Управління знаннями – головний інструмент досягнення цілей
16.08.2021Управління знаннями має бути складником системи управління охороною праці, а також інших систем управління підприємством. У такому разі весь бізнес матиме хорошу перспективу стати безпечним і прибутковим.
Управління знаннями – тема цікава та безмежна. У вищих навчальних закладах Європейського Союзу протягом одного, а подекуди й двох семестрів викладають дисципліну, що має таку назву. Адже той, хто володіє знаннями, той володіє успіхом у бізнес-середовищі.
Політика у сфері управління знаннями
Знання є головним ресурсом Компанії, що потрібен для досягнення її цілей найбільш результативним і ефективним способом.
Система управління знаннями базується на трьох китах:
- персонал і організаційна структура – для того, щоб стимулювати й забезпечувати передачу та використання знань;
- процеси й методи, які дають змогу знайти, створити, зберегти і передати знання;
- технології, що допомагають зберігати й робити доступними знання, а також забезпечують спільну роботу працівників Компанії.
Управління знаннями обов’язково має бути інтегроване в загальну систему менеджменту для забезпечення виконання таких завдань:
- передача знань між співробітниками Компанії, забезпечення стійких компетенцій, зменшення ризику втрати критичних знань у разі ротації і/або виходу на пенсію працівників, плинності кадрів;
- підвищення економічних показників завдяки ефективному управлінню знаннями;
- випуск продукції, надання послуг з використання нагромадженого досвіду;
- формування спеціалізованих достовірних баз даних і забезпечення доступу до них співробітників;
- поліпшення управлінських рішень, упровадження інноваційних підходів у системі менеджменту Компанії;
- меншення кількості помилок, керування ризиками та використання можливостей;
- розвиток корпоративної культури.
Створення знань є безперервним процесом динамічної взаємодії між формалізованими (явними) і неформалізованими (прихованими) знаннями через організаційні рівні Компанії.
Потрібно зазначити, що управління знаннями здійснюється на всіх етапах життєвого циклу продукції.
Хоча стандарти серії ISO не потребують визначення Політики у сфері управління знаннями, доброю практикою є, коли керівники вищої ланки беруть на себе відповідальність і визначають її (приклад).
Політику у сфері управління знаннями рекомендується підтверджувати документально, доводити до відома всіх працівників Компанії та заінтересованих сторін, якщо стосовно останнього є рішення керівників вищої ланки.
Політика у сфері управління знаннями ґрунтується на таких принципах:
- управління ризиками, пов’язаними із втратою критичних знань;
- постійне вдосконалення та актуалізація нормативної документації на основі досвіду, що накопичується;
- постійне професійне навчання і забезпечення необхідних компетенцій у співробітників;
- постійне вдосконалення, вивчення і впровадження передового досвіду, зокрема використання методів бенчмаркингу;
- застосування спеціалізованих інформаційних технологій.
Для реалізації Політики у сфері управління знаннями рекомендується розробляти програму з урахуванням ризиків, пов’язаних із втратами критичних знань, а також аналізу потреб з ефективного використання інформаційних ресурсів, що передбачає:
- визначення персональної відповідальності та повноважень посадових осіб;
- координацію робіт різних керівників у разі виконання взаємопов’язаних заходів, що впливають один на одного;
- терміни виконання;
- критерії успішності.
- потрібні ресурси;
- порядок здійснення контролю виконання заходів;
- оцінку й коригування отриманих результатів.
Статтю повністю читайте в журналі № 8/2021