Де лідерство – там успіх
29.10.2024Лідерами народжуються, але лідерами також і стають. Особливо важливо попрацювати над формуванням лідерських якостей інженерам з охорони праці. Навколо питань безпеки для їх ефективного вирішення потрібно об’єднувати весь персонал підприємства – і працівників, і керівників. А з цим впораються тільки лідери.
Політика, бізнес, культура, освіта, креативна індустрія, системи управління – потреба у справжніх лідерах є в усіх сферах суспільного життя та діяльності, зокрема, у сфері безпеки праці та здоров’я працівників на роботі. Особливо затребуваними лідери є нині, в умовах війни, коли Україна та весь цивілізований світ протистоїть тоталітарним диктаторським режимам.
Лідерами ми називаємо людей, які впливають на дії інших і володіють такими якостями, як професіоналізм, освіченість, внутрішня культура, компетентність, упевненість у собі, емоційна врівноваженість, комунікабельність, допитливість, розвинена інтуїція, цілеспрямованість, наполегливість, гнучкість, здатність приймати сміливі, часом ризиковані рішення, брати на себе відповідальність…
Лідер є цілісною особистістю. Ним не може бути людина, яка поводиться на роботі як взірець для наслідування, а поза роботою, у родині, у побуті змінює ставлення до людей на безпардонне чи непристойне. Лідер неодмінно має володіти почуттям емпатії, тобто здатністю чути людей, розуміти їхній емоційний стан, співпереживати. Емпатія, переконана Джаннет Аршимова, викладачка NEBOSH, членкиня Institution of Occupational Safety and Health (IOSH) та Cambridge Behavioural Center, коуч, наставниця, тренерка, робить дива.
Природжених лідерів мало, проте є чимало людей, які відчули, що мають хист до лідерства, багато працювали над собою, сформували в собі лідерські якості та навчилися ефективно керувати людьми і виробничими процесами, планувати, організовувати, контролювати тощо. Лідер має постійно працювати над собою, розвиватися, вдосконалюватися, мотивувати й надихати, об’єктивно та самокритично оцінювати свої дії, резонувати зі світом і людьми.
Лідерство, як зауважила під час вебінару в межах навчання в Європейській школі керування ризиками Джаннет Аршимова, – не акторська гра, а покликання людини, її життєва місія, її внутрішній світ. Це подорож усередину себе, а не назовні.
Фахівець з безпеки Томас Краузе та його колеги понад 20 років працювали над підвищенням рівня безпеки у більш ніж 1650 компаніях. У процесі роботи вони дійшли висновку, що лідерство є найефективнішим фактором підвищення рівня безпеки в організації. Прямо чи опосередковано лідери впливають на психологічний клімат у компанії, систему управління ризиками, культуру безпеки праці, сферу безпеки загалом. Томас Краузе та його помічники дослідили вплив лідерства на безпеку та організаційну культуру і виділили вісім лідерських методик, пов’язаних з розвитком та дотриманням високого рівня культури безпеки.
За словами Джаннет, ці методики лягли в основу її тренінгу, проте з деякими змінами і доповненнями після аналізу та доопрацювання. Отже, докладніше про головні рівні лідерства: Бачення, Довіру, Співпрацю, Зворотний зв’язок, Відповідальність, Комунікації, Цінності та Спрямованість на дії.
Бачення
Бачення свого життєвого призначення, мети, завдань, цінностей, методів і заходів з їх реалізації формується завдяки внутрішнім особистісним лідерським якостям людини, її постійному розвитку. Як приклад, Джаннет розповіла про 24-річного хлопця з арабської сім’ї на ім’я Муса. Він мав роботу, проте вона його не влаштовувала. У пошуках свого призначення в житті хлопець звільнився, закінчив курси з розвитку IT і заснував власну компанію, що розробляє на основі інформаційних технологій програми з лідерства та культури безпеки.
Продукти компанії здобули визнання у світі. У розмові із Джаннет Муса розповів, що перш ніж реалізувати своє бачення і створити успішну компанію, він провів величезну роботу над собою. Без цього будь-які плани, ідеї та цілі втілити неможливо. Тому що набагато простіше після перших труднощів і спроб досягти бажаного сказати собі, що нічого не вийде, і образитися на весь світ. Але хлопець вирішив розвивати свою справу далі й перше, що зробив – написав своє бачення, програму намірів, цілей і покрокових дій.
Насправді сформувати власне бачення на основі багажу знань, навичок, досвіду, світогляду, цінностей, рис характеру, бажань і життєвих цілей – одне з найскладніших та найважливіших завдань. Визначившись із баченням, необхідно скласти план дій, за допомогою яких можливо реалізувати своє бачення. Для того щоб цього досягти, потрібно надихнути своїми ідеями та баченням інших і в такий спосіб заручитися підтримкою команди.
Довіра
Це те, на чому базуються взаємовідносини працівників, які роблять спільну справу. Довіра – цінний і важливий капітал лідера. Лідер повинен довіряти команді та будувати стосунки з людьми, що ґрунтуються на щирості, чесності, відвертості, відкритості, порядності, взаємоповазі, взаємодопомозі, розумінні одне одного, виконанні обіцяного, умінні визнавати власні помилки та поважати право на помилку інших людей. Завдяки цьому виникає те, що ми називаємо довірою. Вона формується роками, її важко створити, проте легко втратити.
