Федоренко Микола

Увага до електромобілів зростає

06.05.2024

Електромобіль – машина майбутнього, це беззаперечний факт. Продаж цих авто в Україні зростає щороку, тому важливо знати правила безпечної експлуатації електромобілів.

У країні тільки в січні 2024 р. придбано ­понад 3,5 тис. транспортних засобів на акумуляторних джерелах живлення, тоді як у січні минулого року цей показник становив 1,3 тис., а в січні 2022 р. – 663 одиниці. За прогнозами ж світових експертів, до 2030 р. кожен другий автомобіль, проданий у США, Євросоюзі та Китаї, може бути електричним.

У журналі ми вже публікували статтю на цю тему (С. Колесник «Чи безпечний електромобіль».). Але зростання уваги до електромобілів, прийняття в Україні 2023 року низки відповідних законодавчих і нормативно-правових актів спонукають її продовжити.

ФАКТОРИ ПОПУЛЯРНОСТІ ТА ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ

Законом № 2956 передбачено, що розміщення станцій зарядки електромобілів на земельних ділянках здійснюється за згодою їх власників або за погодженням із землекористувачами, а в разі їх відсутності – на підставі дозволу, виданого місцевими органами влади. Окрім того, у проєктах нового будівництва багатоповерхової житлової забудови має бути враховано неодмінне забезпечення не менше ніж 50% місць для стоянки та зберігання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, станціями зарядки електромобілів та забезпечення можливості підключення на таких місцях пристроїв заряджання електромобілів з окремим комерційним обліком електричної енергії.

Для заохочення використання електромобілів в Україні у Законі № 2956 заплановано:

  • до 31.12.2024 органи державної влади, органи місцевого самоврядування повинні забезпечити необхідною договірною потужністю та станціями зарядки електромобілів на існуючих автостоянках, у гаражах та інших місцях для паркування (крім тих, що використовуються виключно такими суб’єктами) відповідно до програм розвитку електрозарядної інфраструктури;
  • до 01.01.2025 розрахунок плати за нестандартне приєднання до електричних мереж оператора системи розподілу станцій зарядки електромобілів суб’єкта господарювання передбачає лише складову плати за створення електричних мереж лінійної частини приєднання;
  • з 01.01.2028 у містах з населенням понад 250 000 осіб заборонено здійснювати закупівлю у сфері громадського транспорту понад 50% автобусів з ДВЗ (крім автобусів, оснащених двигунами внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням, що працюють виключно на стисненому природному газі метані, зрідженому природному газі метані або біогазі, та автобусів з водневим паливним елементом (коміркою) протягом календарного року, якщо рішення щодо інших часток та/або інших термінів не було ухвалено органами місцевого самоврядування відповідних міст) (далі – Автобуси);
  • з 01.01.2030 заборонено здійснювати закупівлю у сфері громадського транспорту Автобусів;
  • з 01.01.2036 до перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі регулярних пасажирських перевезень у містах районного та обласного значення допускаються виключно Автобуси.

Варто зазначити, що 2023 р. в Україні стартувало виробництво електромобілів на базі «Таврії» та «Славути». Новинку розробило підприємство Kozak-EV. Ці електромобілі є в трьох модифікаціях. Залежно від версії запас ходу становить 100–230 км.

Також АТ «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» найближчим часом планує створити мережу зі 120 автомобільних електричних зарядних станцій. З них 40 – великої потужності (160+ кВТ) і 80 – середньої потужності (60+ кВт). Мережу буде створено в обласних центрах та на основних автомагістралях України. Реалізувати цей проєкт пропонується впродовж двох років.

Як уже згадувалося раніше, основною причиною популярності електромобілів стало підвищення цін на пальне та поява надійніших акумуляторних батарей. Також важливе значення має вартість обслуговування двигунів внутрішнього згорання (далі – ДВЗ). Електродвигуни простіші, їх найдорожчий компонент – акумуляторна батарея (далі – АБ). Крім цього, суспільство стало прискіпливішим у питаннях, що стосуються екології.

Для заряджання АБ можна використовувати як домашню електромережу, так і комерційну зарядну станцію. Зарядні станції мають більшу потужність, тож для заряджання потрібно менше часу. Підключення до електромережі приватного будинку чи підприємства – зручний варіант, але тільки за умови надійної мережі. Інакше це може призвести до втрати як електромобіля, так і будівлі, а також спричинити нещасний ­випадок.

Звісно, електромобілі є безпечнішими за автомобілі з ДВЗ, проте їх експлуатація має певні особливості, пов’язані з використанням спеціального ­електрообладнання. Технічне обслуговування та ремонт силового обладнання електромобіля істотно відрізняється від автомобіля з ДВЗ, оскільки потребує спеціального ремонтного обладнання та відповідної кваліфікації обслуговчого персоналу. Гасіння пожежі в електромобілі потрібно здійснювати з використанням вогнегасника пінного типу з попереднім відключенням високовольтного обладнання транспортного засобу, що дає змогу знизити ризик ураження електрострумом.

Микола Федоренко, Сергій Колесник

Mykola Fedorenko, Sergiy Kolesnyk

Attention to electric vehicles is growing

Electric cars are the cars of the future, it is an indisputable fact. The process of their improvement does not stop for a minute, in particular, in terms of improving safety. And even now, if you do not make mistakes in operation and have a properly equipped charging point, the operation of this environmentally friendly mode of transport will bring only positive emotions and pleasure.

Статтю повністю читайте в журналі "Охорона праці № 4/2024.

Автор Федоренко Микола