

За лаштунками європейської безпеки
27.06.2025Мільйони українців, які поїхали від війни чи в пошуках кращої долі за кордон, пересвідчилися, що в Європі та інших розвинутих країнах рівень життя та добробуту вищий. Проте не все так ідеально, як вони уявляли. Зокрема, у сфері безпеки праці та здоров’я.
Враженнями про працевлаштування за кордоном, трудові права, організацію системи безпеки праці, європейські підходи, стандарти, правила та їх дотримання поділився Сергій Любімов. Він – кваліфікований український фахівець з безпеки праці. А ще за плечима в нього досвід роботи водієм вантажівки в Україні. Нині він працює водієм великовантажного автомобіля з посвідченням категорії СЕ, що дозволяє керувати вантажним автомобілем з причепом, повна маса якого понад 7500 кг. Має досвід роботи в німецькій транспортній компанії Spedition Lorenz GmbH і принагідно спілкувався з представниками інших організацій, дотичних до питань безпеки праці. Тепер він працевлаштований у польській транспортній компанії Helegmann, що виконує міжнародні автоперевезення, здебільшого від аеропорту до аеропорту, країнами Європи. Водночас не втрачає інтересу до питань безпеки як у Європі, що підтверджує нещодавно отриманий сертифікат від Британської ради безпеки про завершення курсу навчання IOSH «Безпечне управління», так і в Україні. Зокрема, знаходить час, аби послухати вебінари з питань БЗР, організовані нашим журналом спільно з партнерами.
Отже, спочатку коротко про досвід роботи за контрактом у німецькій транспортній компанії Spedition Lorenz GmbH, що співпрацює з великою німецькою міжнародною компанією експрес-доставки вантажів і документів DHL.
За словами Сергія, те, з чим він зіткнувся, настільки не відповідало звичним судженням про німецький порядок і законослухняність, що він був шокований. На маршрутах, на яких йому доводилося працювати, не було умов для повноцінного міжтижневого відпочинку в готелі. Тобто передбаченого законодавством режиму праці та відпочинку компанія водіям не забезпечує. Маршрути побудовані за таким щільним графіком, що, аби встигнути приїхати вчасно до пункту призначення, доводилося порушувати ПДР та перевищувати швидкість. Його тягач мав проблеми з рульовим керуванням, які механік не поспішав виправляти. Одного разу він змушений був зробити зупинку через технічну несправність автомобіля – і з цієї причини не дотримався графіка, тож компанія затримала йому зарплату.
Зрештою, він написав заяву про звільнення за власним бажанням. А підприємство не розрахувалося з ним за місяць роботи на тій підставі, що він не відпрацював два тижні. Тоді Сергій звернувся зі своєю проблемою до відповідних організацій та установ. У транспортній поліції та компанії DHL звернення сприйняли з розумінням, проте нічим допомогти не змогли. А от відповідь інспекції праці була неочікуваною. У ній ішлося, що це питання не в їхній компетенції, діяльність інспекції здебільшого спрямована на створення законодавчих актів, а щодо суперечностей між роботодавцями і працівниками, то їх слід вирішувати через суд. Словом, зарплату за місяць йому компанія так і не сплатила. Звернутися до суду, як з’ясував Сергій, можливо впродовж трьох тижнів з моменту, коли виник конфлікт інтересів. Якщо вчасно подати заяву, такі справи суди розглядають протягом року та більше. Ліпша ситуація із захистом прав працівників у Франції, Бельгії, Нідерландах. Там сильні профспілки, які досить рішуче відстоюють права працівників. Тому далекобійники за змоги шукають роботу в цих країнах.
Континент різноманітний – підходи до безпеки теж
Насправді, як розповів Сергій Любімов, його враження за два роки роботи далекобійником досить строкаті. Від захоплення тим, як чітко налагодили та неухильно виконують процедури щодо забезпечення безпеки в одних компаніях, до здивування, як відверто ігнорують ті ж стандарти та правила в інших. Наприклад, міжнародна транспортно-логістична компанія Kuehne + Nagel («Кюне + Нагель») має близько 81 тис. співробітників, понад 1300 відділень у 100 країнах, зокрема й дочірнє підприємство в Україні. На сайті компанії можна прочитати, що Європа – це різноманітний континент, який складається з різних культур, локального законодавства та традицій. Тож під час переміщення вантажів континентом можуть виникати непередбачувані проблеми, починаючи з нормативних актів, які змінюються від країни до країни, до пікових сезонів, які можуть спричинити нестачу пропускної спроможності. Доводиться враховувати багато чого, коли вантаж здійснює подорож, щоб потрапити до своїх клієнтів.
Можливо, через таку різноманітність підприємства компанії Kuehne + Nagel у різних країнах здивували своєю неоднаковістю. У Франції, Німеччині чітко дотримуються процедур, що спрямовані на недопущення інцидентів. Приїжджаєш на підприємство, проходиш інструктаж, під колеса машини встановлюєш противідкатний упор, віддаєш ключі від тягача та, поки машину розвантажують-завантажують, спостерігаєш за процесом біля рампи. Навіть у кабіні сидіти заборонено. «У Нідерландах, куди я приїхав на один зі складів Kuehne + Nagel, – згадує Сергій, – пройти інструктаж чи принаймні почитати про правила безпечної поведінки на території мені не пропонували. Натомість запропонували віддати супровідні документи та самостійно розвантажувати машину. «У такому разі, хлопці, – відповів я, – проведіть для мене навчання зрозумілою мені мовою, як безпечно користуватися вашими вантажнорозвантажувальними пристроями і механізмами ». Лише після того, як я показав їм свій сертифікат ISO 45001, який засвідчує, що я міжнародний аудитор з питань охорони праці та здоров’я, мою автомашину розвантажили згідно з процедурами компанії. Єдину з тих, які були на території підприємства».
