Офіс: небезпечні фактори та чинники*
09.02.2024Багато хто вважає, що робота в офісі – це напрочуд затишна, безпечна та невимушена робоча атмосфера, робота за комп’ютером, зі зручними кріслами та столами, з кондиціонером і т. д. Які можуть бути травми або захворювання? Насправді це хибна думка.
Як розповідають спеціалісти служб охорони праці, інциденти та нещасні випадки в офісних приміщеннях трапляються доволі часто. Забої, порізи, розтягнення м’язів, переломи, ураження струмом, струси мозку, опіки – найбільш поширені травми офісних працівників.
У липні 2018 р., під час виконання опоряджувальних робіт з підготовки приміщень до нового навчального року в одній зі шкіл Енергодара, 45-річна прибиральниця впала з дерев’яної драбини і дістала травму, несумісну з життям. За результатами спеціального розслідування, проведеного ГУ Держпраці в Запорізькій області, нещасний випадок пов’язано з виробництвом. Серед осіб, винних у його настанні – директор школи, яка дозволила виконання робіт, не забезпечивши безпеку, та заступник директора з господарської роботи.
За даними МОН, у закладах освіти, що належать до сфери його управління, у 2022 р. зареєстровано 93 потерпілих унаслідок НВ на виробництві. Проти 2021 р. кількість НВ зменшилася в 1,3 раза (з 125 до 93), але потрібно врахувати, що в 2022 році більшість закладів освіти були переведені на дистанційний режим роботи. Найбільше у 2022 р. травмувалися технічні працівники (66) та педагогічні працівники (26). Переважають травмування із незначними наслідками – 67% (68 випадків). А основною причиною виробничого травматизму залишаються недоліки та упущення в організації охорони праці з боку керівників закладів освіти та нехтування особистою безпекою.
Як показує практика, не всі НВ, що стаються з офісними працівниками, фіксують. Звичайно, якщо їх наслідком не є смерть або тяжка травма. Адже, на переконання керівників, їх розслідування та облік можуть стати приводом для перевірок, відвідувань представників Держпраці, складання адмінпротоколів і т. д. Натомість, за інформацією Асоціації зі страхування від нещасних випадків у Німеччині, там щороку реєструють до 20 тис. НВ в офісах. Найчастіше це незначні травми, але всі вони підлягають фіксації, розслідуванню та вимагають вжиття відповідних коригувальних заходів. Найбільше травм отримують секретарі, кур’єри, інженери, наладчики апаратури.
* Про різницю між цими поняттями ми писали у статті М. Федоренка «Уроки державної мови: чинник чи фактор?» у журналі № 2/2020, с. 36.
Найпоширеніші травми
Найбільш поширені травми, що стаються внаслідок падіння працівника або падіння предметів на нього. Нерівна підлога або підігнутий килим, високий поріг, слизьке покриття або мокра підлога, недостатнє освітлення, неправильно розміщені електродроти, взуття на високих підборах і т. д. – все це фактори, що можуть спричинити падіння, зокрема через неуважність. Крім цього, в офісах, де значна кількість паперів або інших предметів зберігається високо на полицях, використовуються розкладні драбини. Порушення правил безпеки під час їх застосування часто призводить до падіння та травмування.
Небезпека дістати серйозну травму пов’язана ще й з тим, що людина інстинктивно під час падіння подає руки вперед, а це збільшує ризик переломів, забоїв та вивихів руки, плеча або зап’ястя.
Також небезпеку в офісі можуть становити гострі краї меблів, висунуті шухляди столів, небезпечні канцелярські предмети (кнопки, степлери, дироколи тощо). Тому бажано встановлювати меблі із закругленими краями.
Якщо розбилася склянка чи інший скляний предмет, їх уламки не можна класти в корзину для паперу, щоб не поранився працівник, що відповідає за прибирання. Ліпше покласти їх на добре видному місці та попередити всіх, хто може об них поранитись.
У сучасних офісах часто влаштовують скляні перегородки. Це допомагає максимально використати природне освітлення. Але через необережність або неуважність працівники отримують забої голови або інших частин тіла через удари об скляні двері або інші прозорі конструкції.
Для запобігання травмуванню в офісному приміщенні потрібно уважно стежити, щоб ящики столів, двері завжди були в безпечному положенні, не розміщувати на полицях важкі предмети, не використовувати крісла з коліщатами для ступання на висоту, завжди підтримувати порядок і чистоту на робочому місці. Підлога не повинна мати тріщин, виступів, слизького покриття. Взуття повинно бути зручним і стійким. Шляхи евакуації повинні бути вільними і не використовуватись як складські зони.
Електробезпека
Зазвичай в офісі розміщено багато електроприладів, дротів, подовжувачів тощо. Усе це може стати джерелом електротравм у разі недотримання вимог безпеки. Тому важливо забезпечити постійний контроль з боку відповідальних працівників та кваліфікованого персоналу. Не допускати експлуатацію обладнання з пошкодженнями та дефектами. Про всі несправності належить негайно повідомляти керівника. Експлуатація електрообладнання повинна здійснюватись згідно з інструкцією з експлуатації, під час використання подовжувачів і трійників важливо дотримуватись передбачених навантажень. Після завершення роботи всі електроприлади слід вимкнути.
Іноді працівники офісів користуються власними кава-машинами, кип’ятильниками, чайниками тощо. Варто зазначити, що відповідальний за ці електроприлади також роботодавець, тож він повинен дати дозвіл на їх використання. Усе електрообладнання повинен обслуговувати лише кваліфікований персонал.
