

Моніторинг законодавства
10.06.2025ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо обміну інформацією та призупинення дії трудового договору»
Закон спрямований на усунення правових прогалин і визначає:
- за ініціативою однієї із сторін максимальний строк призупинення дії трудового договору – не більше ніж 90 календарних днів під час дії воєнного стану; за згодою сторін строк призупинення дії трудового договору може бути подовжений на строк понад 90 календарних днів, але не більше ніж до дня припинення або скасування воєнного стану;
- обов’язок сторін трудового договору постійно (зокрема й під час призупинення дії трудового договору) забезпечувати можливість комунікації та невідкладно (у строк не більше ніж 10 календарних днів) інформувати іншу сторону про зміну своїх контактних даних (поштової адреси, адреси електронної пошти (за наявності), номерів телефону);
- підстави припинення та відновлення призупиненого трудового договору;
- порядок здійснення комунікації з працівниками, роботодавцем та з роботодавцем – фізичною особою, яка не є підприємцем;
- строк у 14 календарних днів для повідомлення роботодавцем працівника про необхідність стати до роботи;
- право сторін призупиненого трудового договору припинити такий трудовий договір з підстав, визначених законом.
Крім того, встановлюється, що працівник, робоче місце якого розташоване на територіях активних бойових дій і який відсутній на роботі, не підлягає звільненню на підставі п. 4 ч. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України, тобто за «прогул».
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Постанова від 02.05.2025 № 506 «Про затвердження Порядку функціонування інформаційної платформи громадського здоров’я»
Передбачено побудову вертикально-горизонтальної системи платформи громадського здоров’я, яка міститиме:
- інформацію про фактори, що впливають на здоров’я;
- аналітичні дослідження про громадське здоров’я;
- актуальні дані про епідемічну ситуацію;
- інформацію про стан здоров’я населення;
- звітність про епідемічну ситуацію;
- дані про виявлення небезпечних чинників та оцінку ризиків для здоров’я населення;
- прогнозування стану здоров’я населення і середовища життєдіяльності людини.
Користувачами платформи зможуть бути представники органів влади різного рівня, міжнародні та громадські організації, медичні працівники і, звісно, пацієнти.
Інформаційна платформа буде інтегрована з іншими системами та реєстрами. Це забезпечить доступ до необхідної інформації для аналізу та створення прогнозів у сфері охорони здоров’я.
Дані фіксуватимуться за різними категоріями, зокрема:
- загальні показники: народжуваність, тривалість життя тощо;
- показники, що належать до сфери охорони здоров’я: управління, фінансування, надання медичної допомоги, медичні вироби тощо;
- показники, що стосуються здоров’я населення за певними категоріями: фактори ризику, материнство, дитинство, ментальне здоров’я тощо;
- показники, що стосуються середовища: безпеки та кризові фактори.
Постанова від 02.05.2025 № 554 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 331 і від 30 березня 2023 р. № 446»
Внесено зміни до Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні (затверджений постановою КМУ від 20.03.2022 № 331) та до Порядку реєстрації, перереєстрації зареєстрованих безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу (затверджений постановою КМУ від 30.03.2023 № 446) з метою приведення їх у відповідність до норм Закону від 19.12.2024 № 4170-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи».
Уточнено перелік документів, які мають надати роботодавці для отримання компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб (вилучено необхідність подання інформації за формою № 080/о або № 157-1/о у разі працевлаштування особи з інвалідністю), та документів для припинення реєстрації безробітного (вилучено з переліку документів витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, а замість індивідуального плану працевлаштування передбачено рекомендації, що є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю).
Постанова від 09.05.2025 № 557 «Про затвердження Порядку здійснення відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів»
Затверджений Порядок встановлює оновлену процедуру відомчої реєстрації, перереєстрації, тимчасової реєстрації, ведення обліку і зняття з нього великотоннажних та інших ТТЗ, що не підлягають експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування, присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі свідоцтва про реєстрацію великотоннажного або іншого ТТЗ. Відтепер реєстрацію та облік ТТЗ здійснюють територіальні органи МВС України.
