

Моніторинг законодавства
07.02.2025ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Закон України від 17.12.2024 № 4147-IX «Про державне регулювання сфери захисту рослин»
Закон визначає правові та організаційні засади здійснення заходів у сфері захисту рослин (визначення фітосанітарного ризику, запобігання поширенню шкідливих організмів під час обігу рослин, продуктів рослинного походження тощо), а також державного нагляду (контролю) у цій сфері. Державний контроль за дотриманням законодавства про захист рослин здійснює державний фітосанітарний інспектор.
У Законі наведено тлумачення низки термінів, зокрема таких: фітосанітарний моніторинг; фітосанітарний прогноз; фітосанітарний ризик; фітосанітарний сертифікат.
Ухвалений Закон містить положення щодо:
- державної реєстрації суб’єктів господарювання та ведення їх реєстрів;
- створення органів виконавчої влади та суб’єктів господарювання (операторів ринку, професійних операторів та інших уповноважених осіб), у тому числі на державному кордоні;
- надання дозволу на ввезення (пересилання) на митну територію України окремих видів шкідливих організмів або рослин, продуктів рослинного походження та інших об’єктів;
- функціонування системи захисту рослин, фітосанітарних процедур, карантинних станцій, прикордонних інспекційних постів, регулювання шкідливих організмів, локалізації карантинних шкідливих організмів;
- умов поводження із засобами захисту рослин (порядок навчання щодо безпечного поводження; внесення засобів захисту рослин з повітря; проведення технічного огляду використовуваного обладнання; облік та звітність щодо засобів захисту рослин тощо);
- оформлення паспорта рослини та забезпечення простежуваності засобів захисту рослин;
- організації заходів щодо рослин, продуктів рослинного походження, дерев’яного пакувального матеріалу та інших об’єктів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України.
Законом внесено зміни до Законів України «Про ветеринарну медицину», «Про бджільництво», «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», «Про карантин рослин», «Про насіння і садивний матеріал» (ці зміни набули чинності 18.01.2025 р.).
► Закон набере чинності 17 січня 2028 року.
Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо запровадження відповідальності за порушення вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту»
Закон визначає, що порушення встановлених законодавством вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту тягне за собою накладення штрафу від 200 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (далі – НМДГ). Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, яке вчинене повторно, – тягне за собою накладення штрафу від 500 до 1000 НМДГ (ст. 75-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, далі – КУпАП).
Створення перешкод у діяльності уповноважених посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, у тому числі пов’язаних з проведенням перевірок, тягне за собою накладення штрафу від 400 до 800 НМДГ. Те саме діяння, вчинене повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, – тягне за собою накладення штрафу від 500 до 1000 НДМГ (ст. 185-14 КУпАП).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов’язані із самовільним випалюванням рослинності або її залишків, порушенням встановлених законодавством вимог пожежної та техногенної безпеки, здійсненням суб’єктом господарювання господарської діяльності без декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства у сфері пожежної безпеки, порушенням встановлених законодавством вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, завідомо неправдивого виклику пожежно-рятувального підрозділу (частини), невиконанням приписів, розпоряджень та постанов посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (ст.ст. 77, 77-1, 120, 175, 175-2, 175-3, 183, 188-8) (ст. 223 КУпАП).
Порушення встановлених законодавством вимог щодо утримання та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, що призвело до загибелі людини або інших тяжких наслідків, карається позбавленням волі на строк від 3 до 8 років (ст. 270-2 Кримінального кодексу України).
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів»
Згідно з ухваленим Законом відновлюється обов’язкова система моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів для установок, що підпадають під сферу охоплення діючого законодавства, за винятком тих, що не контролюються, зруйновані або знаходяться на тимчасово окупованій території, чи офіційно оголосили призупинення діяльності з точки зору виробництва, та приводиться ЗУ «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів» у відповідність до ЗУ «Про публічні електронні реєстри».
