Як уникнути "помсти" машин
10.08.2024Чимало працівників, які обслуговують машини і механізми, вважають їх цілком безпечними. Такий підхід нерідко призводить до «помсти» машин за людське недбальство.
Які заходи, що спрямовані на забезпечення безпеки машин і механізмів, є найефективнішими? Які документи визначають вимоги до виробників машин та їх користувачів у країнах ЄС? Що потрібно знати про стандарти, правила експлуатації та обслуговування машин і механізмів? Якими є технічні засоби зниження ризиків? На ці та інші запитання відповіли під час технічного вебінару «Безпека машин і механізмів. Система LOTO» тренери Андрій Талько, Даріуш Ковальські (Польща) та координатор заходу Михайло Сьомін. Серію технічних вебінарів для інженерів з ОП було організовано журналом «Охорона праці» та Європейським співтовариством з охорони праці ESOSH за підтримки проєкту МОП за фінансування ЄС «На шляху до безпечної, здорової та задекларованої праці в Україні».
Одне з головних завдань, яке покладають на сучасні машини і механізми, – позбавити людей від важкої праці, шкідливих і небезпечних чинників виробництва, одноманітності виробничих операцій. У них закладають достатньо високий ступінь безпеки, захищеності від стороннього втручання, стійкості проти безглуздої поведінки Homo sapiens. Менше з тим, навіть «розумні» машини є творіннями людей і не гарантують повної відсутності загроз. Тому працівники, які мають справу з машинами і механізмами, мусять виконувати певні обов’язки з безпеки, головні з яких:
- розпізнавати загрози на робочому місці, зокрема, спостерігати за машинами і обладнанням, виявляти небезпечні ситуації, будь-які неполадки та дефекти, що можуть призвести до інцидентів;
- дотримуватися порядку на робочому місці, зокрема, правильно з погляду безпеки організувати робочий простір, стежити за його чистотою, експлуатувати й обслуговувати машини згідно з інструкціями та рекомендаціями;
- не лише виявляти загрози, але й негайно повідомляти про них і ті чи інші невідповідності посадовим особам, приміром, керівнику підрозділу чи інженеру з ОП, та швидко усувати потенційну небезпеку;
- дотримуватися стандартів і правил безпеки праці та здоров’я на роботі (БЗР), виконувати інструкції;
- використовувати засоби індивідуального захисту (якщо хтось вважає, що в ЗІЗ працювати незручно й важко, то він має пам’ятати, що в гіпсі це значно важче);
- брати участь у навчанні з БЗР.
Поширена причина нещасних випадків – технічна недбалість
2019 року в Польщі було проведено дослідження на тему виробничого травматизму і структури нещасних випадків. Його результати і статистичні показники з невеликими відхиленнями типові для інших країн ЄС та України.
Згідно з результатами дослідження, до травмування найчастіше призводять такі події, як зіткнення з нерухомим об’єктом або удар (27,5%). На другому місці – зіткнення з рухомим об’єктом (20,8%). На третьому – контакт з гострим або жорстким предметом (18,3%). За ними слідують фізичне або психологічне навантаження (12,9%), защемлення і блокування (6,7%), ураження електричним струмом, вплив температури, хімічних речовин (3,2), прояв агресії з боку людини або тварини (2,5%), засипання, затоплення (0,1%) та інші події (9,8%).
Дослідники з’ясували також, які дії виконували потерпілі в момент травмування. Як виявилося, більшість потерпілих у цю мить пересувалися в просторі – 35,1%, оперували предметами 16,8%, переносили вантажі 14,7%, працювали з ручним інструментом 12,6%, обслуговуванням машин займалися 9,2%, керували транспортом 6,6%, були випадково присутніми в небезпечній зоні (опинилися не в той час, не в тому місці) 2,2%, і на інші дії припадає 2,8%.
Тією чи іншою мірою від травмувань дістається різним частинам та органам тіла. Найбільше – верхнім (44%) і нижнім (34,1%) кінцівкам. Голова, яка, власне, мала б мислити превентивно та подбати про безпеку своїх «родичів», страждає у 9,5% нещасних випадків. Спина та хребет беруть на себе 3,6% травм, тулуб і внутрішні органи – 3,3%, тіло та його різні частини – 3%, шия і шийний відділ хребта – 2,1%, інші частини тіла – 0,4%.
Однією з найпоширеніших причин нещасних випадків є технічна недбалість. Зокрема, працівники затято ігнорують і намагаються обдурити встановлені засоби безпеки. Наприклад, відомо чимало прикладів, коли люди заблоковують трос аварійного зупинення. Або частину датчика дверей заклеюють скотчем, щоб можна було безперешкодно зайти за огорожу, не зупиняючи обладнання. Виправдовують вони цей «трюк» тим, що так швидше, не треба перезапускати механізми, нічого страшного з ними досі не траплялося й не станеться. Часом системи огороджень мають недоліки або їх установлюють занадто близько до рухомих частин обладнання.
Можна назвати багато причин, що призводять до інцидентів і травмування, проте є чимало способів, практик, методів, підходів, інструментів керування ризиками, що допомагають будь-яку роботу виконати безпечно.
Oleksandr Fandeyev
How to avoid the "revenge" of machines
What are the most effective measures aimed at ensuring the safety of machines and mechanisms? What documents define the requirements for machine manufacturers and their users in the EU? What do you need to know about standards, rules of operation and maintenance of machines and mechanisms? What are the technical means of risk reduction?
Статтю повністю читайте в журналі "Охорона праці" № 7/2024 або КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