Маркшейдерство по-сучасному
16.03.2021Хто такий «маркшейдер», які роботи він виконує та чому так важливо внести зміни в законодавство щодо правил виконання маркшейдерських робіт на рудних та нерудних родовищах корисних копалин. Тож яких змін чекати маркшейдерам у 2021 році?
Питання державного гірничого нагляду (згідно з Положенням про порядок здійснення державного гірничого нагляду, затвердженим постановою КМУ від 21.02.1995 № 134) покладене на Державну службу України з питань праці (далі – Держпраці). Тому першочерговим завданням стало привести застарілу нормативно-правову базу у відповідність до сучасних вимог.
Як кажуть, Біблією для користувача надр є Кодекс України про надра та Гірничий закон України. Саме стаття 53 Кодексу України про надра визначає основні вимоги під час розробки родовищ корисних копалин, зокрема:
- застосування раціональних, екологічно безпечних технологій видобування корисних копалин і вилучення наявних у них компонентів, що мають промислове значення;
- недопущення наднормативних втрат і погіршення якості корисних копалин, а також вибіркового відпрацювання багатих ділянок родовищ, що призводить до втрат запасів корисних копалин;
- здійснення дорозвідки родовищ корисних копалин та інших геологічних робіт, проведення маркшейдерських робіт, ведення технічної документації;
- безпечне для людей, майна і навколишнього природного середовища ведення гірничих робіт.
Дотримання зазначених заходів можливе лише завдяки своєчасному та комплексному маркшейдерському обслуговуванню гірничих робіт на всіх етапах розробки родовищ корисних копалин.
На сьогодні нормативно-правовими актами, що регулюють порядок виконання маркшейдерських робіт, є:
- Інструкція з виконання маркшейдерських робіт, затверджена Держгіртехнаглядом СРСР 20.02.1985 (НПАОН 74.2-5.01-85).
- Інструкція з виконання маркшейдерських замірів і контролю гірничих робіт на підприємствах чорної металургії СРСР, затверджена Держгіртехнаглядом СРСР 01.11.1985 (НПАОН 74.2-5.03-85).
- Інструкція з виконання маркшейдерських замірів і контролю гірничих робіт на підприємствах Міністерства чорної металургії СРСР, затверджена Держгіртехнаглядом СРСР 01.01.1985 (НПАОН 74.2-5.06-85).
Зазначені акти здебільшого не враховують змін, що сталися в законодавстві України, сучасного впровадження маркшейдерсько-геодезичних приладів (GPS-системи, безвідбивні електронні тахеометри), програмних комплексів з камеральної обробки результатів вимірювань і методик виконання маркшейдерських робіт.
Саме тому Держпраці розробила проєкт Правил виконання маркшейдерських робіт під час розробки родовищ рудних та нерудних корисних копалин (останню редакцію оприлюднено на сайті Мінекономрозвитку 23.02.2021), які встановлюють організаційні та технічні вимоги до всього комплексу маркшейдерських робіт під час відкритого і підземного способів розробки родовищ рудних та нерудних корисних копалин, будівництва гірничих підприємств, використання надр у цілях, не пов’язаних із видобуванням корисних копалин.
Оскільки чинним нормативним документам у галузі понад 35 років, а ми живемо в період великої діджиталізації, то основним завданням було спрощення роботи фахівців маркшейдерських служб та приведення її діяльності у відповідність до сучасного законодавчого рівня та вимог науково-технічного прогресу.
Марія Брезіцька, заступник начальника Головного управління Держпраці у Харківській області
Статтю повністю читайте в журналі № 2021