Редакція журналу «Охорона праці»

Проводимо аудит охорони праці разом

15.10.2024

Журнал «Охорона праці» ділиться власним досвідом проведення дослідження, чи все на підприємстві відповідає нормам законодавства з питань охорони праці. Якщо у роботодавця / служби охорони праці є потреба провести повну працеохоронну «інвентаризацію» – звертайтесь.

Визначення терміна «аудит охорони праці» у чинних нормативних актах є лише в одному документі – Рекомендаціях щодо побудови, впровадження та удосконалення системи управління охороною праці, затверджених головою Держгірпромнагляду 07.02.2008:

«Аудит охорони праці – це документально оформлене системне обстеження й аналіз стану умов та безпеки праці з метою визначення їх відповідності критеріям, встановленим законодавчими та нормативно-­правовими актами з охорони праці».

Порядок проведення аудиту ОП у законодавстві з ОП не врегульовано. Немає вимог щодо програми аудиту ОП, періодичності його проведення тощо.

Статтею 13 Закону України «Про охорону праці» передбачено обов’язок роботодавця створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у сфері ОП. З цією метою він зобов’язаний здійснити комплекс заходів, зокрема організовує проведення аудиту ОП.

Формою декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань ОП, наведеною в додатку 8 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107 в редакції Постанов КМУ № 48 від 07.02.2018, № 77 від 03.02.2021, передбачено надання інформації про номер наказу про проведення аудиту, номер та дату висновку за результатами проведеного аудиту про дотримання вимог законодавства про ОП під час виконання заявлених робіт / експлуатації заявлених машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.

Підприємство, організація, установа може провести внутрішній аудит щодо дотримання вимог законодавства про ОП власними силами або зовнішній аудит із залученням відповідних фахівців аудиторської організації.

Завдання аудиту

ТОВ «Редакція журналу «Охорона праці» протягом 2024 року із залученням кваліфікованих працівників, обізнаних із системою управління ОП, технічних експертів з промислової безпеки та фахівців з оцінки умов праці на робочих місцях на договірних засадах провело декілька аудитів ОП на підприємствах України.

Ураховуючи здобутий досвід, наводимо рекомендації щодо організації та проведення таких аудитів.

Аудит ОП зазвичай проводять, якщо:

  • керівники хочуть бути впевнені, що стан справ на підприємстві в цій сфері управління відповідає законодавству;
  • очікується перевірка наглядових органів;
  • на підприємстві немає компетентного фахівця з ОП;
  • підприємство має подати декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань ОП.

Мета аудиту – одержання об’єктивних доказів та їх об’єктивної оцінки для визначення ступеня відповідності фактичного стану ОП на підприємстві вимогам законодавства з ОП, аналіз виявлених невідповідностей, їх узагальнення, оцінювання ризиків та розроблення заходів щодо усунення цих невідповідностей не тільки на виявленому робочому місці, а й на інших аналогічних робочих місцях, доведення до відома працівників інформації про можливі ризики (наслідки) цих невідповідностей для їхнього життя та здоров’я.

Аудит ОП проводять за такими напрямами:

  • оцінювання наявності, актуальності та повноти документації з питань ОП;
  • оцінювання компетентності керівного та виробничого персоналу щодо забезпечення та виконання вимог нормативно-правових актів з питань ОП і пожежної безпеки;
  • оцінювання безпечності, відповідності вимогам чинних нормативно-правових актів технологічних процесів, машин, механізмів, устатковання та інших засобів виробництва;
  • оцінювання стану наявних засобів колективного та індивідуального захисту, що використовують працівники;
  • виконання рекомендацій попередніх аудитів, якщо такі були, усунення виявлених недоліків.

На підставі положень, що містить міжнародний стандарт ISO 19011:2011 «Настанови щодо здійснення аудитів систем управління», було встановлено такі вимоги до аудиторів:

  • компетентність (вища освіта, навчання, публікації) у сфері ОП;
  • досвід роботи на управлінських або професійних посадах;
  • знання і навички проведення аудиту;
  • уміння виявляти небезпечні та шкідливі виробничі чинники на робочих місцях;
  • знання методів моніторингу й оцінювання ризиків у сфері охорони здоров’я і забезпечення безпеки праці та принципів мінімізації або усунення дії цих ризиків;
  • знання норм розміщення обладнання на робочих місцях, вимог до засобів колективного та індивідуального захисту працівників;
  • уміння визначати рівень компетентності працівників у питаннях ОП;
  • уміння виявляти потенційно можливі аварійні ситуації, планувати діяльність у таких ситуаціях та заходи для запобігання їм, реагувати на такі ситуації та ліквідувати їхні наслідки;
  • володіння методами розслідування інцидентів, нещасних випадків;
  • знання вимог нормативно-правових актів, що поширюються на сферу аудиту;
  • уміння оформлювати аудиторську документацію.

Анатолій Севрук, консультант з питань охорони праці. Фото О. Фандєєва

Anatoliy Sevruk
Conducting an occupational health and safety audit together 
The Occupational Health and Safety magazine shares its experience in conducting a study to determine whether everything at the enterprise complies with the norms of labor protection legislation. If your employer or occupational health and safety department needs to conduct a full occupational health and safety “inventory”, please contact us.
About the purpose, process, and results of the audit.

Статтю повністю читайте в Журналі "Охорона праці" № 10/2024 або КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ

Редакція Редакція журналу «Охорона праці»