

Ризики для професії «охоронець»
03.06.2025Оцінювання ризиків для професії охоронця супермаркету виявляє щоденні загрози не тільки для самого охоронця, але й для відвідувачів. Тож заходам з їх мінімізації – підвищену увагу!
Кращим за інженера-практика може бути тільки інженер-практик. А ще краще, коли об’єднуються кілька професіоналів і демонструють зацікавленій аудиторії тонкощі застосування того чи іншого інструмента з безпекового арсеналу. Або ж настільки дохідливо пояснюють складні явища, що мимоволі дивуєшся своєму IQ – нарешті все зрозуміло! Знайти таких фахівців-практиків дуже складно, а втім, вони є у «вільному доступі» в Європейському співтоваристві з охорони праці (ESOSH). Ця асоціація об’єднала навколо себе фахівців з охорони праці, які натхненно прагнуть учитися й так само натхненно діляться своїми знаннями з колегами.
Наша перша розповідь – про тренінг з оцінювання ризиків на робочих місцях за професією «охоронець». Його було проведено з ініціативи ESOSH і Асоціації професіоналів корпоративної безпеки України (АПКБУ) 20 лютого, а учасниками стали фахівці з охорони праці та з безпеки, а також HR-спеціалісти. Тренерами були голова правління ESOSH Ольга Богданова та сертифікований експерт ESOSH Валентина Забеліна.
Безпека на робочому місці: важливі аспекти
Забезпечення безпеки на робочих місцях охоронця – це звучало як виклик і водночас як важлива ініціатива зі створення безпечного середовища і для підприємств, і для громадських місць. Оцінювання ризиків на робочих місцях для професії охоронця дає змогу не тільки знизити ймовірність нещасних випадків, а й підвищити загальний рівень безпеки, зокрема, для клієнтів великих і малих супермаркетів.
Під час вебінару учасники обговорили такі важливі аспекти.
- Ідентифікація ризиків: визначення потенційних небезпек, з якими може зіткнутися охоронець, наприклад, під час роботи в нічний час, з людьми, які проявляють агресію, чи на небезпечних об’єктах.
- Оцінювання ймовірності та серйозності наслідків: оцінювання ймовірності виникнення ризиків та їх впливу на здоров’я і безпеку.
- Механізми мінімізації ризиків: упровадження заходів для зменшення ризиків – тренінги/навчання, застосування спеціалізованого обладнання або поліпшення умов праці.
- Процедури реагування: створення планів дій у разі виникнення критичних ситуацій або інцидентів.
Цілі та принципи оцінювання ризиків
Цікаво, що ми почали з підходу, який дає змогу людям зрозуміти важливість оцінювання ризиків у повсякденному житті. Це справді допомагає усунути бар’єр і зробити процес оцінювання зрозумілим та доступним, оскільки кожен з нас підсвідомо оцінює ризики на своєму життєвому шляху, навіть не замислюючись про це.
Посібник з оцінювання ризиків на робочому місці є важливим інструментом, що надає чітку структуру для ідентифікації та керування потенційними небезпеками. Ми згадали настанову МОП-СУОП 2001 «Настанова з систем управління охороною праці» (ILO-OSH 2001). Це означає, що тренінг базувався на міжнародних стандартах, що є дуже важливими для системної роботи в цій сфері. Використання таких документів забезпечує єдине розуміння серед усіх учасників та допомагає застосовувати однакові принципи під час оцінювання ризиків на різних підприємствах чи в різних організаціях.
Потім обговорили основні цілі проведення оцінювання ризиків, що охоплюють не лише безпеку працівників, але й ефективність роботи організації загалом. Кожна з цілей має конкретну практичну цінність, наводимо декілька з них.
- Захист безпеки та здоров’я працівників. Оцінювання ризиків допомагає визначити й усунути потенційно небезпечні ситуації, запобігаючи травмам чи захворюванням.
