Редакція журналу «Охорона праці»

Створюємо Work-life balance

09.11.2023

Тема Work-life balance – баланс між роботою та особистим життям – з кожним роком набуває все більшої популярності. Часто поки працівник здобуває професійний досвід та просувається кар’єрними сходами, інший бік його життя не розвивається. Або ще гірше – зазнає регресу. Від цього моменту починаються труднощі. Адже кинути роботу заради відпочинку чи часу з рідними – не вихід. А папери та робочі чати вдома псують вихідні та шкодять сімейним стосункам. У таких ситуаціях кожен з нас починає шукати той самий баланс.

Спершу розглянемо поняття Work-life balance.

Робота – це не лише час, проведений на робочому місці, а й справи поза ним. Зокрема, дзвінки, листування або перевірка пошти, коли ви вже вдома або у відпустці. Особисте життя – це ваші стосунки, здоров’я, діти, хобі, друзі, дім, подорожі.

Часто-густо у прагненні успіху ми втрачаємо для себе дещо інше. І постає дилема. Якщо будемо заси­джуватися допізна в офісі чи навіть удома, але за робочим столом, – втратимо здоров’я, матимемо професійне вигорання, погіршаться особисті стосунки та ще багато іншого. Захочемо кинути роботу – залишимося без фінансів, їжі, розваг та хобі.

Аби всього цього не сталося, варто шукати Work-life balance. Чудово, коли роботодавець також розуміє важливість цього балансу, але варто самотужки знайти золоту середину між роботою та особистим життям.

Ось 5 дієвих способів для поліпшення вашого балансу між роботою та особистим життям.

1. Контролюйте свою батарейку

Якщо потрібно перезавантаження – мерщій відпочивати! Місце та час обирайте самостійно. На два тижні чи кілька днів, у село чи в гори – усе це залежить від уподобань та того, наскільки ви втомилися. Найголовніше залишити всі робочі справи вдома.

Зазвичай причиною вигорянь у працівників є брак відпочинку. Вони «запрацьовуються», втрачають сили й віру у свої дії. Відпустка або вікенд без робочих справ, телефонних дзвінків повертають бажання працювати та відновлюють емоційний стан працівників, а робота на свіжу голову принесе набагато більше користі та задоволення.

Пам’ятайте: відпочинок – важливий чинник вашого успіху.

2. Здоров’я понад усе

Дбайте про свій фізичний, емоційний та психічний стан. Не бійтеся взяти вихідний чи попросити про допомогу, коли занедужали. Не варто нехтувати і психологічними проблемами: якщо відчуваєте постійну тривожність і ви вважаєте, що терапія допоможе, – пошукайте спеціаліста.

Якщо ж помітили зміни в організмі, не відкладайте візит до лікаря на потім. Життя не чекатиме. До того ж ваша робота тільки стане ліпше, коли тіло та думки будуть здоровими.

Не забувайте підтримувати себе самостійно: медитуйте, займайтеся спортом або сходіть на релаксовий масаж. Піклуйтеся про себе щодня.

Хороший фізичний стан – ваш пріоритет.

3. Час лише на своїх близьких

Часто через прагнення кар’єрного зростання або фінансової свободи люди забувають про своїх рідних. Це стається неусвідомлено, адже ми працюємо заради сім’ї, її комфортного життя. Проте згодом з’являються проблеми, які тягнуть за собою серйозні наслідки: конфлікти, образи, непорозуміння або навіть розлучення. Ідеться не лише про стосунки з партнером, а й із дітьми, яким важко зрозуміти, чому ви не хочете з ними погратися.

Аби уникнути неприємностей, варто виділити час для своїх рідних. Знайдіть спільне хобі, сходіть у кіно, пограйте в ігри чи погуляйте в парку. Неважливо, що ви робитимете. Головне, що разом. Це допоможе вам зберегти гармонію у вашій сім’ї.

Щодня цікавтеся справами дітей, розмовляйте та будьте в курсі їхнього життя.

Це ж саме стосується вашої половинки: погодьте ваші графіки, щоб зручніше регулярно проводити час. Буде чудово, коли ви матимете спільну традицію. Наприклад, романтичні вечори або побачення щоп’ятниці.

Щасливі стосунки також потребують часу, уваги та дій. Не забувайте про це.

4. А ви б робили свою роботу безплатно?

Важко знайти баланс, коли праця забирає всі сили, а енергії на родину та особисті вподобання не залишається. Ваша кар’єра не повинна обмежувати вас. Якщо ви ходите на роботу, яку не можете терпіти, ви не будете щасливі.