До теми
Формувати довіру в команді допомагають такі корисні звички.
- Розмовляйте! І не тільки про роботу. Частіше виходьте з кабінету та спілкуйтеся з підлеглими. Заохочуйте радитися з вами, обговорювати робочі моменти, відповідайте на запитання. Цікавтеся, як справи в колег. Людям важливо розуміти, що лідеру не байдуже, що відбувається в їхньому житті.
- Кажіть правду.Навіть якщо вона неприємна. Якщо компанія переживає проблеми, не слід приховувати інформацію від співробітників. Навпаки – у кризові моменти варто більше спілкуватися з командою, співпрацювати, говорити про труднощі та можливості поліпшення ситуації. Водночас не слід забувати, що правда може бути болісною, тому доносити її потрібно тактовно та обережно, щоб не вразити колег. У сучасній корпоративній культурі такий підхід називається автентичністю, що передбачає врахування унікальності кожного працівника й турботу про нього на робочому місці.
- Долучайте колег до прийняття рішення. Вірте у співробітників, дайте їм можливість впливати на прийняття рішень. Навіть якщо результат буде провальним, люди відреагують із розумінням, бо в тому є частка їхньої відповідальності.
- Практикуйте мозкові штурми. Коли працівники висловлюють думки і пропозиції, вони відчувають себе частиною команди. А лідер може почути й занотувати цікаві ідеї щодо вдосконалення процесів і розвитку компанії.
- Говоріть про майбутнє. Поділіться своїм баченням розвитку бізнесу та цілями компанії, попросіть працівників озвучити власні погляди, а також особисті цілі.
- Визнавайте свої помилки. Не перекладайте власну відповідальність за помилки чи провал на інших. Визнайте помилку, з’ясуйте причини, скоригуйте дії та рухайтеся далі.
- Дозволяйте помилятися працівникам. Дайте колегам можливість експериментувати. Підтримуйте, якщо щось пішло не за планом. Помилки також сприяють розвитку та позитивним змінам, страх схибити гальмує процес поліпшення. Будьте лідером, який зрозуміє й підтримає.
- Піклуйтеся. Люди неодмінно оцінять намагання лідера зробити робоче місце кожного працівника безпечнішим і комфортнішим, турботу про здоровий психологічний клімат тощо.
- Виконуйте обіцянки. Людина слова – найкраща характеристика для лідера. Якщо ви не впевнені, що слова реально втілити в життя, краще мовчіть. Не вдається виконати обіцяне – чесно попередьте про це заздалегідь, перепросіть, запропонуйте альтернативу.
- Дозволяйте критику. Сліпа довіра до всіх вказівок лідера руйнує взаємини та може завдати шкоди бізнесу. Люди мають знати, що можуть висловити свої пропозиції або заперечити керівникові і їх за це не покарають.
- Відзначайте досягнення, навіть незначні. Хваліть, нагороджуйте навіть за незначні результати. Коли люди швидко отримують позитивний фідбек, це мотивує на нові зусилля. Із маленьких перемог згодом складаються великі.
- Розв’язуйте конфлікти. У колективі не має бути жодних тривалих непорозумінь ні між працівниками, ні між працівниками та керівником. Залучайте всіх учасників конфлікту до діалогу, будьте об’єктивними та справедливими, знаходьте точки дотику й порозуміння.
Командна співпраця допомагає компаніям використовувати колективні знання, навички та творчий потенціал, дає працівникам відчуття приналежності та залученості, розширює можливості розв’язання проблем, сприяє ефективному використанню ресурсів та пошуку інновацій.
Співпраця
Ідеться про вміння співпрацювати з членами команди, колегами з інших підрозділів компанії, партнерами тощо. Роль лідера величезна, проте успіхів досягає команда з добре налагодженими механізмами співпраці у сфері ОП. Усувайте спільними зусиллями перешкоди і проблеми, пов’язані з безпекою. Заохочуйте співробітників до реалізації своїх рішень. Долучайте інших, перш ніж вносити зміни в систему безпеки.
До теми
10 основних стратегій командної співпраці
- Заохочуйте відкрите та прозоре спілкування між членами команди.
- Чітко визначте та повідомте про індивідуальні ролі та обов’язки.
- Створіть робоче середовище для співпраці, організуйте для цього робочі простори.
- Зміцнюйте довіру, послідовно виконуйте обіцянки та будьте надійними.
- Створіть простір для обміну ідеями між членами команди.
- Інвестуйте в інструменти та програмне забезпечення для спільної роботи, які полегшують спілкування.
- Установіть чіткі та вимірювані цілі команди, які відповідають цілям компанії.
- Організуйте командоутворювальні заходи, щоб створити відчуття єдності.
- Демонструйте поведінку, яка доводить, що ви є не лише керівником, але й лідером.
- Отримуйте зворотний зв’язок від членів команди стосовно того, що працює добре, а що потребує поліпшення.
На фото: заняття в Європейській школі керування ризиками проводить Джаннет Аршимова. Фото О. Фандєєва
Oleksandr Fandeyev
Where there is leadership, there is success
Leaders are born, but they also become leaders. It is especially important for occupational health and safety engineers to work on developing their leadership skills. To effectively address safety issues, the entire company's staff - both employees and managers - must be united around them. And only leaders can do this.
Статю повністю читайте в журналі "Охорона праці" № 10/2024 та КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