«Щасливої дороги!» звучить загрозливо
28.10.2021Попри те що в останні роки залізницею в Україні керують топменеджери зі значним досвідом та чималою зарплатою, стан справ у галузі залізничного транспорту стрімко погіршується. А відповідно, викликає сумніви безпека працівників та пасажирів.
Реальність сьогодення Укрзалізниці – зростання критичної зношеності інфраструктури, локомотивів і вагонів, відсутність розвитку та інновацій, підвищення аварійності, виникнення збоїв у роботі залізничного транспорту, падіння обсягів перевезень і т. ін.
27 серпня 2021 р. низка офіційних сайтів, зокрема й сайт Вільної профспілки залізничників України (далі – ВПЗУ), повідомили про смерть на робочому місці машиніста локомотива (працівник 1968 р. н.). Нещасний випадок стався біля станції Знам’янка Одеської залізниці АТ «Укрзалізниця». За висновком лікарів, смерть настала внаслідок серцевого нападу. Але профспілкові активісти вважають, що подібні смерті, які, до речі, стаються мало не кожного сезону, пов’язані з неналежними умовами праці. Зокрема, у літній період кабіна локомотива розпікається до 45–50 °С – така температура, згідно із санітарними вимогами, вдвічі перевищує максимально допустиму.
Про тяжкі й небезпечні умови праці машиністівтепловозів та електровозів, їх профзахворюваність і пов’язані з цим аварії та нещасні випадки автор писав в одній зі своїх статей навесні минулого року (стаття «Вони керують тисячотонними велетнями» у № 4/2020, с. 42). Але, на жаль, ситуація з того часу не те що не поліпшилася, а, навпаки, значно погіршилася.
Прикметно, що аналіз виробничого травматизму в АТ «Укрзалізниця» за 2014–2020 рр. показує: машиністи мають один з найнижчих рівнів ризику травмування. Найвищий рівень ризику і, відповідно, найбільша кількість травмованих – серед електромонтерів. Далі в переліку – працівники колійного господарства, складачі поїздів. Основні причини нещасних випадків такі: невиконання вимог інструкцій з охорони праці (44%), порушення вимог безпеки під час експлуатації машин і обладнання (17%), особиста необережність (12%). І лише 1,7% припадає на недосконалість технологічного процесу, його невідповідність вимогам безпеки, а серед основних причин незадовільний технічний стан транспортних засобів не значиться. Можливо, цю причину віднесено до інших причин, які згідно з аналізом травматизму становлять 1,7%.
Ситуація критична
Останнім часом багато машиністів, особливо члени ВПЗУ, усе частіше нагадують роботодавцям про катастрофічну ситуацію з безпекою праці залізничників. Так, у вересні 2021 р. машиністи депо «П’ятихатки» (СП «Дніпровське локомотивне депо») відмовилися приймати в експлуатацію приблизно 10 локомотивів. Відповідно до складених машиністами актів у них виявлено від 20 до 30 несправностей та вад, які становили загрозу для життя та здоров’я не тільки машиністів, а й усіх учасників руху. Керівники депо, зі свого боку, намагалися вирішити питання, тиснучи на працівників і погрожуючи їм звільненнями. Зрештою керівники депо пішли на поступки, і конфлікт вдалося владнати.
Про незадовільний та небезпечний стан інфраструктури та рухомого складу Укрзалізниці йшлося в програмі одного з українських телеканалів. Залізничники продемонстрували репортерам телеканалу зроблені самотужки інструменти, що застосовуються під час ремонту локомотивів, а також показали, як проводиться ремонт локомотивів з використанням запчастин, знятих з інших локомотивів, аби хоч один з них випустити на колію. «Щось зварник приварить, і буде гаразд», – констатував один зі слюсарів.
У програмі в. о. голови правління АТ «Укрзалізниця» Олександр Камишін повідомив, що план закупівель в АТ «Укрзалізниця» станом на 01.09.2021 виконаний менше ніж на третину. Взагалі не закуплено рейок, стрілок та інших матеріалів для ремонту колій, тоді як, за даними Укртрансбезпеки, тільки за січень – серпень 2021 р. на залізниці сталося 125 аварій зі сходом рухомого складу.
Повний текст статті читайте у журналі № 11/2021