Також передбачено розмежування операторів на тих, чия установка не зазнала пошкоджень, зазнала значних (повністю зруйновані) пошкоджень або незначних (частково зруйновані) пошкоджень, та деталізацію обов’язку щодо подання звітних документів операторами таких установок.
Це дозволить отримати точну та об’єктивну інформацію щодо викидів парникових газів з установок, що підпадають під дію закону, а також створити умови для застосування ринкових механізмів сприяння скороченню викидів парникових газів, що відповідатиме міжнародним та європейським підходам та забезпечить розрахунок обсягів викидів парникових газів за європейськими стандартами щодо моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів.
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю»
Закон імплементує в українське законодавство положення підпунктів (g) та (i) пункту 1 ст. 27 «Праця та зайнятість» Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, яка ратифікована Україною у 2009 році. З урахуванням досвіду країн ЄС прийнятий Закон потенційно в рази розширить кількість робочих місць, на які пропонується працевлаштовувати осіб з інвалідністю, за рахунок включення до цього переліку органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Законом передбачено впровадження державних стандартів обладнання (облаштування) робочого місця для різних видів втрати функціоналу та забезпечення розумним пристосуванням робочих місць на підприємствах та організаціях усіх форм власності.
Запроваджується сплата внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю замість адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування. Це дозволить відійти від практики примусу сплати адміністративно-господарських санкцій роботодавцями, що не виконали норматив працевлаштування осіб з інвалідністю. Внесок передбачено в меншому розмірі, якщо порівнювати з розміром адміністративно-господарських санкцій, але обов’язок із його сплати встановлюється для всіх категорій роботодавців як приватного, так і публічного сектору.
Передбачено створення державного фонду соціального захисту осіб з інвалідністю шляхом накопичення внесків роботодавців на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю. Кошти спеціального фонду будуть використовуватися на забезпечення реалізації активних програм зайнятості, заходів з підтримки працевлаштування осіб з інвалідністю, надання соціальних послуг та виконання інших програм і заходів, спрямованих на соціальний захист осіб з інвалідністю.
Розширено категорії підприємств, які можуть користуватися фінансовою підтримкою для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом створення підприємств трудової інтеграції осіб з інвалідністю та підприємств захищеного працевлаштування. Пільги та компенсації можуть отримати не лише підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, а й будь-які підприємства, що працевлаштовують визначену в Законі кількість осіб з інвалідністю.
Передбачено обов’язкове надання особам з інвалідністю соціальних послуг (соціального супроводу на робочому місці, персонального асистента, перекладу жестовою мовою тощо), які є складовою частиною процесу працевлаштування таких осіб.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Постанова від 24.12.2024 № 1480 «Про внесення змін до постанов КМУ від 29 листопада 2022 р. № 1338 і від 18 березня 2024 р. № 307»
Внесено зміни до постанов КМУ від 29.11.2022 р. № 1338 «Деякі питання надання психологічної допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та деяким іншим категоріям осіб» (далі – постанова КМУ № 1338) та постанови КМУ від 29.11.2022 р. № 307 «Деякі питання ментальної, спортивної, фізичної, психологічної реабілітації та професійної адаптації ветеранів війни, членів їх сімей та деяких інших категорій осіб».
Зокрема, зміни внесено до Порядку та умов надання психологічної допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та деяким іншим категоріям осіб (постанова КМУ № 1338):
- на період воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування додатковою обов’язковою умовою надання фахівцями послуг з психологічної допомоги є проходження ними інтервізії;
- для включення до Реєстру суб’єктів надання послуг із психологічної допомоги для ветеранів і членів їх сімей юридична особа, фізична особа – підприємець (далі – заявник) подає Мінветеранів інформацію та копії документів, що підтверджують відповідність кваліфікації фахівців заявника вимогам, визначеним п. 22 цих Порядку та умов, а саме: найменування посад та персональні дані фахівців (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), освіта/кваліфікація, стаж роботи за фахом, інформація про післядипломну освіту, атестацію, формальне та/або неформальне професійне навчання, інформація про супервізію протягом останніх двох років та інформація про інтервізію (у період воєнного стану в Україні і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування) та інформацію про включення відомостей про них до Реєстру);
- у період воєнного стану в Україні та протягом трьох місяців після його припинення чи скасування для отримання психологічної допомоги третього рівня отримувач послуг може звернутися безпосередньо до суб’єкта надання послуг або за наявності технічної можливості звернутися до Мінветеранів із заявою в електронній формі через Єдиний державний реєстр ветеранів війни або Єдиний державний вебпортал електронних послуг чи його мобільний додаток (Дія);
- встановлено тарифи на відшкодування вартості послуг із психологічної допомоги.