Профзахворювання
Офісні працівники часто ризикують захворіти, зокрема на професійні захворювання. Крім застуд, болю в спині, шиї, головного болю, вони нерідко скаржаться на депресії, панічні атаки та інші неврологічні стани, пов’язані з напруженою роботою, іноді непростими стосунками в колективі та іншими причинами.
Американські медики склали рейтинг небезпечних факторів, які можуть негативно вплинути на здоров’я офісних працівників. На їхню думку, особливу небезпеку становить малорухливий характер роботи, унаслідок чого різко підвищується ризик захворіти на ожиріння. Щоб цього уникнути, лікарі радять бодай дві години на день ходити пішки. Крім того, через тривале сидіння у людини може виникнути тромбоз ніг і легень, причиною якого є уповільнення кровотоку. У запущеному стані тромбоз може призвести до інфаркту та інсульту.
Офісні працівники також часто страждають від головного болю. За словами американських медиків, мігрень може бути спричинено набряком шийних м’язів, а також мерехтінням флуоресцентних ламп.
Нестача фізичних навантажень та часте недосипання може призвести до непереборної сонливості на робочому місці. У такому разі лікарі радять частіше бувати на свіжому повітрі, раніше лягати спати.
В офісних працівників високий ризик захворювання на синдром тунельного зап’ясткового каналу. Ця хвороба є однією з форм артриту кистей рук, який спричиняє тривала робота за комп’ютером. Медики радять правильно організувати робоче місце, оскільки незручна поза через неергономічне розміщення крісла, столу та монітора, призводить до напруження м’язів спини, шиї, плечей.
Потрібно стежити за чистотою клавіатури, мишки та стола, що можуть бути джерелом інфекцій. Саме в клавіатурі та мишці з часом накопичуються хвороботворні мікроорганізми.
Ще один фактор ризику для офісних працівників – необхідність дивитися в монітор майже усі вісім годин робочого дня. Відсутність відпочинку для очей може призвести до значного зниження гостроти зору.
Іноді в офісі потрібно переставити меблі або обладнання. У цьому разі треба правильно оцінити свої можливості, щоб не зашкодити опорно-руховому апарату.
Слід щодня робити вологе прибирання офісу, щоб зменшити вміст пилу в повітрі, який не тільки шкодить органам дихання, а й є переносником мікробів, зокрема за допомогою кондиціонерів.
Небезпека від кондиціонера
У 1976 р. у Філадельфії відбувся з’їзд Американського легіону. Після його закінчення понад 200 осіб захворіли на пневмонію. Її спричинили бактерії легіонели, які були в системі кондиціювання приміщення, де проводили з’їзд. Пік «хвороби легіонерів» припадає на літо, коли кліматичні системи працюють на повну потужність, і в них накопичується конденсат, який є середовищем для розмноження бактерій. Для профілактики пневмонії потрібно вчасно чистити фільтри або замінювати їх на нові. Є також моделі з бактерицидними фільтрами.
Система кондиціювання повітря може стати причиною виникнення респіраторних хвороб. Адже різкий перепад температур провокує стрес в організмі. Чхання і біль у м’язах – перші ознаки такого захворювання у спеку. До них приєднується головний біль і може підвищитися температура. Якщо проігнорувати початок хвороби, запалення спуститься в горло і бронхи. Якщо не долікуватися, то процес перейде в хронічний. У списку хвороб від кондиціонера також алергічні реакції, риніт, кашель, бронхіт, ангіна.
Кондиціонери висушують повітря, через що пересихає слизова оболонка носа і горла, розмножується умовно-патогенна мікрофлора. Сухе повітря висушує і слизову оболонку очей. Може розвинутися синдром сухого ока.
Ще одна недуга, яка супроводжує офісних працівників, – міозит. Коли холодне повітря дме в одну точку, може виникнути запалення м’язів – міозит або запалення трійчастого нерва.
Щоб уникнути проблем зі здоров’ям, потрібно правильно встановлювати кондиціонери, регулярно чистити фільтри і правильно виставляти режим охолодження. Різниця температур на вулиці й у приміщенні не повинна перевищувати 5–8 градусів. Не можна забувати про звичайну вентиляцію, регулярно провітрювати приміщення, відкриваючи вікна.
Виконання цих заходів з профілактики травматизму та захворюваності офісних працівників має контролювати роботодавець та служба охорони праці. Працівників слід попереджати про шкідливі та небезпечні виробничі фактори. Під час проведення превентивних заходів постійно нагадувати про неухильне дотримання вимог безпеки. Крім проведення інструктажів з охорони праці, бажано провести навчання за програмою «Охорона праці в офісі», під час якого ознайомити з порядком дій у разі травмування працівника, з пільгами та компенсаціями, передбаченими законодавством, та іншою інформацією. На підприємстві, в установі чи організації повинні бути розроблені всі належні документи з охорони праці (положення про службу управління охороною праці, інструктажі з питань охорони праці, журнали реєстрації інструктажів, накази, розпорядження та інші внутрішні нормативно-правові акти).
Звичайно, робота офісного працівника – не робота шахтаря, металурга чи представників багатьох інших, набагато небезпечніших професій. Але це не означає, що можна нехтувати вимогами безпеки, не вести належну документацію, не проводити роботу щодо профілактики травматизму та профзахворюваності. Біда може трапитись навіть там, де її менш за все можна очікувати. І тоді з’ясуються і причини, і відповідальні, і наслідки.
Цю статтю також читайте в журналі "Охорона праці" № 1/2024 та КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