Якименко (Купира) Зінаїда

Здоров’я в руках працівника

16.03.2023

У погіршенні здоров’я працівника зазвичай звинувачують роботодавця: шкідливі умови праці, нервова напруга, перепрацювання... Однак нарікати працівнику потрібно передусім на себе. Адже він має можливість відстояти своє право на здорові умови праці.

Матвійчук Ігор Геннадійович – сімейний лікар, сомнолог. Знається на професійній діагностиці та лікуванні хропіння, безсоння, нічного апное, реабілітації хворих після інсульту, хворих з порушеннями опорно-­рухового апарату.

Під час зустрічі з Ігорем Геннадійовичем ми говорили про проблему медичних оглядів в Україні, проведення передрейсових оглядів, реформу медицини, здоров’я працівників тощо.

Ігор Матвійчук закінчив Тернопільську медичну академію в 2002 році. Працював лікарем швидкої допомоги, лікарем- нефрологом відділення гемодіалізу Луцької міської лікарні на базі Нововолинської ЦМЛ. Тепер він сімейний лікар, за сумісництвом працює на підприємстві – проводить передрейсові огляди водіїв. Від початку воєнної агресії рф проводив курси з надання домедичної допомоги.

«Молодий, хороший, досвідчений!» – такі відгуки про лікаря можна прочитати в соцмережах. Справжній лікар, який не тільки лікує недуги, але й доступно пояснює своїм пацієнтам причини захворювання та методи боротьби з ним, не шкодуючи часу для пацієнта.

Медогляди та передрейсові огляди водіїв

Я здійснюю передрейсовий медогляд водіїв. Зрозуміло, що всім потрібна робота. Але коли виконання робіт протипоказане за станом здоров’я, особливо для водія, то це становить значну небезпеку не тільки для нього, а й для пасажирів та пішоходів. Що ж відбувається в нас?

Наведу приклад із власного досвіду. У водія цукровий діабет. З такою хворобою людина не може виконувати обов’язки водія, бо діабет призводить до погіршення зору, затерпання кінцівок, ураження нирок тощо. Приходить водій у медустанову проходити черговий медогляд. Там говорять, що працювати водієм йому не можна. Він шукає іншу клініку та без проблем проходить медогляд. Навіть якщо в іншій медустанові знають про хворобу, усе одно дають на руки допуск до роботи. Водій має ожиріння, у нього гіпертонія, високі цукор та тиск – але він завтра буде «законним» учасником дорожнього руху. В Україні можна все – завдяки корупції, яку викорінити можна, але це нікому поки що не потрібно.

Аналогічна проблема з медоглядами шахтарів. Щороку шахтарі проходять медогляд, отримують допуск до роботи як здорові люди. Минає час – і в шахтаря профзахворювання. Виявляють силікоз, дихальну недостатність тощо. Звичайно, відомо, у яких умовах працюють шахтарі. Інша правда в тому, що якщо не пройде шахтар медичний огляд, то як буде годувати сім’ю?

Є підприємства, які дотримуються нормативно-правових актів з охорони праці. Але є й протилежні приклади. Я кажу керівнику підприємства, що треба купити професійний сертифікований алкотестер. Нормальний керівник купить, а інший скаже: «Так він же коштує 5 тисяч гривень!» Намагаюся пояснити, що я бачив людей після аварії, і якщо алкотестер може допомогти зберегти чиїсь життя та здоров’я, то потрібно його купувати.

Звичайно, можна за зовнішніми ознаками перевірити стан водія, виміряти тиск, пульс, сатурацію, та рівень алкоголю ліпше зафіксувати алкотестером. Можна водія не випустити в рейс через підвищений тиск. Буває таке, водій каже, що не пив, а в нього 0,5 проміле. Або виїжджає в рейс, усе нормально. А по дорозі випив пива. Коли його зупиняє поліція й перевіряє рівень алкоголю, водій каже, що не пив і що його навіть лікар перевірив. Бувають різні люди. І тут важливо дотримуватися правил.

Хотів би дати пораду роботодавцям. Ніколи інженер з охорони праці, юрист та медик на підприємстві не повинні «бути голодними». Якщо ці люди отримуватимуть достойну заробітну плату, то в роботодавця не буде проблем з іншими працівниками.

Статтю повністю читайте в Кабінеті охорони праці та журнал № 2/2023

Кореспондент Якименко (Купира) Зінаїда