Моніторинг законодавства
30.03.2022Закон України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану»
Фактичні перевірки можуть проводитися стосовно забезпечення можливості розраховуватися карткою.
Зупиняється перебіг всіх строків, контроль за дотриманням яких покладається на ДПС на час воєнного стану.
Пеня не нараховуватиметься за порушення, які виникли внаслідок форс-мажорів під час воєнного стану.
Благодійна допомога, надана учасникам бойових дій та особам, які проживають на території бойових дій, не оподатковується ПДФО. Також не оподатковується ПДФО вся нецільова благодійна допомога, яка надається особам, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ.
Звільнення від оподаткування ПДВ за ввезення в Україну і постачання в Україні ЗІЗ також надається, якщо ця продукція надається для потреб добровольчих формувань територіальних громад.
Не сплачується ПДВ за товари, що були знищені під час війни, а також передані на потреби оборони.
Встановлення 0 ставки акцизу та 7% ПДВ на пальне.
На час воєнного стану надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються в робочі дні з 8-ї до 18-ї години.
Санкції за порушення закону про РРО не застосовуються до завершення воєнного стану.
З 1 березня до припинення воєнного стану ФОП 1–3-ї груп не сплачують ЄСВ за себе.
Чиновникам встановлюється обмеження по заробітній платі на час ВС у розмірі до 10 МЗП, крім тих, які безпосередньо задіяні в заходах, необхідних для оборони України.
Зміни стосуються реалізації пального на період дії правового режиму воєнного стану на митній території України: не вважається реалізацією пального примусове відчуження або вилучення такого пального, фізична передача пального (у тому числі як гуманітарної допомоги) для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, також не виникає податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару (продукції). Крім того, зміни стосуються використання окремих вимог Кодексу в умовах воєнного стану, а саме: проведення фактичної перевірки платника податків (особи); призупинення перебігу строків давності, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; невідшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю контролюючих органів; ненарахування пені внаслідок вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою або заборгованості; невключення до оподатковуваного доходу платника податку суми благодійної допомоги на користь учасників бойових дій, фізичних та юридичних осіб на території проведення бойових дій; звільнення від оподаткування операції з безкоштовної передачі товарів оборонного призначення.
Також внесено зміни у зв’язку із введенням воєнного стану до справляння: податку на доходи фізичних осіб, податку на додатну вартість, податку на прибуток підприємства; акцизного податку та екологічного податку; єдиного податку та фіксованого податку та інших перехідних положень.
Крім того, внесено зміни, пов’язані з введенням воєнного стану, до інших нормативних документів, а саме до розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Цивільного кодексу України; статті 282 Митного кодексу України; статті 18 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»; статті 7, 15 та розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про Національний банк України»; розділу VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про банки і банківську діяльність»; розділу VI «Прикінцеві положення» Закону України «Про іпотеку»; статті 21 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»; розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»; розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про споживче кредитування»; розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»; статті 15 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».
Закон України від 15.03.2022 № 2139-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного»
Зміни до Податкового кодексу України стосуються оподаткування (розмірів ставки акцизного податку) рідин, що використовуються в електронних сигаретах; газу природного (у тому числі користування надрами для видобування газу), а також надання послуг повітряного транспорту щодо внутрішнього перевезення пасажирів та багажу; торгівлі підакцизних товарів (тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну). Відповідні зміни внесено до статті 8 Закону України «Про режим іноземного інвестування», статті 4 «Про регулювання містобудівної діяльності», статті 14 Закону України «Про нафту і газ», статі 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Закон України від 15.03.2022 № 2121-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення норм, що регулюють питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни та членами сімей загиблих Захисників і Захисниць України, та надання їм соціальних гарантій»
Розширено коло осіб, віднесених до учасників бойових дій та до осіб з інвалідністю внаслідок війни, їх доповнено:
- добровольцями Сил територіальної оборони Збройних Сил України;
- особами, які увійшли до складу добровольчого формування територіальної громади, та особами, які увійшли до складу громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону відповідно до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону»;
- особами, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України.
Конкретизовано статус членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, Захисників і Захисниць України, що дає можливість користуватися пільгами.
Внесено зміни до статей 3 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статей 31, 6, 7, 10, 101, 11, 15, 16, 18 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; статті 115 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Закон України від 15.03.2022 № 2122-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо звільнення від військової служби осіб з інвалідністю та осіб, які доглядають за особами з інвалідністю і хворими дітьми»
Зміни конкретизують умови відстрочки (звільнення) призовників і військовослужбовців, які мають членів сім’ї з інвалідністю та хворих дітей, від призову (мобілізації) на строкову військову службу в умовах мирного, особливого та воєнного стану.
