Алексєєв Анатолій

Обхід робочих місць менеджментом

01.08.2022

Цей інструмент моніторингу стану охорони праці ще не дуже поширений на вітчизняних підприємствах, однак добре зарекомендував себе в міжнародних компаніях. Що ж таке обходи робочих місць менеджментом і яка користь від них для безпеки праці?

«Обходи робочих місць менеджментом» (Management Walk Around або MWA) – це корпоративна програма, направлена на підвищення рівня культури безпеки підприємства шляхом залучення менеджменту (керівників підприємства, обов’язково включно з директором та керівниками напрямів) до питань безпеки праці та робочих умов працівників.

Один із багатьох способів, яким менеджери можуть продемонструвати свою прихильність до питань охорони праці – це бути помітними на робочих місцях, взаємодіяти із працівниками, вислуховуючи їхні занепокоєння, долучатись до розробки заходів щодо їх вирішення. Цього можна ефективно досягти, провівши обхід робочих місць.

Обхід – це оцінка, яку проводить менеджер, включно з відкритим і конструктивним діалогом менеджера з персоналом, і потрібен для визначення:

  • рівня умов праці на обраній виробничій дільниці;
  • реальної ситуації на робочих місцях;
  • рівня розуміння працівниками ризиків, пов’язаних із завданням, та їх ставлення до цього.

Результати обходу допомагають сформулювати напрями вдосконалення коригувальних та попереджувальних заходів, що спрямовані на досягнення цілей підприємства, наприклад, таких як нульовий травматизм і відсутність втрат.

На виробничих об’єктах роботи часто виконують підрядники. Тому хорошою практикою є також обхід робочих місць підрядників, оскільки ми несемо загальну відповідальність за всі заходи, що проводяться на наших об’єктах. Таким чином, можна залучити працівників підрядної організації до конструктивного діалогу, взаємно узгодити план постійного вдосконалення. Отже, спільні обходи – це можливість твердо взяти на себе зобов’язання підрядників на основі спільного бачення ефективності, оціненої на місці виконання робіт.

Статистично доведено, що вимог з безпеки праці найчастіше працівники не дотримуються у вихідні дні, вночі та після закінчення робочих годин. Тому важливо, щоб деколи обходи також проводилися в ці періоди.

Обхід дає менеджерам чудову можливість сприяти безпеці праці та безпеці процесів, а також впровадженню безпечної поведінки. Це демонструє, що менеджер цікавиться тим, що відбувається під час виконання робіт, прагне зменшити ризик, зробити робочі місця безпечними, а також можливість показати турботу.

Менеджери, які дбають про безпеку працівників:

  • розуміють, що погані новини зазвичай не доходять до менеджменту;
  • виходять і самостійно з’ясовують, що відбувається, слухають і вчаться;
  • завжди запитують: «Звідки ви знаєте, що всі основні небезпеки були визначені? Звідки ви знаєте, що засоби контролю ефективні? Звідки ви знаєте, що робота проводиться згідно з інструкцією? Звідки ви знаєте, що працівники навчені та компетентні?»;
  • залучають працівників до розмови про небезпечні ознаки чи сигнали, оскільки серйозним інцидентам завжди передують небезпечні сигнали;
  • знають, що люди на місцях найкраще можуть розповісти менеджеру, що може піти не так.

Чому важливий візит менеджера на робоче місце?

  • Це хороша можливість для менеджерів пропагувати безпечну працю, виробничу безпеку, а також впроваджувати безпечну поведінку, виконання встановлених на підприємстві правил безпеки (наприклад, «Правила, які рятують життя»), оцінюючи рівень культури безпеки на конкретній виробничій дільниці.
  • Візит демонструє, що менеджер цікавиться тим, що відбувається під час робіт, прагне зменшити ризик і зробити робочі місця безпечними.

Планування обходів

Перед візитом потрібно повідомити керівника об’єкта чи робіт про свій намір, узгодити з ним мету та час приходу.