Постанова від 24.12.2024 № 1493 «Про затвердження Положення про експерта з радіаційного захисту»
Положенням установлюються кваліфікаційні характеристики, вимоги до обсягу знань та практичних навичок, досвіду роботи експертів з радіаційного захисту, напрями компетенції, порядок визнання та припинення компетентності експертів з радіаційного захисту.
Основними завданнями та обов’язками експертів є надання суб’єктам діяльності у сфері використання ядерної енергії, іншим юридичним та фізичним особам, органам державної влади на підставі поданих ними документів письмових рекомендацій з питань забезпечення радіаційного захисту персоналу та населення відповідно до законодавства та з урахуванням міжнародних і європейських норм та практик з метою реалізації основних принципів радіаційного захисту.
У разі залучення експерта на основі трудового договору на нього покладається виконання функцій особи, відповідальної за радіаційний контроль на робочих місцях, забезпечення радіаційного захисту і безпеки.
► Постанова набирає чинності 27 червня 2025 року, крім пунктів 13, 14, 16 та 17 Положення, які набрали чинності 27 грудня 2024 року.
Згідно із Законом від 16.11.2022 № 2758-IX доповнено ЗУ «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» статтею 34-1 «Експерт з радіаційного захисту», у якій зазначено, що експертом з радіаційного захисту може бути фізична особа, яка має вищу освіту не нижче другого (магістерського) рівня у відповідній галузі знань, досвід роботи не менше п’яти років у сфері використання ядерної енергії та радіаційної безпеки і відповідає кваліфікаційним характеристикам, вимогам до обсягу знань та практичних навичок за напрямами компетенції. Крім того, сказано, що експертом з радіаційного захисту не може бути особа, яка є громадянином (підданим) держави, визнаної Верховною Радою державою-агресором або державою-окупантом.
Розпорядження від 24.12.2024 № 1313-р «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту України на 2025 рік»
Відповідно до документа центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям (військовим адміністраціям) доручено:
- розробити на основі плану заходів плани основних заходів цивільного захисту функціональних і територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту (ЄДСЦЗ), ланок територіальних підсистем ЄДСЦЗ та їх субланок, центральних органів виконавчої влади, що не утворюють функціональні підсистеми, інших органів державної влади на 2025 рік відповідно до своїх повноважень;
- здійснювати заходи, визначені планом заходів, у межах видатків, передбачених таким органам у Держбюджеті на 2025 рік, коштів місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством;
- організувати та провести протягом січня 2026 року збори керівного складу центральних та місцевих органів виконавчої влади, інших органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій щодо підбиття підсумків роботи у сфері цивільного захисту у 2025 році та визначення основних завдань у зазначеній сфері на 2026 рік.
Постанова від 07.01.2025 р. № 7 «Про затвердження форми та вимог до змісту висновків щодо видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (внесення змін до нього)»
Надання зазначених висновків – один з етапів процедури видачі підприємствам інтегрованих довкіллєвих дозволів у межах реформи зменшення та контролю промислового забруднення. Зокрема, свої висновки надаватимуть Міндовкілля, Держекоінспекція, Держводагентство, ДСНС, МОЗ, Держенергоефективності, обласні військові адміністрації та інші органи влади. На їх основі прийматиметься рішення щодо видачі інтегрованих довкіллєвих дозволів. Для того щоб уникнути неоднозначності тлумачення і заповнення різними органами цих документів, Кабмін затвердив уніфіковану форму та вимоги до змісту зазначених висновків.