Зокрема, від військової служби (строкової, під час особливого періоду та мобілізації) звільняються: окремі категорії військовозобов’язаних із числа осіб з інвалідністю; військовозобов’язані, які доглядають за особами з інвалідністю та недієздатними; військовозобов’язані, які утримують дітей з інвалідністю, дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітей, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність.
Внесено зміни до статей 17, 18, 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Закон України від 15.03.2022 № 2124-IX «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії воєнного стану»
Зміни стосуються введення поняття «бойовий імунітет» – звільнення військового командування, військовослужбовців, добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, працівників правоохоронних органів, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні України, осіб, визначених Законом України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України», від відповідальності, у тому числі кримінальної, за втрати особового складу, бойової техніки чи іншого військового майна, наслідки застосування збройної та іншої сили під час відсічі та стримування збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту, виконання інших завдань з оборони України із застосуванням будь-яких видів зброї (озброєння), настання яких з урахуванням розумної обачності неможливо було передбачити при плануванні та виконанні таких дій (завдань) або які охоплюються виправданим ризиком, крім випадків порушення законів та звичаїв війни або застосування збройної сили, визначених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Внесено зміни до статті 43-1 Кримінального кодексу України, статей 1, 17, 20 Закону України «Про оборону України»; статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», а також Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України та Дисциплінарного статуту Збройних Сил України.
Закон України від 15.03.2022 № 2126-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану»
До повноважень військово-цивільної адміністрації віднесено забезпечення в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану реалізації державних гарантій, визначених законами України.
Розроблено заходи для забезпечення державних гарантій та створення безпечного освітнього середовища в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану:
- закладам освіти, установам освіти, науковим установам – їх засновникам;
- органам виконавчої влади, органам військового командування, військовим, військово-цивільні адміністрації та органам місцевого самоврядування – їх представникам, посадовим особам (керівники, голови, начальники), органам управління (структурні підрозділи) у сфері освіти;
- громадським об’єднанням, благодійним організаціям і фізичним особам, які здійснюють благодійну (волонтерську) діяльність.
Здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується:
- організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників;
- збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом;
- місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).
Внесено зміни до статті 4 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації», статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», статті 57-1 Закону України «Про освіту».
Закон України від 15.03.2022 № 2132-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності у сфері довкілля та щодо цивільного захисту на період дії воєнного стану і у відбудовний період»
Зміни стосуються розроблення заходів відбудовного періоду після закінчення воєнних дій. Зокрема, визначено додаткові завдання єдиної державної системи цивільного захисту у відбудовний період:
- проведення цільової мобілізації для ліквідації наслідків ведення воєнних дій та надзвичайних ситуацій;
- ліквідація наслідків воєнних дій у населених пунктах та на територіях, що зазнали впливу засобів ураження;
- вжиття заходів для відновлення об’єктів критичної інфраструктури сфери життєзабезпечення населення;
- визначення населених пунктів та районів, що потребують проведення гуманітарного розмінування, маркування небезпечних ділянок, проведення очищення (розмінування) територій;
- залучення до ліквідації наслідків ведення воєнних дій та надзвичайних ситуацій міжнародної допомоги.
Внесено зміни до статей 8, 16, 83 Кодексу цивільного захисту України, статті 12 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
Закон України від 15.03.2022 № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"»
Затверджено Указ Президента України від 14.03.2022 №133/2022, згідно з яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб, тобто до 24.04.2022 року.
Закон України від 15.03.2022 № 2136-ІХ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»
Закон набув чинності із 24.03.2022. Закон діє виключно в період воєнного стану та визначає особливості трудових відносини між працівниками та юридичними (фізичними) особами в період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану». На період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, передбачені статтями 43, 44 Конституції України, а також не застосовуються вимоги ч. 1, 2 статті 54; ч. 3 статті 32; ч. 1 статті 65; ч. 3, 4, 5 статей 67, 53, 71, 72, 73 Конституції України.
Законом конкретизовано особливості деяких вимог Кодексу законів про працю України у період воєнного стану, а саме: укладення та розірвання трудових договорів; переведення на іншу роботу та зміни істотних умов праці; зміни тривалості робочого тижня та часу відпочинку; роботи жінок та роботи в нічний час; оплати праці; надання відпусток; призупинення дії положень трудового (колективного) договору; діяльності профспілок; організації кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів.