Потрібно підготуватись до обходу, зокрема:

  • зрозуміти зміст операції (діяльності) на робочому місці, яке збираєтесь відвідати. Передусім розгляньте менш відвідувані об’єкти для обходів;
  • спланувати маршрут, розпочавши з дільниці з високим ризиком;
  • погодити візит з іншими менеджерами, які можуть планувати обхід на тому самому об’єкті;
  • вибрати зони фокусування вашого обходу (охорона праці, безпека процесів тощо);
  • переконатися, що у вас є відповідні ЗІЗ, пропуск та документація (за потреби);
  • підготувати запитання до робітників про незначні події (nearmiss, сигнали, відсутність захисних засобів та ін.), які можуть передувати інцидентам;
  • пам’ятати, що найкращі підказки про те, що може піти не так, можна отримати від людей на місцях;
  • обрати напрям діяльності або конкретну діяльність, на якій ви зосередитесь;
  • скласти перелік запитань (або скористатися типовим переліком). Однак ліпше не звірятися із записаними запитаннями під час розмови. Вибрані запитання повинні стосуватися людей, з якими ви спілкуєтесь (їхні конкретні обов’язки та рівень відповідальності у структурі);
  • якщо вам не знайома специфіка виконання роботи, запросіть колегу, який знайомий з нею;
  • перегляньте кілька останніх звітів (один або два), а також останні події на робочому місці, яке збираєтесь відвідати, щоб ви могли побачити прогрес у виконанні попередньо рекомендованих дій. Якщо вам потрібна допомога із цим – зверніться до служби охорони праці або інших підрозділів.

Дії менеджера під час обходів

Як поводитися під час обходів

  • Бути впевненим у своїх діях. Іноді менеджери поводяться надто обережно та бояться взяти на себе відповідальність.
  • Бути підготовленим. Чим ліпше менеджер підготується, тим впевненіше та ефективніше він проведе аналіз. Обхід – це не піар і не тільки розмови на загальні теми та рукостискання, а конкретне завдання, що вимагає планування і навичок.
  • Бути толерантним. Викладати свою позицію, але водночас не забувати поважати інших та їх погляди.
  • Бути зосередженим. Триматися плану дій для досягнення певної мети.
  • Бути наполегливим. Продовжувати діяти навіть у разі додаткових труднощів. Обхід – це не допит, тому менеджер повинен бути наполегливим, але не агресивним.
  • Бути точним. Правдиво відповідати на запитання та чітко ставити запитання.
  • Бути надійним. Виконувати обіцянки.

Підійшовши на робоче місце, насамперед назвіть працівнику(-ам) / підряднику(-ам) своє ім’я та посаду, поясніть, що ви робите і чому. Також попросіть їх представитись.

Відтак ставте підготовлені запитання. Зверніть увагу, що краще ставити відкриті запитання, щоб отримати більше інформації. Ваша мета – слухати працівника 80% часу.

Приклади загальних запитань

  • Яке завдання ви зараз виконуєте та які є основні ризики пов’язані з цією роботою?
  • Які найімовірніші аварії можуть тут статися? Якими, на вашу думку, можуть бути наслідки?
  • Які є засоби контролю / запобіжні заходи? Чи впевнені ви в їх ефективності?
  • Чи вважаєте ви, що такий спосіб виконання вашого завдання найкращий? Що ми можемо зробити, щоб він став безпечнішим?
  • Ви впевнені, що оперативно зреагуєте, якщо тут трапиться аварія?
  • Коли ви востаннє брали участь у будь-яких заходах щодо запобігання аваріям?
  • Як би ви повідомили про інцидент / аварію?
  • Що ви зробите, якщо побачите порушення процедури, що створює небезпеку?
  • Яким був останній інцидент на цьому місці?
  • Про які останні інциденти, що сталися на вашому підприємстві, ви чули? Як вас про них поінформували? Чи вважаєте ви, що це може статися в цьому місці?
  • Чи можете ви пригадати теми, які обговорювались на кількох останніх зустрічах з питань безпеки?
  • Чи маєте занепокоєння щодо вашої роботи та безпеки? Як ми можемо поліпшити рівень безпеки на цьому робочому місці?
  • Чи знаєте «Правила, які рятують життя»? Якими з них користуєтесь? Наскільки ви впевнені, що їх впроваджено на цій ділянці? Чи є якесь правило, що не реалізовується настільки ефективно, як інші? Що ми можемо з цим зробити?

Статтю повністю читайте в Журналі "охорона праці" № 7/2022

Експерт Алексєєв Анатолій