Чеберячко Сергій

Людина у дзеркалі

05.07.2023

Роль керівників вищої ланки компанії в побудові успішної системи управління безпекою праці та здоров’ям на роботі, як, власне, і в побудові всіх інших бізнес-процесів компанії, є провідною. А керівник-лідер досягає значно більшого успіху, ніж просто керівник. І такий бізнес виходить зовсім на інший рівень. Тож як стати лідером?

Організаційну культуру, частиною якої є культура безпеки, визначають керівники компаній, які беруть на себе повну відповідальність, забезпечення, інформування та підтримання цього процесу. Це потребує побудови інституту лідерства, який буде надихати та залучати до цієї роботи всіх працівників на всіх рівнях.

Про лідерство написано і сказано вже досить багато. Розглянуто різні його аспекти. Наприклад, емпатія, спілкування, ризиковість, здатність впливати на інших, зацікавити, мотивувати, і звісно – вміння побудувати довірливі відносини. Влучно про лідерство сказав Томаш Тунгуз, блогер і партнер компанії венчурного капіталу Redpoint: «… основа лідерства починається з уміння почути кожного, а потім зі здатності збалансувати зовнішню точку зору із сильним відчуттям цінності, напряму, віри».

Нині у світі розроблені потужні програми з визначення наявності та формування неодмінних лідерських компетентностей. Наприклад, MBA з питань лідерства в Стенфордській вищій школі бізнесу (GSB), Гарвардській бізнес-школі чи Executive MBA в Лондонській бізнес-школі або МВА INSEAD.

Запропоновані відповідні навчальні інструменти для розвитку лідерських навичок. Наприклад, вправа «авіакатастрофа», яка сприяє розвитку навичок переконання, підтримки динаміки групової суперечки, дає змогу виявити традиційні/типові помилки, яких припускаються люди в полеміці, потренувати здатність виділяти головне і відсівати другорядне, бачити істотні ознаки предметів, навчитися усвідомлювати стратегічні цілі та саме їм підкоряти тактичні кроки.

Також ефективною груповою грою для розвитку лідерства є вправа «Найвища вежа», у якій досліджують основи співробітництва, переваги й недоліки ­колективної відповідальності, розвивають уміння та готовність брати відповідальність на себе і відпрацьовують майстерність продуктивно діяти в умовах невизначеності.

Тільки за останні роки з’явилося безліч бестселерів на тему лідерства.

Наприклад, у книжці «Усе про них. Розвивайте свій бізнес, фокусуючись на інших» розкрито просту, але надзвичайно потужну методику впливу. Її автор Брюс Теркел на основі матеріалів спілкування з керівниками провідних компаній, таких як Nike і Bacardi, розповідає про розвиток бізнесу, зосереджуючись на істинних потребах клієнтів. І про те, що це потребує непересічних лідерських якостей, які допомагають знаходити креативні рішення й бути прикладом для інших.

РІЗНІ ПІДХОДИ ДО БІЗНЕСУ

Звісно, досить легко навести приклад на основі підходів, реалізованих відомими брендами. Зокрема, і в Apple, і в Starbucks, і в компанії BMW знають, як ­зробити продукцію ціннісною для своїх клієнтів. Як ви ставитеся до застосування біометричних даних для налаштування iPhone від Apple? А як вам пропозиція від Starbucks щодо можливості участі кожного у створенні нових елементів інтер’єру кав’ярень або нового напою, який може доповнити й без того широкий асортимент компанії? А яка ваша думка стосовно марки BMW, що змушує відчувати нас на «гребні хвилі», пробираючись крізь дорожні затори в місті? Гадаю, коментарі не потрібні.

Але як щодо проблем звичайної людини? Наприклад, ви відкрили маленький бізнес чи влаштувалися на роботу в невеличку компанію. Як у таких умовах проявити себе, свої лідерські якості? Звичайно, непросто, але можливо, головне – не втрачати надії, не опускати руки й рухатися вперед, розмірковуючи про користь, яку можна принести оточенню.

Порівняйте два підходи щодо забезпечення потреби в харчуванні. Отже, ви власник маленької закусочної або великої їдальні. Що ви пропонуєте, як повідомляєте про свої переваги? «Смачний сніданок зі знижкою, безкоштовний Wi-Fi, комфортне, затишне приміщення, легка підбадьорлива музика. Почніть свій день з нашого сніданку, смачної кави чи ароматного чаю, хрумкого смаколика і прийдіть на роботу радісними та сповненими енергії».

Однак можна й по-іншому. Своїм позиціонуванням шукайте, як полегшити життя будь-якого працівника. Він зранку квапиться на роботу, а ви запропонуйте йому таке: «У вас немає часу, ви постійно кудись поспішаєте, працюєте вдома, відчуваєте свою провину через те, що нагодували своїх дітей фастфудом? Замовляйте смачні здорові сніданки в нашому закладі, і ми доставимо вам їх точно у визначений час». Що скажете? Це лише один із прикладів креативності, який пан Теркел наводить у своїй книжці. Думаю, ви й самі знайдете безліч таких прикладів, зрозумівши філософію його твору.

МАЙСТЕРНІСТЬ ВЗАЄМОДІЯТИ З ЛЮДЬМИ

Ще одна цікава книжка «Теорія каст і ролей», яку написав Алекс Крол. Вона присвячена розумінню, ким ви є і заради чого прийшли в цей світ. Чого можна прагнути і чого загалом можна досягти, якщо працювати над собою, щодня навчаючись і вдосконалюючись. Зокрема, автор вказує на потребу формування в лідера потужної ідеї, яка наділена моральним і суспільно значущим сенсом, що надихне людей, вмотивує їх до виконання завдань.

Крім того, пан Крол наголошує, що ключовим фактором успіху для лідера переважно є майстерність взаємодіяти з людьми, а не його професіоналізм. Хоча останній теж важливий, принаймні для передбачення розвитку подій і прийняття правильних управлінських рішень. Важливою умовою розвитку власної особистості є щоденні незначні зусилля для виконання певних визначених вами завдань. Що ­поступово формує загальну послідовність дій для ­досягнення довгострокових цілей з визначенням відповідного шляху. Водночас важливо фокусуватися не тільки на тому, що потрібно зробити, а й на тому, що дає результат.

Основні рекомендації Алекса Крола полягають у вмінні ставити «правильні» запитання, щоб побачити нову можливість, тему, інновацію. Знайти людей, які бачать такі можливості та можуть про це розповісти; залучити людей, які розділять з вами нові можливості, і партнерів, які забезпечать вас ресурсами; організувати людей чи знайти того, хто зможе це зробити.

Serhiy Cheberiachko. A person in the mirror

The role of top-level executives in building a successful occupational health and safety management system and, in fact, in constructing all other business processes within a company is crucial. A leader-manager achieves much greater success than just a manager, taking the business to a completely different level. So, how can one become a leader?

Статтю повністю читайте в журналі № 6/2023.

Експерт Чеберячко Сергій