Внесено зміни до Переліку платних послуг, які надаються підрозділами МВС, Національної поліції та Державної міграційної служби, і розміру плати за їх надання, а також до постанови КМУ від 16.09.2020 № 844 «Про затвердження зразків бланків і технічних описів бланків національного та міжнародного посвідчень водія, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, тимчасового реєстраційного талона транспортного засобу, свідоцтва про реєстрацію великотоннажного або іншого технологічного транспортного засобу та зразка розпізнавального автомобільного знака України та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», зокрема в частині:
- встановлення плати за надання адміністративних послуг з відомчої реєстрації, перереєстрації, тимчасової реєстрації та зняття з обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів;
- затвердження бланка свідоцтва про реєстрацію великотоннажного або іншого технологічного транспортного засобу, який видаватиметься територіальними органами МВС.
➢ Докладно про новий порядок реєстрації технологічних транспортних засобів.
Розпорядження від 09.05.2025 № 448-р «Про затвердження плану заходів з підготовки до впровадження Європейської професійної карти»
Упровадження Європейської професійної карти та функціонування в Україні системи взаємного визнання професійних кваліфікацій забезпечить застосування узгоджених, сумісних механізмів визнання, що спростить доступ українським фахівцям до ринку праці країн ЄС.
План заходів з підготовки до впровадження Європейської професійної карти передбачає заходи інституційного, аналітичного та інформаційного характеру, спрямовані на забезпечення підґрунтя для впровадження карти. Зокрема, планом заходів передбачено розробку законопроєкту про регульовані професії.
Довідково. Європейська професійна карта – це електронний сертифікат, який підтверджує, що фахівець відповідає всім необхідним умовам для надання послуг у державі –члені ЄС ведення діяльності на тимчасовій чи постійній основі, або засвідчує визнання професійної кваліфікації для постійного проживання в державі-члені ведення діяльності.
Постанова від 13.05.2025 № 551 «Деякі питання здійснення моніторингу місць утворення, зберігання та видалення відходів»
Затверджено Порядок здійснення моніторингу місць утворення, зберігання та видалення відходів, що визначає основні вимоги щодо організації моніторингу, а також механізм взаємодії підприємств, установ та організацій з органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Хто має здійснювати моніторинг:
- підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, що є утворювачами або власниками небезпечних відходів;
- власники відходів, що не є небезпечними, річний обсяг утворення яких перевищує 50 тонн;
- органи місцевого самоврядування.
Важливою нормою документа є долучення органів місцевого самоврядування до переліку суб’єктів моніторингу. Це допоможе громадам ефективно:
- розробляти місцеві плани управління відходами;
- здійснювати стратегічне планування – щодо зменшення обсягів утворення відходів, запобігання засміченню та очищення територій, підготовки відходів до повторного використання, рециклінгу та відновлення;
- оцінювати потреби в закритті існуючих і створенні нових полігонів, планувати та здійснювати заходи з ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ тощо.
За результатами проведеного моніторингу всі суб’єкти подаватимуть до Міндовкілля через «ЕкоСистему» декларацію про відходи. У декларації зазначатимуть відомості і дані щодо обсягів і місць утворення відходів, а також місць зберігання відходів до їх передачі на об’єкти оброблення.
На які об’єкти не поширюється моніторинг:
- місця виявлення та обліку відходів, власник яких не встановлений;
- місця тимчасового зберігання відходів від руйнувань унаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, порядок поводження з якими визначається Порядком, затвердженим постановою КМУ від 27.09.2022 № 1073;
- місця тимчасового зберігання необроблених стічних вод протягом строку і в спосіб, що зазначені технологічним регламентом експлуатації систем водовідведення.
Постанова від 21.05.2025 № 588 «Про затвердження Порядку державної реєстрації небезпечних факторів»
Затверджений Порядок визначає процедуру державної реєстрації хімічних та біологічних небезпечних факторів – хімічних речовин та речовин біологічного походження, а також тих, що входять до складу хімічної продукції, які виробляються та/або застосовуються на території України чи ввозяться з-за кордону. Виняток становлять небезпечні фактори, передбачені частиною четвертою ст. 47 ЗУ «Про систему громадського здоров’я», яка містить 14 найменувань (зокрема, відходи, косметичні засоби, лікарські та ветеринарні засоби).
