Колесник Сергій

Забезпечити надійне укриття

05.08.2022

У профільному Комітеті ВР України розробляють нові вимоги до житла – з обов’язковими спорудами для цивільного захисту. Між тим, останні, ще довоєнні, перевірки стану укриттів для цивільного населення показали, що лише 11% захисних споруд готові до використання за призначенням.

Станом на 20 квітня 2022 р. від початку війни Україну вимушено покинули понад 5 млн. громадян. Тим, хто залишився в містах, доводиться переховуватись в укриттях під час бойових дій, авіаударів, ракетних обстрілів, яких зазнає вся територія України. А також щоб не потрапити на очі нелюдям, здатним на будь-які звірства на окупованих територіях. Але, на жаль, стан багатьох укриттів нині не найліпший.

Види укриттів

Відповідно до Кодексу цивільного захисту України (далі – КЦЗ) (ст. 32 із змінами, внесеними згідно із Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань цивільного захисту» (№ 2081-ІХ від 17.02.2022), до захисних споруд цивільного захисту належать:

  1. сховище – герметична споруда для захисту людей, у якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;
  2. протирадіаційне укриття – негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження. Для укриття населення також використовуються споруди подвійного призначення – наземні або підземні споруди чи їх окремі частини, що спроєктовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, зокрема для захисту населення, та в яких створені умови для тимчасового перебування людей.

В особливий період фонд захисних споруд цивільного захисту нарощують за допомогою будівництва швидкоспоруджуваних захисних споруд цивільного захисту та створення найпростіших укриттів.

Швидкоспоруджувана захисна споруда цивільного захисту – це споруда, що зводиться (виготовляється, монтується) за короткий час із спеціальних конструкцій (виробів), вимоги до яких встановлюються будівельними нормами, стандартами та правилами.

Найпростіше укриття – це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, інша споруда підземного простору, в якій можливе тимчасове перебування людей з метою зниження комбінованого ураження від небезпечних чинників, а також від дії засобів ураження в особливий період.

Захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття становлять фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.

За інформацією загальнодержавного електронного обліку захисних споруд, який веде ДСНС, станом на 01.01.2022 в Україні є 21 097 захисних споруд, зокрема 5704 сховища та 15 393 протирадіаційних укриттів. Вони перебувають на балансі суб’єктів господарювання різних форм власності: 27,7% захисних споруд належить державі, 45,8% – у комунальній власності, 26,5% – у приватній. Згідно з розрахунками, у цих захисних спорудах може укритися 10% населення України (приблизно 4 млн. осіб). Для іншої частини населення відповідно до вимог ст. 32 КЦЗ заплановано укриття
в спорудах подвійного призначення та найпростіших укриттях.

Бомбосховища в Швейцарії розраховано на укриття 100% населення. 360 тис. сховищ, з них 5,1 тис. громадські та 354,9 тис. приватні в житлових будинках, розраховані на укриття 8,6 млн осіб. У Швеції в сховищах можуть укритися 81% населення країни, у Фінляндії – 70%, в Австрії – 30%, а от у Німеччині лише 3%. В Ізраїлі, згідно з їхніми будівельними нормами, в усіх багатоповерхівках, збудованих після 2006 р., передбачені укриття, а біля будинків, побудованих раніше, встановлені спеціальні бетонні бункери у дворах. Також там є цивільні бомбосховища, які у мирний час використовують як ігрові кімнати для дітей або за іншим призначенням.

Стан готовності

Інформацію про готовність захисних споруд до використання за призначенням регулярно подають їх балансоутримувачі. Згідно з їхніми звітами, більшість укриттів готові до використання. Але одна з контрольних перевірок, яку провели підрозділи ДСНС у 2020 р., показала, що лише 11% захисних споруд готові, 63% обмежено готові, 26% – не готові. Зокрема, найпоширеніші порушення у приватному фонді – використання їх для зберігання овочів та особистих речей мешканців будинків, захаращені проходи, несправні інженерні мережі тощо.

Згідно з КЦЗ, підтримувати фонд захисних споруд повинні балансоутримувачі приміщень – комунальні підприємства, ЖЕКи, місцева влада, юридичні особи. Зокрема, перевіряти герметичність сховищ слід щонайменше раз на рік. (читайте статтю М. Федоренка «Нормативні вимоги до захисних споруд цивільного захисту» у додатку до журналу № 4/2022) До 2018 р. виконання цих заходів з боку балансоутримувачів контролювала ДСНС. Щороку призначали комісії з перевірки, складали приписи та надавали рекомендації. Із 2018 р., коли законодавчими актами були запроваджені обмеження щодо перевірок державними контролюючими органами, балансоутримувачі стали самостійно визначати стан готовності укриттів. Тому інформація про їх готовність часто не відповідала дійсності. Крім цього, за роки незалежності України багато бомбосховищ перейшли у приватну власність. Їх списали та почали використовувати для провадження підприємницької діяльності, а ті, що перебувають у державній та комунальній власності, – переважно у незадовільному стані.

До того ж кількість бомбосховищ постійно зменшувалася, адже списати їх у довоєнні часи не було проблемою. Проте, це робили не зовсім законно. Багато хто купував будівлі з «аварійними» бомбосховищами, проходили спрощену процедуру списання і реконструювали такі споруди під магазини, кафе, галереї, склади та інші приміщення. Сховища комунальної власності часто використовували як виробничі приміщення для комунальних служб (сантехніків, двірників та ін.).

Варто зазначити, що ч. 12 ст. 32 КЦЗ передбачено, що захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації. Згідно із ч. 8, 9 ст. 32 КЦЗ утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб’єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають, та відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579. Порядок списання захисних споруд цивільного захисту визначено постановою КМУ від 10.03.2017 р. № 138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту». Цей документ затверджує Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, порядок їх використання у мирний час для господарських, культурних і побутових потреб та Типовий договір оренди.

Невиконання встановлених вимог є самоправство, тобто самовільне, всупереч установленому законом порядку, вчинення будь-яких дій, правомірність яких оскаржується окремим громадянином або підприємством, установою чи організацією, якщо такими діями була заподіяна значна шкода інтересам громадянина, державним чи громадським інтересам або інтересам власника. Згідно зі ст. 356 Кримінального Кодексу України карається штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до трьох місяців.

Нові вимоги до будівель

Цивільне будівництво в Україні протягом кількох останніх десятиліть не було розраховано на реалії війни, тому у більшості будівель немає бомбосховищ. У них передбачено підвальні приміщення, які можуть слугувати тимчасовим укриттям, проте там не забезпечено нормальних умов для перебування. Воєнні дії змусили переосмислити багато чого, зокрема й принципи спорудження нових будинків. Саме тому відбудову міст в Україні після війни планують здійснювати за принципом будівництва житлових будівель в Ізраїлі. Враховуючи це, Комітет Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства у квітні поточного року ініціював розробку нових безпекових вимог до житла. Як варіант розглядається проєктування нових будинків з обов’язковою наявністю бомбосховищ або укріплених підземних паркінгів, які можна використовувати як надійне бомбосховище. Без цього проєкт не пройде відповідну експертизу. Також у проєкті документа передбачається передача частини сховищ старого фонду в комунальну власність та їх реконструкція, щоб створити в них належні та комфортні умови. Зрозуміло, що це збільшить вартість квадратного метра житла, але гіркий досвід війни довів, що багато життів людей, також і дітей, були б урятовані, якби вони вчасно укрилися в надійному сховищі чи укритті.

Кореспондент Колесник Сергій