Зокрема, Законом змінено:
- порядок оформлення працівника на роботу:
– можна приймати на роботу без укладення письмового трудового договору (далі – ТД) та з випробувальним строком без обмеження кола працівників;
– можна укласти строковий ТД з новими працівниками під час фактичної відсутності працівника;
- порядок переведення та зміни істотних умов праці:
– розірвання ТД може відбуватися без згоди працівника та без письмового попередження за два місяці;
– працівник має право за один день звільнитися за власним бажанням або угодою сторін;
– роботодавець може звільнити працівника під час лікарняного або відпустки;
– працівник може бути переведений на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди (за виключенням переведення на роботу в іншу місцевість, де тривають активні бойові дії, та якщо робота протипоказана за станом здоров’я), але з оплатою праці не нижчою, ніж середній заробіток за попередньою роботою;
- порядок обліку робочого часу, графік роботи та відпочинку:
– роботодавець може збільшити тривалість робочого часу до 60 годин на тиждень;
– роботодавець в односторонньому порядку може змінити робочий графік, встановити 6-тижневий робочий тиждень, скоротити час відпочинку;
- порядок оплати праці:
– у разі неможливості своєчасної виплати заробітної плати внаслідок ведення бойових дій строк виплати заробітної плати може бути відтермінований до моменту відновлення діяльності підприємства;
- запроваджено новий інструмент – призупинення дії трудових відносин:
– коли немає роботи, то немає й оплати;
- порядок надання відпусток:
– встановлено для всіх однакову тривалість відпусток – 24 календарні дні;
– роботодавець може відмовити в наданні відпустки, у разі якщо працівник працює на підприємстві, що віднесено до критичної інфраструктури.
- діяльність профспілок:
– роботодавці не зобов’язані відраховувати кошти (внески) первинним профспілковим організаціям.
Закон України від 15.03.2022 № 2138-IX «Про внесення змін до Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України»
Зміни стосуються визначення правового режиму тимчасово окупованої територій в умовах воєнного стану (зокрема, адміністративної межі, виборів до місцевих органів влади, прав власності, економічної діяльності). Рішення про визнання територій тимчасово окупованими приймається Радою національної безпеки і оборони України.
Внесено зміни до статей 1, 3, 4, 8, 9, 11, 111, 13 ,131 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
Закон України від 15.03.2022 № 2135-IX «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік"»
Сума видатків Державного бюджету України збільшена з 1.525.930.540,8 тис. грн до 1.593.495.680,8 тис. грн, також збільшено граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022 в сумі 2.792.890.540,9 тис. гривень.
Джерелом кредиту (позики), що залучається до спеціального фонду Державного бюджету України на 2022 рік від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій, є кредитна підтримка обороноздатності Збройних Сил України Уряду Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії у розмірі 1 700 000 фунтів стерлінгів, що будуть використані Міністерством оборони України на фінансування бюджетної програми «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання». Окрім того, кошти державного дорожнього фонду спрямовуються першочергово на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, а також на забезпечення потреб сектору оборони.
Постанова від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану»
Постановлено припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану. Протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Постанова від 20.03.2022 № 325 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо забезпечення реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення»
Постановою внесено зміни до постанов КМУ від 25.04.2018 № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», постанови КМУ від 25.04.2018 № 411 «Деякі питання електронної системи охорони здоров’я»; постанови КМУ від 27.02.2019 № 136 «Деякі питання щодо договорів про реімбурсацію»; постанови КМУ від 24.12.2019 № 1086 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення»; постанови КМУ від 29.12.2021 № 1440 «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2022 році». Постанова КМУ спрямована на забезпечення збереження кадрового потенціалу для надання медичної допомоги із надавачами медичних послуг комунальної форми власності (крім спеціалізованих стоматологічних закладів) шляхом укладання відповідного договору.
На період дії воєнного стану вимоги цих постанов не застосовуються для суб’єктів господарювання (зокрема, надавачів медичних послуг), які розташовані на території, на якій введено воєнний стан, протягом строку дії такого стану.
Постанова від 18.03.2022 № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану»
У період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб’єктами господарювання без отримання дозвільних документів (дозволів, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг) на підставі подання до Міністерства економіки Декларації про провадження господарської діяльності із зазначенням таких відомостей:
- Відомості про суб’єкта господарювання.
- Відомості про фактичну адресу (адреси) провадження господарської діяльності.
- Назва виду господарської діяльності, який провадиться суб’єктом господарювання;
- Назва дозвільного документа (назви дозвільних документів) на заміну якого (яких) на період воєнного стану подана декларація.