Будь-яка хімічна речовина, що входить до складу хімічної продукції, підлягає реєстрації за умови навмисного вивільнення під час використання такої продукції, а також якщо його концентрація становить 10% і більше.
Документ також визначає порядок ведення Державного реєстру небезпечних факторів. Електронна система цього реєстру почне функціонувати з 01.07.2025 (на 27.05.2025 у Державному реєстрі небезпечних факторів зареєстровано 1986 найменувань небезпечних факторів, https://uhrc.gov.ua/registr/).
З огляду на прийняття нового порядку втратила чинність постанова КМУ від 13.06.1995 № 420 «Про затвердження Положення про гігієнічну регламентацію та державну реєстрацію небезпечних факторів і Порядку оплати робіт із проведення гігієнічної регламентації та державної реєстрації небезпечних факторів».
МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД ТА ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ
Наказ від 16.04.2025 № 703 «Про затвердження Вичерпного переліку питань щодо дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт, який перевіряється під час проведення рейдової перевірки посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті»
Відповідно до п. 4 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) у редакції, яка діятиме з 18.05.2025, рейдова перевірка проводиться на підставі направлення на рейдову перевірку (у паперовій або електронній формі (за наявності технічної можливості) із зазначенням посадових осіб за формою згідно з додатком 1, що складається та підписується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу.
Вичерпний перелік питань щодо дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт розробляється Укртрансбезпекою і затверджується Мінрозвитку.
Перелік питань щодо перевезення пасажирів на таксі:
1. Наявність та надання водієм для перевірки документів, на підставі яких виконується перевезення:
1) посвідчення водія відповідної категорії;
2) свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу;
3) протокол перевірки технічного стану транспортного засобу;
4) договір обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності.
2. Відповідність кількості пасажирів, що перевозиться в транспортному засобі, його пасажиромісткості.
3. Оснащення таксі справним таксометром.
4. Виконання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства України про автомобільний транспорт.
5. Наявність відповідної ліцензії на господарську діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів.
Щодо вантажних перевезень у внутрішньому сполученні:
1. Наявність та надання водієм для перевірки документів, на підставі яких виконується перевезення:
1) посвідчення водія відповідної категорії;
2) реєстраційні документи на транспортний засіб;
3) ТТН або інший визначений законодавством документ на вантаж;
4) протокол перевірки технічного стану транспортного засобу;
5) договір обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності;
6) для вантажних автомобілів з повною масою понад 3,5 тонни:
- картку водія або інформацію з діючого та повіреного тахографа (заповнені реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв – тахокарти у кількості, встановленій ЄУТР), або бланк підтвердження діяльності, або у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом – роздруковану на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водія (водіїв);
7) для вантажних автомобілів з повною масою до 3,5 тонн включно:
- ндивідуальну контрольну книжку водія або копію графіка змінності водіїв, або картку водія, або інформацію з діючого та повіреного тахографа (заповнені реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв – тахокарти у кількості, встановленій ЄУТР), або у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом – роздруковану на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водія;
8) санітарна книжка водія (експедитора), зайнятого перевезенням харчових продуктів, із результатами медичного огляду;
9) у разі перевезення небезпечних вантажів:
- свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів;
- свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі;
- письмова інструкція на випадок аварії або надзвичайної ситуації відповідно до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 02.03.2000 № 1511-III «Про приєднання України до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)».
2. Дотримання водієм вимог праці та відпочинку.
3. Оснащення колісного транспортного засобу вогнегасником.
4. Виконання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства України про автомобільний транспорт.
5. Належне кріплення вантажів (ременями, ланцями, розтяжками, тросами, розпірними перекладинами, якірними рейками (балками), сітками тощо) відповідно до визначеного переліку ДСТУ.
6. Дотримання вимог до перевезень вантажів, які швидко псуються, сипучих вантажів без тари, вибухових, займистих, їдких та отруйних речовин.
7. Наявність відповідної ліцензії на господарську діяльність з надання послуг з перевезення небезпечних вантажів.
8. Дотримання вимог габаритних та/або вагових обмежень.