Ільницька Інна

Остерігайся телефонних шахраїв!

27.07.2024

У телекомунікаційному середовищі доволі частим злочином є телефонне шахрайство. Зловмисники вигадують усе нові й нові шахрайські схеми, а довірливі люди видають секретну інформацію, навіть не підозрюючи про це. Тож приймаючи дзвінок з невідомого номера, будьте максимально уважні. Розглянемо найбільш розповсюджені види телефонного шахрайства.

1. Родич потрапив до лікарні.

Про це зловмисники найчастіше повідомляють пізно увечері, вночі або вранці. Шахраї імітують голос тяжко хворого, використовують стандартні фрази: «Мамо, мене збила машина, допоможи», «Я в лікарні, мені дуже зле, потрібні гроші» тощо. Іноді аферист може назватися лікарем, до якого нібито привезли вашого родича. Дзвінок з чужого номера телефону пояснюють тим, що телефон вашого знайомого розбився або загубився. Іноді шахраї можуть навіть вгадувати імена, тоді дзвінок виходить дуже правдоподібним. Після того, як жертва повірила в розповідь, зловмисники відправляють до неї кур'єра, якому треба передати гроші «на лікування». Іноді аферисти повідомляють номер картки, на яку можна переказати гроші. Саме цей вид шахрайства приносить їм найбільшу кількість грошей, оскільки багато людей, навіть якщо і чули про нього, під умілим переконуванням зловмисників віддають свої заощадження. Вистояти в такій ситуації дуже важко, але психологи радять таке:

  • постарайтеся заспокоїтися і не панікувати, зробіть декілька глибоких вдихів, розкажіть все кому-небудь з вашого найближчого оточення (родичі, колеги, сусіди);
  • зателефонуйте родичеві, про якого йдеться. Якщо не можете додзвонитися зі свого телефону – скористайтеся телефоном ваших знайомих або сусідів. Навіть якщо він не відповідає, не піддайтеся паніці та телефонуйте комусь з його найближчого оточення;
  • запитуйте адресу лікарні, в яку привезли вашого родича, дізнайтеся, в якому він відділенні. Навіть якщо дійсно сталася біда, то вас повинні попросити приїхати особисто, а не передати гроші.

2. Дзвінок з банку.

Якщо ваші дані банківської картки потраплять до рук шахрая – ви можете втратити усю суму, яка була на рахунку. Зазвичай у цій ситуації зловмисник представляється співробітником банку та повідомляє про блокування вашої картки. Іноді шахраї говорять, що служба безпеки банку звіряє дані клієнтів, щоб убезпечити їх від шахрайства. З цих причин вас просять вказати номер карти та конфіденційну інформацію, яку власник карти насправді не повинен повідомляти нікому (термін дії картки, CVV-код або пароль зі смс, відправленого банком). За допомогою цих даних аферист може самостійно переказати гроші з вашого рахунку. «Банківські» шахраї найчастіше телефонують удень. Жертву вводять в оману ділова манера спілкування зловмисника, його добра акторська гра й загроза втрати коштів (у разі нібито блокування картки або підозрілих операцій на рахунку).

Щоб не стати жертвою карткових шахраїв, пам’ятайте:

  • термін дії картки, CVV-код і пароль зі смс, відправленого банком, є секретною інформацією, повідомляти її клієнт не повинен нікому, навіть співробітникам банку;
  • якщо аферист говорить, що вашу картку заблоковано, перервіть розмову та зателефонуйте на гарячу лінію свого банку, щоб дізнатися інформацію про стан рахунку;
  • якщо шахрай все-таки дізнався від вас конфіденційні дані, негайно заблокуйте банківську картку і повідомляйте в кіберполіцію.

3. Родич потрапив до поліції.