Набрання чинності відбудеться 08.08.2025.
Постанова від 21.01.2025 р. № 59 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 8 травня 1993 р. № 340 і від 7 вересня 1998 р. № 1388»
Внесено зміни до Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами та Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів.
Через шість місяців після офіційної публікації документа (орієнтовно в липні 2025 року) водії та власники автомобілів отримають можливість обирати будь-якого оператора поштового зв’язку (раніше мали змогу обрати лише АТ «Укрпошта»), який здійснюватиме за бажанням особи та за додаткову плату доставлення посвідчення водія, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу і номерних знаків (у разі їх видачі) на адресу «задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) на території України».
Конкретизовано порядок дій власника транспортного засобу в разі його зняття з обліку у зв’язку з тим, що такий транспортний засіб тимчасово не бере участь у дорожньому русі на території України. У такому разі номерні знаки транспортного засобу підлягають здачі до сервісного центру МВС (крім індивідуальних номерних знаків) та видаються номерні знаки для разових поїздок.
Постанова від 21.01.2025 р. № 61 «Про затвердження Порядку здійснення державного моніторингу у сферах питної води та питного водопостачання, водовідведення»
Передбачено створення цифрової платформи для даних моніторингу у сферах водопостачання та водовідведення, що спростить збирання інформації від підприємств та автоматизує аналіз отриманих даних. Це дасть змогу:
- формувати єдиний підхід до збирання, оброблення, збереження, узагальнення та аналізу інформації;
- отримувати об’єктивну оцінку стану об’єктів централізованого питного та стану систем водовідведення, стан якості питної води та очищених стічних вод, повторного використання очищених стічних вод та осаду стічних вод.
Порядок здійснення моніторингу запровадить європейські підходи до збирання інформації, передбачені Директивою ЄС про якість питної води, призначеної для споживання людиною, та Директивою ЄС про очищення міських стічних вод.
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
Наказ від 23.12.2024 № 2135 «Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Головного державного санітарного лікаря України від 01 липня 1999 року № 29»
Визнано такою, що втратила чинність, постанову Головного державного санітарного лікаря України від 01.07.1999 р. № 29 «Державні санітарні правила та норми 2. Комунальна гігієна. 2.7. Грунт, очистка населених місць, побутові та промислові відходи, санітарна охорона грунту. «Гігієнічні вимоги щодо поводження з промисловими відходами та визначення їх класу небезпеки для здоров’я населення» ДСанПіН 2.2.7.029-99» (згідно з рішенням Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 15.07.2014 р. № 33).
МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД ТА ТЕРИТОРІЙ УКРАЇНИ
Наказ від 14.11.2024 р. № 1332 «Про затвердження Змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні»
Затверджено оновлену форму товарно-транспортної накладної. Товарно-транспортна накладна (ТТН) – єдиний для всіх учасників процесу комерційних перевезень вантажів документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей під час їхнього переміщення. Законодавство визначає обов’язкові реквізити, що має містити ТТН, а саме: дату та місце складання; вантажовідправника; вантажоодержувача; автомобільного перевізника; відомості про транспортний засіб; пункти завантаження і розвантаження.
Оновлена форма ТТН доповнює документ обов’язковими реквізитами, зокрема передбачено зазначення місця складання; відомостей про транспортний засіб, а саме довжини/висоти/ширини та загальної маси ТЗ з вантажем; пункту навантаження/розвантаження.
У полях «Вантажовідправник / Автомобільний перевізник / Вантажоодержувач» тепер необхідно вносити не лише найменування або ПІБ, а й іншу інформацію, зокрема код платника податків згідно з ЄДРПОУ або податковий номер.
Зміни стосуються як паперової, так і електронної форми ТТН.
Форму ТТН було приведено у відповідність до ЗУ «Про автомобільний транспорт».
Підготував Сергій Колесник