Колесник Сергій

Не той врожай, що в полі, а той, що в коморі

19.09.2023

Так кажуть тому, що недостатньо виростити зерно, важливі й інші етапи, зокрема перевезення його до місця вивантажування. Не дотримуючись вимог безпеки, можна втратити частину врожаю по дорозі. Не кажучи про можливі аварії та нещасні випадки.

Україна посідає восьме місце у світі з використання земель для вирощування зернових культур. Останнім часом зерно стало для України основним стратегічним продуктом, що експортується. Під час війни, яку розв’язала росія, ворог робить усе, щоб перешкодити цій діяльності України: руйнує елеватори, порти, термінали, блокує морські перевезення, краде наше зерно на окупованих територіях. Незважаючи на це, сьогодні дорогами України щодня курсують тисячі зерновозів. Щоб не допустити затримок транспортування зерна, на державному рівні спрощено порядок перевірки зерновозів, їх проїзд через блокпости тощо.

На жаль, рівень ризику аварій та ДТП за участю зерновозів залишається високим. Стан значної кількості автомобільних доріг незадовільний. Заміна водійських посвідчень без обов’язкового проходження медогляду під час дії воєнного стану в Україні «посадила» за кермо водіїв з різними захворюваннями, за яких ця робота протипоказана. Багато водіїв нині захищають країну від агресора, а їхні місця за кермом зайняли молоді, малодо­свідчені працівники. Вони іноді недостатньо знають особливості транспортних засобів, більшість яких іноземного виробництва, зі складними системами керування. Наприклад, тягачі із самоскидними напівпричепами великої вантажопідйомності та місткості (єврозерновози виробництва компаній «Даф», «Сканія», «Рено», «Ман»). Ці зерновози та напів­причепи можуть самостійно вивантажувати зерно, що допомагає зекономити час. Об’єми кузовів – до 60–70 м3, вантажопідйомність – до 40–45 т, висота бортів – від 2,7 до 4 м. Особливість конструкції єврозерновозів дає змогу під час самоскидного вивантажування піднімати за допомогою гідравлічного пристрою 12-метрові напівпричепи до кута в 60 градусів, що істотно полегшує вивантажування зерна. Але все це вимагає належних навичок та знань, щоб не допустити аварії.

Брак досвіду, наявність захворювань, за яких працювати водієм зерновоза не можна, намагання швидше доставити зерно, поганий стан доріг та інші причини призводять до ДТП.

КОНТРОЛЬ ПОСЛАБШАВ

Як розповів автору статті його сусід Вадим Войтенко, фізична особа – підприємець, власник фури «Рено Магнум», який займається перевезенням зерна, на сьогодні контроль на дорогах відчутно послабшав. Представники Укртрансбезпеки та поліції можуть перевірити наявність таких документів: водійського посвідчення (з відкритою транспортною категорією), реєстраційні документи на вантажівку і причіп, документи на володіння чи керування (технічний паспорт, договір оренди авто, довіреність тощо); талон техогляду; трудовий договір водія; обов’язковий страховий поліс; санітарний паспорт (для перевезення продуктів).

Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу України від 14.10.1997 № 363, передбачають обов’язкові вантажосупровідні документи. До них належать товарно-транспортна накладна і договір на транспортування зерна, який містить відомості про вантаж. Дорожній лист, у якому ­роблять відмітки про проходження передрейсового медогляду та технічний стан автомобіля, вилучено зі списку обов’язкової транспортної документації. Сьогодні його використовують лише для внутрішніх потреб підприємства. Фізичні особи – підприємці, які не використовують працю найманих працівників, такий документ собі не виписують, а отже, не проходять передрейсовий медогляд.

Як зазначив Вадим, товаровідправника, який укладає договір на транспортування зерна, цікавлять лише питання ціни, гарантії збереження зерна та термін доставки до місця вивантаження.

Sergiy Kolesnyk

Not the harvest in the field, but the one in the barn

Safety of grain transportation in wartime. Proper documents, technical condition of the vehicle, health, work and rest schedule of the driver.

Статтю повністю читайте в журналі № 8/2023

Дивіться також Безпечне поводження із зерном. Інформаційний лист

Кореспондент Колесник Сергій