- Відмітка про те, що суб’єкт господарювання ознайомлений з вимогами законодавства, якими встановлено вичерпний перелік вимог до провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, отриманню документа дозвільного характеру, іншого результату надання публічної послуги, на заміну якого подана декларація, та зобов’язується їх виконувати.
До видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації в умовах воєнного стану, віднесено:
- провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів (для суб’єктів господарювання, які не мають діючої ліцензії на виробництво лікарських засобів);
- провадження господарської діяльності з культивування рослин, включених до таблиці I переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого КМУ, розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку.
Декларація може бути подана за вибором суб’єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об’єкта:
- в електронній формі декларація подається через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Порталу Дія https://diia.gov.ua;
- у паперовій формі декларація подається через центр надання адміністративних послуг, як особисто так і засобами поштового зв’язку.
На період воєнного стану автоматично подовжено строки дії діючих строкових дозвільних документів.
Протягом 1 місяця після припинення чи скасування воєнного стану суб’єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, зобов’язані звернутися за отриманням ліцензії або дозволу до відповідного державного органу.
Постанова від 23.03.2022 № 351 «Деякі питання забезпечення функціонування електронної системи охорони здоров’я в умовах воєнного стану»
Постановою визначено процедуру припинення (відновлення) доступу до баз даних електронної системи охорони здоров’я, які розташовані на територіях ведення військових дій або на території, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, на період дії воєнного стану на території України
Постанова від 22.03.2022 № 347 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2006 р. № 1764»
Внесено зміни до постанови КМУ від 20.12.2006 № 1764 «Про затвердження Технічного регламенту будівельних виробів, будівель і споруд».
Визначено такі поняття, як будівельні вироби (продукція), регламентні технічні специфікації та технічне свідоцтво. Повноваження Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрегіон) доповнено складанням та періодичним поновленням переліку будівельних виробів (продукції), що мають незначний вплив на здоров’я та безпеку людей.
До припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів дозволяється введення в обіг та надання на ринку будівельних виробів (продукції), що ввозяться на митну територію України з держав – членів ЄС, на підставі декларації про відповідність будівельного виробу (продукції) (далі – декларація) за встановленою в додатку формою, виданої іноземним суб’єктом господарювання. Така декларація має бути наведена мовою оригіналу разом з копією, складеною українською мовою. Така декларація підтверджуватиме відповідність будівельних виробів (продукції) вимогам Регламенту (ЄС) 305/2011 Європейського Парламенту та Ради від 09.03.2011, що встановлює гармонізовані умови для розміщення на ринку будівельних виробів та скасовує Директиву Ради 89/106/ЄЕС. При цьому не вимагатиметься складення декларації та нанесення знака відповідності, передбачені Технічним регламентом.
Крім того, до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів у разі неможливості провести оцінку відповідності із застосуванням процедур, визначених Технічним регламентом, виробник за погодженням з Мінрегіоном може використовувати інші модулі оцінки відповідності, визначені постановою КМУ від 13.01.2016 № 95 «Про затвердження модулів оцінки відповідності, які використовуються для розроблення процедур оцінки відповідності, та правил використання модулів оцінки відповідності».
Мета внесених змін – полегшити оцінку відповідності та її підтвердження в умовах воєнного стану для деяких імпортованих та вітчизняних будівельних товарів для випуску їх у вільний обіг на території України.
Постанова від 21.03.2022 № 345 «Деякі питання відшкодування витрат на відрядження в межах України державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів, в умовах воєнного стану»
На період дії воєнного стану відшкодування фактичних витрат, що перевищують граничну суму витрат на найм житлового приміщення за добу, визначену для України додатком 1 до постанови КМУ від 02.02.2011 № 98 «Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів», здійснюється з дозволу керівника згідно з підтвердними документами та не може перевищувати 1800 гривень (без урахування витрат на оплату податку на додану вартість).
Постанова від 19.03.2022 № 334 «Деякі питання реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, нарахування та виплати допомоги по безробіттю на період дії воєнного стану»
Установлено особливості реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, нарахування та виплати допомоги по безробіттю на період дії воєнного стану.
Статус безробітного надається особі, зазначеній у частині першій статті 43 Закону України «Про зайнятість населення», з першого дня реєстрації її у центрі зайнятості за її особистою заявою. Реєстрація безробітного здійснюється в день подання особою, яка шукає роботу, заяви про надання статусу безробітного до обраного нею міського, районного, міськрайонного центру зайнятості або філії регіонального центру зайнятості (далі – центр зайнятості) особисто, під час безпосереднього відвідування, в електронній формі за допомогою засобів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал Дія) або за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку. Визначено форми заяв про надання статусу безробітного, про призначення допомоги по безробіттю та про припинення реєстрації безробітного; порядок їх оформлення та подачі до державного або регіонального центру зайнятості (через Портал Дія).