Звісно, що не потрібно любити кожен робочий момент, але справа має захоплювати. Знайдіть роботу, яку любите та яку готові були б робити навіть безплатно. Якщо ваша справа виснажуватиме вас повністю, то життя за нею вам не бачити.

5. Графік

Ось і ключ до того, щоб перелічені вище пункти дали результати. Лише чітке планування хобі, спорту, часу з рідними, для себе та роботи допоможе вам підтримувати баланс.

Визначте години, у які увага буде сконцентрована на роботі, а ви будете максимально продуктивними. Раджу звернути увагу на метод «90 на 30». Його сенс полягає у тому, щоб 90 хвилин зосереджено працювати, а 30 хвилин відпочивати. І, звісно, додайте до графіка час для особистих справ та сім’ї.

Розклад допоможе вам налаштувати свій баланс. Спершу ви можете метушитися, перейматися, що щось не встигаєте, дещо може йти не за таймінгом, адже стаються форс-мажорні обставини, а бувають і спонтанні бажання. У таких випадках не панікуйте. Підкорегуйте свій графік – і баланс повернеться. Пам’ятайте, що немає нічого ідеального. У деякі дні все ж доведеться більше попрацювати, але в інші – ви зможете більше відпочити та побути з рідними.

Поради для роботодавців та керівників

Тепер розглянемо явище балансу з боку роботодавця. Усі перелічені вище пункти працівник може виконати самостійно, але є такі, які під силу лише керівникові.

Якщо працівник задоволений своєю роботою, енергійний, не пригнічений через особисті проблеми, спокійний і здоровий, тоді й роботу виконуватиме якісніше.

Протягом останніх років роботодавці визнали:

  • важливість більшої гнучкості графіка та місця праці. Це дає змогу підлеглим найкраще керувати своїми особистими і професійними обов’язками, що сприяє поліпшенню загального самопочуття;
  • пріоритет надання пільг, які відповідають потребам окремих працівників та їх сімей, сприяючи їхньому здоров’ю та загальному рівню щастя;
  • різні варіанти праці, такі як дистанційна робота або гнучкий графік, які стають все більш поширеними й важливими для залучення та збереження працівників на підприємстві.

Тепер перейдемо до практичних порад для роботодавця, який хоче, аби його працівники мали баланс.

  • Будьте в курсі. Спілкуйтеся зі своїми працівниками, дізнайтеся їхні цілі, пріоритети. Кожен з них матиме різні погляди. Зверніться до них індивідуально, щоб зрозуміти потреби та побажання.
  • Будьте прикладом.  Покажіть здоровий баланс між роботою та особистим життям на власному прикладі. Уникайте надсилання робочих листів електронною поштою в будь-який час доби або надмірної роботи у вихідні. Покажіть своїй команді, що важливо відключатися і брати перерви, коли це потрібно.
  • Будьте у тренді. Важливо бути обізнаним щодо нових тенденцій у балансі між роботою та особистим життям, а також постійно вдосконалювати пропоновані ініціативи. Потреби й бажання працівників можуть змінюватися з часом, тому варто адаптувати свої ініціативи з урахуванням цих змін. Ідеться про декретні відпустки або зміну графіка для батьків, заохочення до проведення часу поза офісом, перевірки стану здоров’я тощо. Зокрема, безліч компаній фінансово підтримують захоплення працівників: частково компенсують витрати на заняття англійською, абонементи у спортзал, оплачують тренінги та майстер-класи з різних, і не лише професійних, напрямів.

Отже, роботодавці можуть подбати про своїх підлеглих не лише на роботі, а й поза нею.

Досягнення балансу між роботою і життям після роботи – це особистий процес, і кожен має власне розуміння балансу, що відповідає його унікальним потребам та обов’язкам.

Важливо звертати увагу на своє здоров’я, родину, особистий час і стосунки, а також встановлювати чіткі межі та досяжні цілі на роботі. Відповідно до цих стратегій люди можуть сприяти більш здоровому балансу між роботою та особистим життям, що дає лише позитивні результати в усіх сферах.

*  Жан Буридан – французький філософ ХІV ст. Буриданів віслюк – вислів, що характеризує людину, яка перебуває у крайній нерішучості та не знає, яке прийняти рішення.

Каріна Захарчук, журналістка

У Нашому журналі та КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ ви знайдете ще більше корисних матеріалів щодо безпеки праці і здоров'я на роботі

Редакція Редакція журналу «Охорона праці»