Редакція журналу «Охорона праці»

Від формалізму до ефективності

12.10.2021

Як зробити навчання та інструктажі з охорони праці для робітників та посадових осіб більш результативними. Як оптимізувати кількість інструкцій на виробництві. Досвід практика.

Володимир Дрозд, начальник відділу охорони праці Вільногірського гірничо-металургійного комбінату АТ «Об’єднана гірничо-хімічна компанія».

В охороні праці Володимир Дрозд працює понад 16 років. Останні 11 років – на посаді начальника відділу охорони праці Вільногірського гірничо-металургійного комбінату АТ «Об’єднана гірничо-хімічна компанія». Сертифікований спеціаліст ESOSH.  Основний вид діяльності підприємства – видобування руд корисних копалин відкритим способом. Тут працює близько 4 тисяч працівників, виконується 67 видів робіт підвищеної небезпеки.

Я хочу поділитися з читачами журналу своїми напрацюваннями й висновками, які я зробив у процесі роботи на підприємстві. Розберемося, до чого призводить формальне навчання та інструктажі, як виявити формальний інструктаж і як підвищити якість навчання.* Також обговоримо деякі пункти Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15, НПАОП 0.00-4.12-05 (зі змінами внесеними згідно з наказом Міністерства соціальної політики № 140 від 30.01.2017) (далі – Положення № 15).

«Розпишись у журналі, де галочки стоять»

Розпочну зі своєї історії. Коли у 2000 році я прийшов на комбінат слюсарем-ремонтником 4 розряду, то протягом перших місяців роботи мало не отримав дві тяжких травми. Уперше, коли мені дали завдання порубати металевий прут
діаметром 40 мм на прес-ножицях, але не пояснили, як це безпечно робити. А я, молодий, посоромився запитати. І коли верхній ніж пішов до низу і почав рубати прут, я мало не злетів догори з тим прутом, який, на щастя, просто вирвало з рук.

Другого разу той же бригадир дав мені вказівку залізти в кузов автомобіля, і коли туди завантажать ківш екскаватора, зняти стропи. З невідомих причин той ківш повело. Добре, що я був молодий і за мить вистрибнув з кузова на землю. А ківш «припечатало» до борту саме в тому місці, де я стояв. Але найцікавіше, що мене вразило, – реакція бригадира, який давав мені завдання. Він стояв поруч і спостерігав за подіями. Далі він просто засміявся і сказав: «Добре, що я тебе послав. Якби там був Петрович, якому 60 років, він би там і залишився». Це зараз я знаю, що перебувати в кузові автомобіля під час завантаження суворо заборонено. А тоді, що таке правила безпечного проведення робіт і навчання з охорони праці, я взагалі не знав, його мені ніколи не проводили. Інструктажі відбувалися в такий спосіб: «Піди й розпишись у журналі, де галочки стоять напроти твого прізвища». Від того часу я почав цікавитися питаннями безпеки. На це не могли не звернути уваги керівники мого підрозділу, і практично з робітника мені запропонували посаду інженера з охорони праці. Відтоді охорона праці – це моє життя!

Якщо у вас навчання та інструктажі проводять для галочки – чекайте біди!

І починав я наводити лад саме з організації і проведення навчання та інструктажів, оскільки якісне навчання є важливим інструментом для основної цілі – збереження життя, здоров’я і працездатності людини.

Безперечно, що для організації якісного навчання важливо, щоб документ, який його регламентує, також був якісним. Я маю на увазі положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, яке розробляють на підприємстві. Це положення повинно враховувати специфіку виробництва. Тому вважаю обов’язковим надавати проєкт цього документа ще на стадії його опрацювання керівникам та головним фахівцям структурних підрозділів, головному механіку, енергетику, технологу підприємства та безпосереднім керівникам робіт для внесення до нього змін і доповнень. І тільки тоді запускати в роботу.

Якщо служба охорони праці просто спустить положення зверху чи під тиском керівника, система або не запрацює, або працюватиме погано та неефективно. Крім того, вивчаючи аналогічні положення, які діють у підрядних організаціях, я можу сказати, що вони на 99% подібні до поширених у мережі інтернет типових зразків документів. Але ж знову нагадаю, що положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці повинно враховувати специфіку свого виробництва. Також у ньому мають бути додатки із всіма належними зразками. Адже набагато легше розуміти вимоги, коли є потрібні зразки програми спеціального навчання, програми стажування тощо. У положенні, яке діє в нас на підприємстві, таких додатків 12.

* Як організувати навчання, перевірку знань з питань охорони праці та інструктажі на підприємстві читайте в додатку до журналу на с. 28.

Статтю повністю читайте в журналі № 10/2021

Редакція Редакція журналу «Охорона праці»