Редакція журналу «Охорона праці»

Трейнсерфінг

14.10.2022

Сучасна молодь часто захоплюється екстремальними видами спорту. Це мотогонки, стрибки з парашутом, паркур тощо. А особливої популярності останнім часом набуває нове хобі серед підлітків – так званий зачепінг.

Зачепінг (трейнсерфінг) – це проїзд у таких місцях, які до цього не пристосовані.

Зачепери (так називають себе прихильники екстремального катання) їздять не всередині вагона, а із зовнішнього його боку, на автозчепах вагонів, на поручнях і підніжках, на гальмівних майданчиках, міжвагонних буферах, на дахах потягів, у відкритих кузовах вантажних вагонів тощо.

Самі зачепери ставляться до цього заняття як до розваги чи способу безкоштовно проїхати.

Такий спосіб пересування не є чимось новим, він був ще до появи залізниць. І слід зазначити, що в 19 столітті такий проїзд у багатьох країнах не вважався порушенням.

У наші дні через надзвичайне переповнення поїздів зачепінг поширений у багатьох країнах світу. Є й такі закордонні залізниці, де екстремальний спосіб пересування на транспорті – це звичайне явище, воно має легальний статус та інколи використовується як атракціон для туристів.

Особливого розмаху досяг цей рух у нашій столиці, адже у розпорядженні зачеперів і метрополітен, і міські електрички, і приміські електропоїзди. Зачепери зазвичай завчасно домовляються про зустріч через соціальні мережі, знімають свої трюки і розміщують в мережі іnternet.

Найбільше зачепінг поширений на приміських електропоїздах. Але є ще ціла низка інших більш небезпечних його видів. Сюди відносять метро-серфінг – катання на поїзді метрополітену, трейнхоп – на вантажних поїздах, андервагонрайдінг– проїзд під вагоном, зазвичай, на вагонних візках. Можна сказати, що фантазії зачеперів немає меж, бо ж вони катаються на дзеркалах, вікнах, збоку на дверях вагона; між вагонами; на передньому торці головного вагона чи задньому торці хвостового вагона тощо.

Прикро, що самі зачепери не усвідомлюють небезпеки такого виду розваг. Адже є ймовірність падіння з потягу і травмування чи навіть загибелі.

Та, мабуть, і не кожний знає, що напруга на контактній рейці становить 825 вольт. А щоб отримати ураження струмом на залізниці, не обов’язково хапатися за дроти. Залізнична електродуга за різних погодних умов може вразити на відстані до двох метрів.

Тому вживаються заходи щодо перешкоджання таким екстремальним розвагам молоді. В Україні зачепінг на залізницях загального користування карається штрафом у розмірі від 7 до 15 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (від 119 до 255 гривень) – ст. 109 Кодексу України про адміністративні правопорушення. А на батьків, діти яких не досягли 16 років, складається адміністративний протокол (ст. 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення) за невиконання ними обов’язків щодо виховання своїх дітей.

Досить оригінальних заходів боротьби із екстремалами вживають на індонезійських залізницях. Щоб запобігти катанню на дахах вагонів, їх заздалегідь покривають фарбою чи мастильними речовинами. Є також окремі напрямки, де розміщуються спеціальні опори з підвішеними на них бетонними кулями, що можуть завдати шкоди необачним мандрівникам або збити з даху вагона.

З огляду на широкий розмах цього молодіжного руху батьки та педагогічні працівники повинні знати про небезпеки захоплення дітей цим видом розваг і проводити профілактичні бесіди.

Матеріал підготувала Інна Ільницька, методист обласного методичного кабінету (БЖД населення)
НМЦ ЦЗ та БЖД Закарпатської області

Редакція Редакція журналу «Охорона праці»