Шість властивостей ЗІЗ для ментального здоров’я
14.11.2024Спецодяг та інші засоби індивідуального захисту (ЗІЗ) можуть мати значний вплив не тільки на фізичне, але й на ментальне здоров’я та загальну продуктивність працівників.
1. Ідентичність і належність
Спецодяг часто асоціюється з корпоративною культурою. Він створює відчуття приналежності до колективу, що підвищує мотивацію та поліпшує емоційний стан працівника. Коли людина бачить себе частиною команди, це допомагає формувати позитивне ставлення до роботи.
2. Комунікація через зовнішній вигляд
Спецодяг може бути способом комунікації – він демонструє не лише належність до компанії, але й роль працівника, рівень його відповідальності й важливість завдань. Уніфікований, правильно спроєктований одяг може зменшити бар’єри в спілкуванні між співробітниками різного рангу, що покращує робочу атмосферу.
3. Захист від стресу
Якісний спецодяг та інші ЗІЗ сприяють відчуттю безпеки, що знижує рівень стресу, якого в наш час ще більше додалося. Коли працівники впевнені в захисті від фізичних небезпек (наприклад, хімічних речовин або механічних ушкоджень), це позитивно впливає на їхній психологічний стан, вони можуть зосередитися на своїх завданнях.
4. Комфорт і емоційний стан
Сучасні технологічні матеріали, які роблять спецодяг водонепроникним, повітропроникним і легким,
безпосередньо впливають на рівень комфорту. Сучасний, функціональний спецодяг та інші ЗІЗ дають працівнику впевненість в успішності своєї компанії чи підприємства, де він працює. А отже, стабілізується емоційний стан і працівника, і роботодавця.
5. Повага до працівника через інвестиції в якісні ЗІЗ
Коли компанія вкладає кошти в сучасний і безпечний одяг та інші ЗІЗ, це є виявом поваги до здоров’я та благополуччя співробітників. Що, своєю чергою, викликає в них почуття довіри до роботодавця та підвищує лояльність.
6. Колір і психологія
Колір спецодягу також відіграє велику роль. Наприклад, синій або зелений може асоціюватися зі спокоєм і стабільністю, тоді як яскраві кольори, як-от червоний або жовтий, підвищують рівень уваги та енергії, що важливо в небезпечних умовах праці. Тому, вибираючи кольори для спецодягу, зважайте на те, що яскраві кольори не завжди доречні для всіх видів робіт. Водночас пастельні не завжди добре впливають на стан працівника, коли потрібно концентрувати увагу.
Ці аспекти можна глибше розкрити, підкріпивши їх конкретними дослідженнями. Розглянемо для прикладу декілька європейських країн та їх підхід у виборі спецодягу та інших ЗІЗ.
Фінляндія – захист від холоду. У північних країнах, таких як Фінляндія, спеціальний захисний одяг, адаптований для роботи в екстремальних холодних умовах, має надважливе значення не лише для фізичної безпеки, але й для психологічного комфорту працівників. Робота на вулиці в суворих погодних умовах без належного захисту може викликати стрес, страх за своє здоров’я, що негативно впливає на продуктивність праці. У цій країні в одязі переважають стримані кольори, такі як чорний та сірий, а от для робіт з підвищеною небезпекою – це яскравий жовтий колір. До того ж Фінляндія віддає перевагу виробам преміальних брендів високої якості й високотехнологічним рішенням.
Німеччина – психосоціальні фактори. Результати проведених у цій країні досліджень показали, що в працівників, які використовують відповідний спецодяг, особливо на небезпечних роботах (наприклад, будівництво або хімічна промисловість), нижчий рівень стресу та тривоги. Зокрема, коли працівник знає, що одяг захищає його від потенційної небезпеки (токсинів, механічних травм), це допомагає уникнути «синдрому постійного стресу», що часто виникає під час виконання робіт у небезпечних умовах. А от різноманітність кольорів там якраз має важливе значення: на ринку Німеччини представлений спецодяг та інші ЗІЗ синього, сірого, коричневого, яскраво-зеленого кольорів. Також там розвинена культура використання спецодягу в повсякденному житті. На вулиці можна зустріти майже кожного другого чоловіка, одягнутого в спецодяг.
Польща – різноманітність вибору. У Польщі дуже розвинена будівельна сфера. І тут важлива концентрація уваги, видимість. На будівельні майданчики навіть простого призначення не допускають працівників без сертифікованого робочого одягу. Тому в цій країні використовують спецодяг переважно яскравого жовтого та помаранчевого кольорів. А ще Польща – одна з найбільших європейських країн, де є величезний вибір ЗІЗ, зокрема спецодягу, від різних світових виробників. Однак переважають наразі вироби китайського виробництва.
Україна – шлях до успіху через підтримку. За останні п’ять років у нашій країні значно змінилися підходи до вибору та використання ЗІЗ, зокрема спецодягу. Найкращі європейські практики, які впроваджують в Україні, і водночас кризи, спричинені спочатку пандемією коронавірусу, а нині – активною фазою війни, об’єднали бізнес і стимулювали розвиток культури безпеки праці. На сьогодні основна цінність нашої країни – це людина та її здоров’я, тому використання якісних, технологічних ЗІЗ є пріоритетом.
Пропозиція якісних, функціональних захисних виробів зростає, адже зростає попит. Водночас поліпшується і якість українського спецодягу та інших ЗІЗ, які вже демонструються в Європі та експортуються в європейські країни.
Підготувала Анна Ременець, директор та власник компанії INSIGHT .
Фото із сайту компанії