Публічні закупівлі в охороні праці
22.02.2024Про досвід придбання засобів індивідуального захисту, зокрема спецодягу, та інших товарів для безпеки праці в системі публічних закупівель ProZorro. Що мають знати фахівці, які формують замовлення та встановлюють вимоги до очікуваної продукції.
Електронна система публічних закупівель ProZorro – це онлайн-платформа, де державні та комунальні замовники оголошують тендери на закупівлю товарів, робіт і послуг, а представники бізнесу змагаються на торгах за можливість їх поставити.
Проте в аспекті закупівлі засобів індивідуального захисту (далі – ЗІЗ) та інших товарів для безпеки праці вона має низку недоліків, які негативно впливають на кінцевий результат – отримання підприємствами державної та комунальної форми власності якісної продукції. Про нюанси проведення закупівель через систему ProZorro журналу розповіли в ТОВ «УЛЬТРАСЕЙФЕТІ». Директор ТОВ «УЛЬТРАСЕЙФЕТІ» Максим Котеньов розповів, що електронні тендери через систему ProZorro – це прозорі держзакупівлі, побудовані за європейськими стандартами. Обробка всіх пропозицій спеціальною програмою та автоматичний вибір переможця значно зменшує ризики корупції і запобігає нецільовим витратам бюджетних коштів. Переможця обирає сама система ProZorro, без участі людського чинника, тому рішення є неупередженим і на нього не можуть вплинути ні замовник, ні конкурентні компанії. Програма працює за принципом визначення максимальної економічної вигоди. Тож зазвичай перевагу отримує заявка з найменшою вартістю.
Але система ProZorro – це не тільки держзакупівлі, якими обов’язково повинні користуватися державні та комунальні підприємства. На цій платформі проводяться також комерційні закупівлі та аукціони, чим можуть користуватися підприємства, установи та організації всіх форм власності.
ТОВ «УЛЬТРАСЕЙФЕТІ» – одна з провідних компаній у сфері промислової безпеки та безпеки праці в Україні. Підприємство здійснює підбір і комплексне постачання професійних засобів індивідуального захисту, зокрема спецодягу та спецвзуття, найкращих світових брендів, а також вітчизняних виробників, має своє виробництво спеціального та захисного одягу. Загалом в асортименті компанії приблизно дві тисячі найменувань товарів: засоби захисту голови та обличчя, органів зору, слуху, дихання, рук, від падіння з висоти, електротехнічне та протипожежне обладнання та багато іншого.
Плюси та мінуси системи
Загалом електронні публічні закупівлі в Україні мають низку переваг, як-от:
- відсутність виснажливої паперової тяганини для учасників;
- можливість шукати клієнтів в онлайн-режимі без великих витрат на рекламу і застосування інших маркетингових інструментів;
- мінімальна вартість реєстрації в торгах, що набагато дешевше за будь-які засоби просування для
- залучення нових споживачів;
- прозора процедура тендерів та автоматичний вибір переможця;
- оптимізація бізнес-витрат завдяки конкуренції.
Але разом з тим система ProZorro має й певні вади. Зокрема, учасник може бути автоматично дискваліфікований через формальні помилки. А ще час на підготовку тендерної заявки обмежений: мінімальний строк для замовлень на суму понад 50 тис. грн становить дві доби. З огляду на невеликий період подання пропозицій часто виникають проблеми з отриманням документів, адже для оформлення деяких з них потрібно 5–10 днів.
На думку фахівців ТОВ «УЛЬТРАСЕЙФЕТІ», однією з основних хиб платформи ProZorro, яка безпосередньо впливає на безпеку праці, є те, що єдиний критерій для визначення переможця – ціна, і це не завжди позитивно позначається на якості замовлених товарів, робіт і послуг.
Згідно із ЗУ «Про публічні закупівлі» виробник або розповсюджувач товарів повинні надати декларацію про відповідність товару вимогам відповідних державних стандартів. Але часто замовник не знає, яким стандартам мають відповідати ті чи інші товари для безпеки праці, тому в технічному завданні їх не зазначають. У кращому разі пишуть про необхідність надати документ, що підтверджує якість товару. Цим документом може бути декларація про відповідність, у яку учасник торгів може внести неповну або неправдиву інформацію. Звісно, за це передбачено відповідальність, але контроль з боку держави за цим процесом нині недостатній.
Варто зауважити, що часто один товар – спецодяг або інший ЗІЗ – повинен відповідати вимогам одразу декількох державних стандартів, наприклад щодо захисту від забруднення, конвективного тепла, іскор, щодо вологостійкості та інших спеціальних властивостей. Для того щоб замовник міг підібрати товар з належними захисними властивостями, постачальник повинен зазначити всі ДСТУ, яким відповідає запропонований ним продукт.
Гарантією достовірності даних у декларації може бути її реєстрація в органах сертифікації, які видають сертифікат про відповідність зразка, де зазначаються всі стандарти, яким відповідає товар. Але ця процедура платна та необов’язкова.
Порядок проведення тендерів не передбачає вивчення додаткової інформації: історії постачання товарів, історії випробувань, «чорних» та «білих» списків постачальників тощо. У ProZorro немає інформації про своєчасність оплати за договорами, а тому не можна знати напевно, чи порядним є покупець у фінансовому плані. Деякі покупці часто проводять торги, але систематично не платять, посилаючись на особливості бюджетного фінансування та інші причини. Через це постачальнику доводиться подавати скарги, звертатися до суду і т. д. Але інші учасники торгів про це не знають. Тож наявність такої інформації свідчила б про якість і певні властивості товарів, порядність учасників торгів тощо.
Своєю чергою кінцевий споживач товару іноді отримує неякісні та такі, що не відповідають вимогам безпеки й не мають належних захисних властивостей, одяг, взуття, інші ЗІЗ. Крім того, дешеві ЗІЗ, зокрема окуляри, респіратори, щитки тощо, зазвичай незручні, і тому працівники потім не використовують їх під час виконання робіт. Цілком закономірно, що це призводить до зростання ризику настання нещасних випадків та профзахворювань.
Такий ризик таїть у собі й інший недолік ProZorro – написання технічного завдання в замовленні без докладної характеристики товару. Часто зазначають тільки назву товару (приміром, «туфлі»), інколи можуть вказати ще якусь деталь («зі шнурками» або «без шнурків»).
Пан Максим навів приклад, коли недобросовісний переможець торгів, скориставшись тим, що конкретних даних не було в технічному завданні, поставив підприємству спецодяг низької якості і навіть різних кольорів. Але оскаржити це замовник не зміг, оскільки умови торгів фактично порушено не було. В іншому випадку постачальник надав замовнику спецодяг із синтетичного матеріалу, хоча на торгах вимагався з бавовняного. У поданій продавцем декларації про відповідність було зазначено неправдиві відомості. Але, щоб довести й оскаржити це, замовник повинен був провести експертизу тканини, на що кошти не передбачено. Після того як експертизу замовив керівник служби охорони праці підприємства-покупця за власні кошти, постачальник все-таки замінив спецодяг, але знову на виготовлений із синтетичного матеріалу.
Sergiy Kolesnyk
Public procurement in labor protection
About the experience of purchasing personal protective equipment, including workwear, and other goods for labor safety in the ProZorro public procurement system. What should specialists who place orders and set requirements for the expected products know?
Статтю повністю читайте в журналі "Охорона праці" № 2/2024 та КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