Шахрай, назвавшись працівником поліції, говорить, що ваш родич скоїв тяжкий злочин і перебуває у відділку. Є всі докази його провини та його гарантовано посадять у в'язницю. Але за щедру винагороду зловмисник обіцяє «допомогти» розв'язати цю проблему і звільнити вашого родича від відповідальності за нібито вчинений злочин або приховати важливі докази. Найчастіше шахраї телефонують вночі або рано вранці. У цей період людина сонна, тож фраза про родича, що потрапив до поліції, сказана упевненим тоном, не викликає сумнівів. Окрім цього, зловмисники увесь час тримають жертву під психологічним тиском і не дозволяють перервати розмову, поки не відбулася передача грошей.

Як не потрапити в пастку зловмисника і перевірити правдивість інформації:

  • одразу ж перервати розмову і спробувати зв'язатися з людиною, про яку йдеться. Якщо ваш близький не відповідає – спробуйте зателефонувати його найближчим людям і з'ясувати ситуацію;
  • запитати у «працівника поліції» номер відділення, звання, прізвище та ім'я, усі ці дані поліціянти зобов'язані повідомляти на першу вимогу.

Якщо шахрай надасть цю інформацію, треба відразу ж набрати «102», дізнатися номер відділку поліції та з'ясувати, чи працює у них такий співробітник. Можна також дізнатися в диспетчера, чи немає у відділку вашого родича. У будь-якому разі пам'ятайте – вимагання та передача хабаря є злочинами!

4. Виграш.

Зловмисник у цьому разі телефонує вам з радісною новиною, що ви виграли цінний приз (холодильник, домашній кінотеатр, або навіть автомобіль). Щоб оформити ваш виграш, слід сплатити певну суму податку, після чого ви зможете забрати свій приз. Після цього жертві повідомляють банківські реквізити, на які треба переказати гроші на оплату податку. Іноді зловмисник пропонує забрати приз у грошовому еквіваленті, повідомляючи, що в цьому разі можна відняти суму податку з суми виграшу автоматично. При цьому шахрай запитує номер вашої картки, термін її дії та CVV-код нібито для зарахування виграшу. Але отримавши від вас цю інформацію, він матиме повний доступ до вашого карткового рахунку і виведе гроші на свою картку. Жертвами такого виду шахрайства стають занадто довірливі люди, найчастіше пенсіонери або школярі. Щоб не потрапити в цю пастку, пам'ятаєте:

  • щоб брати участь у лотереї або розіграші, потрібно купити лотерейний білет або заповнити заявку на участь. Якщо ви не робили цього, вам телефонує шахрай;
  • якщо ви дійсно брали участь у лотереї або розіграші, результати мають бути опубліковані на офіційному сайті організації, яка його проводила.

5. Помилкове поповнення мобільного рахунку.

На ваш мобільний телефон приходить смс з невідомого номера зі стандартним текстом оператора, що ваш рахунок нібито поповнений на певну суму. Після цього шахрай телефонує вам, щоб ввічливо повідомити про помилкове поповнення вашого телефону і попросити повернути йому гроші на банківську картку або його телефон. Іноді зловмисник навмисно дзвонить з номера іншого оператора, щоб ви не могли поповнити його телефон за допомогою мобільного застосунку, а вимушені були перераховувати гроші зі своєї картки. Зловмисник розраховує, що жертва не зверне уваги на номер, з якого надійшло смс і не встигне перевірити стан рахунку. Шахрай завершує розмову тільки після того, як жертва перераховує йому гроші. Уберегтися від такого обману можна за допомогою таких дій:

  • звертайте увагу на номер телефону, з якого надійшло смс, адже смс про поповнення рахунку може приходити тільки зі стандартного номера вашого мобільного оператора;
  • обов'язково перевірте ваш мобільний рахунок, якщо гроші вам не зарахувалися – попросіть людину скинути копію чека або платіжки, що підтверджують, що він поповнив ваш телефон.

Як бачимо, мобільний телефон може бути не лише зручним і корисним аксесуаром для сучасної людини, але й засобом злочинів. Та якщо дотримуватися правил безпеки під час спілкування з підозрілими людьми, то убезпечити себе від грошових втрат цілком реально.

Якщо ви отримали подібний дзвінок – одразу повідомте про шахрайство поліцію. Будьте уважними та пильними. Бережіть себе та своє майно!

Автор Ільницька Інна