Надійний ліфт – дорого, а ненадійний – небезпечно
06.11.2023Хто повинен фінансувати ремонти та заміну ліфтів? Хто отримує дозвільні документи? Хто відповідає за проведення періодичних техоглядів та експертної діагностики? Чи всі співвласники ОСББ повинні платити за експлуатацію ліфта?
Утримувати ліфти в багатоповерхівках – дороге «задоволення». Безпека цих об’єктів підвищеної небезпеки вимагає точного дотримання вимог відповідних нормативно-правових актів. Які проблеми виникають та як забезпечити безпечну експлуатацію ліфтів у будинках ОСББ, розповів журналу начальник експертно-технічної лабораторії, експерт технічний з ліфтів ПрАТ «Миколаївський ЕТЦ» Дмитро Раскін.
Усе – на власниках
Нерідко в ЗМІ з’являється інформація про непорозуміння та конфлікти з питань експлуатації ліфтів між керівниками ОСББ та місцевою владою, між керівниками ОСББ та підприємствами, які обслуговують ліфти, між ОСББ та Держпраці та серед членів самих ОСББ.
Основні проблемні питання: хто повинен фінансувати ремонти та заміну ліфтів? Хто відповідає за ремонт та має отримувати дозвільні документи – власник ліфта чи обслуговча організація? Хто контролює питання періодичних техоглядів? Хто проводить експертну діагностику? Чи всі співвласники ОСББ повинні платити за експлуатацію ліфта?
Багато власників квартир багатоповерхівок, побудованих за радянських часів, звикли, що відповідальність за безпеку експлуатації ліфтів та пов’язані з цим питання – компетенція ЖЕКів, які були підпорядковані місцевій владі. Але на сьогодні, згідно з ч. 2 ст. 382 ЦКУ, ліфти належать усім власникам квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку на праві спільної сумісної власності. Згідно з ч. 2 ст. 7 Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», забезпечення належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного та капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку здійснює кожен співвласник будинку пропорційно до його частки співвласника.
Власник квартири, згідно зі ст. 360 ЦКУ, зобов’язаний брати участь у витратах на управління, утримання та збереження спільного майна. Обов’язковий перелік робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, затверджений наказом Мінрегіону від 27.07.2018 № 190. Це, зокрема, витрати щодо технічного обслуговування ліфтів, обслуговування систем диспетчеризації (підтримання в робочому стані систем у ліфті, на вході до ліфта та на робочому місці диспетчера), поточного ремонту ліфтів, енергопостачання для ліфтів.
Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затвердженими наказом Державного комітету України з питань ЖКГ від 17.05.2005 р. № 76 (далі – Правила № 76), встановлено, що утримання і ремонт ліфтів здійснює виконавець зазначених послуг або, за договором, спеціалізована організація. Виконавець послуг має право самостійно утримувати та ремонтувати ліфти за умови наявності дозволу Держпраці, отриманого згідно з Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженим постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107 (далі – Порядок № 1107).
У пункті 5.3 Положення про систему технічного обслуговування та ремонту ліфтів в України, затвердженого наказом Держбуду України від 10.04.2000 № 73 (далі – Положення № 73), передбачено, що саме власник ліфтів несе відповідальність за збереження ліфтового обладнання та повинен забезпечувати його безперебійну й безпечну експлуатацію.
Порядок безпечної експлуатації ліфтів визначають Правила будови і безпечної експлуатації ліфтів (НПАОП 0.00-1.02-08), затверджені наказом Держгірпромнагляду від 01.09.2008 № 190 (далі – ПББЕЛ). Згідно з п. 9.7.16 суб’єкт господарювання, який експлуатує ліфти, може укласти договір на технічне обслуговування і ремонт ліфтів зі спеціалізованою організацією, яка має дозвіл на виконання цих робіт, але контроль (виконання регламентних робіт (перевірка технічного стану, усунення дрібних пошкоджень, прибирання ліфтів тощо), проведення місячних, квартальних, капітальних ремонтів) залишається за власником ліфта.
Повноваження керівника
Керівник ОСББ повинен знати питання, за які відповідає безпосередньо ОСББ. Це відповідальність:
- за надійне електроживлення ліфта до ввідного пристрою;
- своєчасне проведення електровимірювань ліфта;
- достатню освітленість площадок перед дверима шахти, машинного приміщення та підходів до нього;
- цілісність порогу перед дверима шахти;
- дах (щоб унаслідок опадів вода не потрапляла до машинного приміщення та шахти);
- відсутність у машинному приміщенні та шахті обладнання й комунікацій, не пов’язаних з ліфтом;
- нумерацію поверхів, яку можна побачити, не виходячи з кабіни;
- своєчасне випробування балки у машинному приміщенні;
- температурний режим у машинному приміщенні.
Важлива вимога, передбачена п. 9.7.12 ПББЕЛ, щодо забезпечення наявності правил користування пасажирським ліфтом, які повинні бути вивішені в кабіні та на першому поверсі.
Sergiy Kolesnyk
A reliable elevator is expensive, and an unreliable one is dangerous
Who should finance the repair and replacement of elevators? Who receives permits? Who is responsible for periodic inspections and expert diagnostics? Do all co-owners of a condominium association have to pay for the operation of the elevator?
Статтю повністю читайте в журналі "Охорона праці" № 10/2023