«Незручним» працівникам влаштуватися на роботу складніше
Загалом, як каже Сергій, після знайомства зсередини з культурою безпеки праці в транспортних компаніях та тестування на власному досвіді, як виконують вимоги нормативних актів, він дійшов висновку, що українці схильні ідеалізувати стан справ у сфері БЗР за кордоном. До слова, він пройшов у Польщі півторарічний курс навчання з безпеки та гігієни праці, тож добре обізнаний із законодавством країни. За прикладами далеко ходити не треба – невиконання безпекового та трудового законодавства країни можна помітити в компанії, у якій він працює зараз.
Наприклад, роботодавець не забезпечує водіїв ЗІЗ (спецодяг, сигнальний, світловідбивний жилети, черевики тощо), хоча зобов’язаний це зробити згідно із законодавством країни. Тут не надають оплачуваних відпусток. Водіїв просять відмовитися від повноцінного міжтижневого відпочинку в готелях, який оплачує компанія, під час міжнародних рейсів. Згідно з Регламентом Європейського парламенту і Ради ЄС № 561 про режим праці й відпочинку, щотижневі та щоденні періоди відпочинку можуть використовуватися за місцем прописки або в транспортному засобі, якщо його конструкція обладнана спальним місцем і авто стоїть на стоянці. Регламент встановлює нормативи розподілу робочого часу, контроль якого здійснюється через систему автоматичної реєстрації тахографа згідно зі стандартами ЄУТР. Відповідно до Регламенту, кожен з екіпажу водіїв має право на щотижневий відпочинок не менше ніж 45 годин, мовою далекобійників – «45-ки». Вимог Регламенту Сергій дотримується неухильно. Після однієї з перевірок у Швейцарії інспектори через це навіть здивувалися та сказали: «Дякуємо вам за роботу! Ви дуже відповідальний водій». До речі, за кордоном відповідальним бути легше, оскільки тут достатньо місць і безкоштовних комплексів для відпочинку водіїв. В Україні їх поки що замало.
Штрафи в Європі за порушення режиму праці й відпочинку досить жорсткі. Для прикладу, у Нідерландах штраф за незначні порушення – від 150 до 449 євро, більш серйозні – від 450 до 1349 євро, а найсерйозніші – від 1350 євро і вище. В Україні за недотримання правил часу керування, перерв або періоду відпочинку передбачено штраф від 850 до 3400 грн. Можливо, це одна з причин, чому в Україні ситуація з дотриманням режиму та відповідальністю за порушення значно гірша.
Чимало водіїв, аби обійти обмеження, користуються двома чип-картами водія для цифрових тахографів: одна – для України, друга – для країн Європи. Використовують магніти, щоб пригальмувати відлік часу, та вдаються до інших хитрощів. З дотриманням вимог Регламенту у ЄС краще, проте є інші невідповідності. За словами Сергія, від українських колег, які працюють у Європі, він чув не одну історію про те, що водії мають самотужки купувати ЗІЗ, за сумісництвом працюють вантажниками і що роботодавці стараються позбутися тих, хто «надто багато знає і качає права».
На відміну від українського далекобійника та водночас фахівця з ОП, більшість водіїв не обізнані зі змістом і тонкощами законодавства, регламентів, інших нормативних документів, що регулюють міжнародні вантажні автоперевезення і, зокрема, питання безпеки праці та здоров’я. Цим почасти й користуються працедавці, відправники та одержувачі вантажів. Серед них, наприклад, і відомі німецькі міжнародні мережі супермаркетів Lidl та Aldi. Для водіїв, які доставили товар до складів магазину, інструктажі тут не проводять, крім того, їх змушують розвантажувати автомашини. Різні порушення можна помітити, як каже Сергій, і в інших сферах діяльності. Як з боку роботодавців, так і працівників. Наприклад, колега з України, також фахівець з ОП, який проходив стажування на одному з агропромислових підприємств Німеччини, розповів, що ЗІЗ його не забезпечили, інструктаж не провели, за роботу стажистом не заплатили. На будмайданчиках в Італії та в інших країнах доводилося бачити робітників, які працюють на висоті без сигнального жилета та каски. Подібні картинки зустрічалися і в Болгарії під час виконання дорожніх робіт.
Oleksandr Fandeev
Behind the scenes of European security
Millions of Ukrainians who fled the war or went abroad in search of a better life have found that the standard of living and welfare is higher in Europe and other developed countries. However, not everything is as ideal as they imagined, particularly in the area of occupational safety and health.
Serhiy Lyubimov shared his impressions of employment abroad, labor rights, the organization of the occupational safety system, European approaches, standards, rules, and their compliance. He is a qualified Ukrainian occupational safety specialist. He also has experience working as a truck driver in Ukraine. He currently works as a heavy goods vehicle driver with a CE license, which allows him to drive a truck with a trailer with a total weight of over 7,500 kg. He has experience working for the German transport company Spedition Lorenz GmbH and has communicated with representatives of other organizations involved in occupational safety issues. He is now employed by the Polish transport company Helegmann, which provides international road transport, mainly from airport to airport, across Europe. At the same time, he remains interested in safety issues both in Europe, as evidenced by his recent certificate from the British Safety Council for completing the IOSH Safe Management training course, and in Ukraine. In particular, he finds time to listen to webinars on OHS issues organized by our magazine in collaboration with partners.
Статтю повністю читайте в КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ або в Журналі "Охорона праці" № 6/2025.