Визначено також порядок перерахування одержувачам допомоги по безробіттю через АТ «Ощадбанк». Якщо протягом 60 календарних днів з дати зарахування переказів АТ «Ощадбанк» одержувачам допомоги по безробіттю одержувач не звернувся за отриманням грошового переказу, відповідні кошти повертаються до АТ «Ощадбанк» для їх повернення на рахунок Державного центру зайнятості не пізніше трьох робочих днів після закінчення такого періоду разом з реєстрами осіб, яким не здійснено виплату грошового переказу.
Реєстрація безробітного може припинятися в разі невідвідування (не підтвердження наміру перебування в статусі безробітного) зареєстрованим безробітним без поважних причин центру зайнятості протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування або дати останнього фактичного підтвердження безробітним наміру перебувати у статусі безробітного будь-якими засобами комунікації (крім тих, що беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, проходять професійне навчання за направленням центру зайнятості; їх реєстрація припиняється з наступного дня після останнього фактичного відвідування центру зайнятості або останнього фактичного підтвердження безробітним наміру перебувати у статусі безробітного в центрі зайнятості будь-якими засобами комунікації). Рішення про припинення реєстрації безробітного у такому випадку приймається на 31 робочий день.
Постанова від 20.03.2022 № 331 «Про затвердження Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні»
Постанова визначає умови, механізм виплати та порядок використання коштів для надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за кожну працевлаштовану особу з числа внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету.
Внутрішньо переміщена особа – особа, яка після введення Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» воєнного стану перемістилася з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням КМУ від 06.03.2022 № 204, та отримала довідку внутрішньо переміщеної особи відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб».
Роботодавець – юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ чи її представництво) або самозайнята особа, яка використовує найману працю фізичних осіб на підставі укладених трудових договорів (контрактів) та несе обов’язки із сплати їм заробітної плати, а також нарахування, утримання та сплати податку на доходи фізичних осіб до бюджету, нарахувань на фонд оплати праці, інші обов’язки, передбачені законами (п. 14.1.222 Податкового кодексу України).
Компенсація витрат надається роботодавцю за кожну працевлаштовану особу на умовах строкового або безстрокового трудового договору (контракту), гіг-контракту, зокрема за сумісництвом, за таких умов:
- роботодавець перебуває на обліку як платник єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
- розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законодавством;
- подання в установленому законодавством порядку податкової звітності за IV квартал 2021 р. або річної звітності за 2021 рік.
Особа з числа внутрішньо переміщених осіб (далі – особа) може бути працевлаштована на таких умовах один раз, а загальна тривалість надання компенсації витрат не може перевищувати двох місяців.
Компенсація витрат надається у розмірі 6500 гривень щомісяця за кожну працевлаштовану особу, за яку роботодавцем сплачується єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, на період воєнного часу та протягом 30 календарних днів після його скасування або припинення.
Для отримання компенсації витрат роботодавець не раніше ніж через п’ять календарних днів після працевлаштування особи подає до розташованого за місцезнаходженням роботодавця центру зайнятості за встановленою Державним центром зайнятості формою Заяву про компенсацію витрат разом з чотирма відповідними документами:
- в електронній формі – через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі – Портал Дія);
- у паперовій формі – особисто під час відвідування центру зайнятості або на адресу електронної пошти відповідного центру зайнятості.
Під час подання заяви в електронній формі через Портал Дія слід керуватися відповідною процедурою.
Роботодавець, працевлаштована особа несуть відповідальність за достовірність документів і відомостей.
Повідомлення про результати обробки інформації для отримання компенсації витрат надходить роботодавцю автоматично засобами Порталу Дія.
Компенсація виплачується після підтвердження відомостей, зазначених роботодавцем у заяві, та внесення цієї інформації до Реєстру роботодавців отримувачів компенсації витрат. Для отримання компенсації витрат за другий місяць роботодавець підтверджує продовження зайнятості осіб, стосовно яких прийнято рішення щодо надання компенсації витрат, засобами Порталу Дія або шляхом подання повідомлення центру зайнятості (безпосередньо або на адресу електронної пошти).
У разі подання недостовірних документів та відомостей, нецільового використання роботодавцем отриманих коштів або невикористання роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду зобов’язаний повернути отримані кошти.