Інструменти державного регулювання: третину треба скасувати
06.03.2024Виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO Олексій Дорогань розповів про результати масштабної дерегуляції економіки України за рік, зокрема в межах роботи профільної Міжвідомчої робочої групи. Він зазначив, що основними перешкодами для відновлення бізнесу є наявність понад тисячі інструментів державного регулювання (ІДР).
Основні проблеми бізнесу, за результатами опитувань суб’єктів господарювання:
- 21,2% опитаних вказали на перешкоди з боку регуляторних та фінансових органів,
- 12,9%на зловживання владними повноваженнями,
- 7% на необґрунтовані відмови у видачі дозволів,
- 75% зазначили, що потрібно проводити дерегуляцію діяльності бізнесу під час воєнного стану.
За рік робоча група переглянула 1323 ІДР та рекомендувала 456 з них скасувати, 584 замінити, 15 додатково опрацювати, залишити без зауважень - 268. Фактично, за рішеннями робочої групи скасовано 100 інструментів та 32 нормативно-правових акти ухвалено.
Типові проблемні питання щодо процедур отримання ІДР:
- Процедура видачі ІДР, передбачена спеціальним законом, не відповідає ЗУ «Про адміністративні послуги» у 249 випадках (84% від загальної кількості ІДР);
- Немає порядків видачі ІДР на підзаконному рівні у 267 ІДР (30%);
- Є ІДР, які виконують одні й ті самі функції, чим створюються додаткові регуляторні навантаження – в 9 ІДР (3%).
На сьогодні підлягають скасуванню 222 ІДР, що передбачені державними санітарними нормами та правилами (СанПіНами, 74% від загальної кількості). Решту ІДР пропонується оптимізувати та привести у відповідність до чинного законодавства.
Як зазначив О. Дорогань, Міжвідомча робоча група у 2024 р. планує зосередитись на перегляді сфер державного нагляду і контролю.
Реформа діяльності державних інспекцій міститиме:
- перебудування системи інспекцій з каральної на превентивну;
- підвищення сервісної складової контролю;
- оптимізацію кількості державних інспекцій та їх сфер.