся на пропозицію нашого журналу взяти участь у вебінарі та дати відповіді на актуальні запитання, пролити світло на очевидні невідповідності в нормативних актах.

Кількагодинний семінар за участю представників Держпраці Олександра Ігнатова та Юрія Мар’єнка зняв багато злободенних запитань від читачів щодо практики отримання дозвільних документів. Наприклад, аудит стану охорони праці на підприємстві. Законодавець не встановив чітких вимог до термінів та порядку його проведення, а також документів, які потрібно оформлювати за його результатами. А втім, це не повинно завадити роботодавцю оцінити відповідність стану ОП на підприємстві законодавчим вимогам та внести потрібний запис у декларацію. Як стверджують у Держпраці, роботодавець сам має обрати: провести аудит власними силами чи доручити це сторонній організації. Важливо зазначити в декларації дві речі – номер наказу про проведення аудиту та номер і дату документа, згідно з яким оформлено його результати. Водночас результати аудиту в документі вказувати не потрібно.

І ще одне поширене запитання: як бути з тими видами робіт/обладнання, щодо яких раніше подавалися декларації, а тепер потрібно отримувати дозволи? Відповідь: декларація є чинною до того моменту, доки в роботодавця не виникне потреба внести до неї зміни. Якщо таке станеться – готуйте документи вже на отримання дозволу.

Щодо багатьох поставлених на вебінарі запитань представники Держпраці наполягали на додатковому уточненні. Адже ситуація з конкретним обладнанням, його технічними характеристиками та умовами використання є індивідуальною для кожного підприємства. Не знаючи цих нюансів, дати однозначну відповідь, що потрібно – дозвіл чи декларація, неможливо. У Держпраці радять не боятися – звертатися до територіальних підрозділів Служби та запрошувати на підприємство інспекторів для позапланової перевірки-консультації. Мовляв, за результатами таких візитів інспекторів жодних негативних наслідків для підприємства не буде, а от ясність і однозначність щодо дозвільних документів буде внесено.

Головний редактор Матвійчук Дмитро