- Захист організації. Коли зменшується ймовірність нещасних випадків, організація здатна уникнути значних фінансових витрат, що можуть виникнути внаслідок травм або порушень, а також поліпшити свою репутацію на ринку.
- Упровадження заходів контролю. Оцінювання ризиків дає можливість розробити конкретні заходи для контролю небезпек – від використання спеціального обладнання до організації спеціальних тренінгів.
- Підвищення якості навчання. Важливо, щоб працівники були навчені не лише діяти в разі надзвичайних ситуацій, але й виконувати свої обов’язки безпечно. Це допомагає знизити ризик людських помилок.
- Запобігання порушенням законодавства. Оцінювання ризиків сприяє дотриманню законодавчих вимог, що також зменшує ризики штрафів і правових наслідків.
- Запобігання економічним втратам. Прямі витрати можуть передбачати компенсацію працівникам, а опосередковані – зниження продуктивності внаслідок травми чи навіть збитки через погіршення репутації.
- Підвищення рівня культури безпеки. Це більш загальний аспект, який охоплює зміни в культурі компанії, формування звички думати про безпеку на всіх етапах роботи.
Ці цілі є основою для розбудови системи безпеки на будь-якому робочому місці, тому дуже важливо донести їх значення і до працівників, і до роботодавців.
5 етапів оцінювання ризиків
Під час тренінгу учасники обговорили всі п’ять етапів оцінювання ризиків, що надзвичайно важливі для формування чіткої та ефективної стратегії керування безпекою на робочому місці. Отже, розглянемо всі етапи по черзі.
Ідентифікація небезпек і ризиків
На цьому етапі необхідно виявити всі потенційні небезпеки, які можуть бути наявні на робочому місці. Ідеться, з-поміж іншого, не лише про явні загрози (наприклад, електричні замикання або рухомі частини машин і механізмів), але й про ті, що, на перший погляд, можуть здаватися неістотними (недотримання правил безпеки чи погане освітлення).
Як це робити
Для цього можна використовувати різні методи:
- огляди робочого місця: систематичне проведення інспекцій робочих зон для виявлення потенційних небезпек;
- інтерв’ю з працівниками: працівники часто можуть помітити небезпеки, які важко помітити ззовні;
- оцінювання умов праці: аналіз умов, які можуть впливати на здоров’я працівників (наприклад, шум, температура, освітлення);
- аналіз попередніх інцидентів: вивчення випадків травм чи аварій, що сталися, може допомогти виявити наявні ризики.
Визначення, на кого і як можуть впливати ризики
На цьому етапі важливо зрозуміти, хто саме на робочому місці може постраждати від ідентифікованих ризиків. Ризики можуть впливати не лише на основних працівників, але й на підрядників, відвідувачів або навіть на людей, які перебувають поруч із робочим місцем.
Як це робити
- Ідентифікація груп, що можуть зазнати впливу: наприклад, охоронець може зіткнутися з фізичною агресією, а клієнт поруч також може постраждати.
- Розуміння можливих наслідків: визначити, у який спосіб ризики можуть вплинути на різні категорії людей. Наприклад, чи ризикує працівник отримати фізичну травму, чи можуть призвести до хронічних захворювань шкідливі умови праці (шум, токсини).
Валентина Забеліна, сертифікований експерт ESOSH, Оксана Киричук, сертифікований експерт ESOSH, Андрій Жуковський, експерт ESOSH
Valentina Zabelina, Oksana Kirichuk, Andriy Zhukovsky
Risks for the profession of “security guard”
Assessing the risks for the profession of supermarket security guard reveals daily threats not only to the security guard himself, but also to visitors.
Assessing the risks for a supermarket security guard provides a clear understanding of the specific threats associated with this profession. Therefore, given these risks, specific measures can be identified to reduce or control them.
Let's consider each of these risks in the context of the risk matrix and the hierarchy of control measures.
Статтю повністю читайте в КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ або Журналі "Охорона праці" № 5/2025.