Бережемо життя дорожників
25.10.2024Кожен водій погодиться, що їхати новою або якісно відремонтованою дорогою – велике задоволення. Але, на жаль, таке задоволення іноді коштує життя дорожників.
Через воєнний стан в Україні фінансування дорожнього господарства суттєво обмежено. Але дорожники щодня виконують аварійні ремонти дорожнього покриття коштом експлуатаційного утримання доріг. Ремонтно-дорожні роботи не припиняються попри постійну загрозу бомбардувань, ракетних обстрілів та замінованих територій. Сьогодні дорожники разом з військовими визначають пріоритетність ремонтів. Насамперед це дороги, якими рухаються гуманітарні вантажі, військові, здійснюються перевезення потерпілих до медичних закладів тощо. На жаль, це не обходиться без трагедій.
06.07.2023 у Хмельницькій області легковий автомобіль здійснив наїзд на дорожнього робітника на огородженій ділянці дороги, де проводились дорожні роботи, унаслідок чого потерпілий отримав травми, не сумісні з життям.
07.02.2024 на Київщині під час виконання робіт двоє дорожніх робітників отримали травми тяжкого ступеня внаслідок наїзду автомобіля.
12.02.2024 на Київщині під час виконання трудових обов’язків троє дорожніх робітників отримали травми внаслідок наїзду автомобіля. Один потерпілий помер у лікарні.
31.05.2024 у Черкаській області на дорожнього робітника, який збирав дорожні знаки, та на водія евакуатора, який перебував у кабіні, було здійснено наїзд вантажним автомобілем, унаслідок чого працівники отримали травми.
12.07.2024 у Миколаївській області під час виконання робіт дорожній робітник отримав опіки унаслідок загоряння машини дорожньої служби, від яких помер.
Згідно зі статистикою більшість травмувань дорожників під час виконання робіт на проїзній частині доріг стаються через порушення водіями автотранспорту Правил дорожнього руху. Як повідомили в Укравтодорі, у період підготовки до початку планових дорожньо-ремонтних робіт на підприємствах, які належать до сфери управління Укравтодору, виконуються розроблені комплексні заходи щодо досягнення встановлених нормативів і підвищення рівня охорони праці. Щороку обласні підрозділи Укравтодору отримують наказ Державного агентства автомобільних доріг України «Про організацію безпеки руху та охорони праці у місцях виконання дорожніх робіт», де надається аналіз виробничого травматизму за минулий сезон, характеризується стан охорони праці за результатами перевірок, зокрема проведених територіальними підрозділами Держпраці, визначаються потрібні заходи, відповідальні особи, встановлюються терміни виконання.
Начальників Служб автомобільних доріг в областях попереджають про особисту відповідальність за дотримання виконавцями дорожніх робіт нормативних актів з безпеки руху та безпечного ведення робіт. Згідно з наказом, до 1 квітня потрібно проводити інвентаризацію наявних комплектів технічних засобів організації дорожнього руху в місцях виконання дорожніх робіт. Водночас звертається увага на їх стан, визначається їх належна кількість, вирішуються питання щодо їх придбання або виготовлення. У підготовчий період проводять навчання та перевірку знань працівників щодо вимог правил охорони праці та пожежної безпеки, вирішують питання забезпечення засобами індивідуального захисту, зокрема сигнальними жилетами зі світлоповертальними елементами.
Однак перевірки підприємств, що належать до сфери управління Укравтодору, вказують на низку недоліків і порушень. Серед найпоширеніших:
- незабезпечення працівників нормативними спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту;
- допуск до роботи працівників без проходження навчання безпечних методів праці;
- недотримання вимог з електробезпеки, зокрема використання технічно несправних електротехнічних пристроїв;
- непроведення технічного огляду, що підтверджує спроможність безпечної експлуатації технологічних транспортних засобів тощо.
Нормативна база
- Закон України «Про дорожній рух»;
- Правила дорожнього руху;
- Єдині правила ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затверджені постановою КМУ від 30.03.1994 № 198;
- Технічні правила ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів, затверджені наказом Мінрегіону від 14.02.2012 № 54;
- ДСТУ 3587:22 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги. Вимоги до експлуатаційного стану»;
- ДСТУ 8749:2017 «Безпека дорожнього руху. Огородження та організація дорожнього руху в місцях проведення дорожніх робіт»;
- Технічні правила ремонту і утримання міських вулиць та доріг, затверджені Держжитлокомунгоспом України від 27.12.1994 (КТМ 204 України 010-94);
- ДБН В.2.3-4:2015 «Споруди транспорту. Автомобільні дороги» (складається з частини І «Проектування»; частини ІІ «Будівництво»);
- ДБН В.2.3-5:2018 «Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів»;
- Правила охорони праці під час будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг (НПАОП 63.21-1.01-09);
- ДСТУ 8751:2017 «Безпека дорожнього руху. Огородження дорожні і напрямні пристрої. Правила використання. Загальні технічні вимоги»;
- ДСТУ 7168:2010 «Безпека дорожнього руху. Огородження дорожні тимчасові. Загальні технічні умови»;
- ДСТУ 8752:2017 «Безпека дорожнього руху. Проект організації дорожнього руху. Правила розроблення, побудови, оформлення. Вимоги до змісту»;
- ДСТУ Б В.2.3-10-2003 «Споруди транспорту. Огородження дорожнє парапетного типу. Загальні технічні умови»;
- ДСТУ Б В.2.3-25:2009 «Огородження дорожнє тросового типу. Загальні технічні умови»;
- ГБН В.2.3-218-547:2010 «Влаштування асфальто-бетонних шарів дорожнього одягу при низьких температурах».
Особливості організації дорожніх робіт
Виконавець робіт перед початком повинен:
- визначити технологічні особливості та строк проведення дорожніх робіт, схему організації дорожнього руху, необхідність будівництва об’їзду, технічні засоби захисту ділянки проведення робіт, зокрема пересувні знаки безпеки, забезпечити штучним освітленням, якщо роботи проводитимуться у темну пору доби тощо;
- отримати дозвіл або ордер від власника дороги або уповноваженого ним органу, який містить типову або тимчасову схему організації дорожніх робіт (далі – ОДР), у якій вказується перелік і вид робіт, а також заходи безпеки щодо їх проведення. У додатку В ДСТУ 8749:2017 є 25 видів схем ОДР (попередній нормативний документ СОУ 45.2-00018112-006:2006 передбачав 30 схем ОДР).
Дорожні робітники виконують роботи з використанням ручного і механізованого інструменту. Це відбійні молотки, переносні грохоти, совкові лопати тощо.
Перед проведенням робіт на проїзній частині дороги потрібно встановлювати попереджувальний знак «Дорожні роботи» та інші дорожні знаки. Також використовувати дорожню тимчасову огорожу: щити огороджувальні, бар’єри огороджувальні та поперечні, віхи й конуси напрямні, стрічки та шнури сигнальні. Для пішоходів у разі потреби обладнувати тимчасові містки, ширина яких має бути не менше ніж 1 м, висота перил – 1 м.
Транспортні й технічні засоби потрібно встановлювати на узбіччі або на розділювальній смузі у напрямку виконання робіт на відстані 30–40 м від їх початку. Розвантажувати тимчасові технічні засоби у міру їх встановлення. Насамперед установлювати найвіддаленіші попереджувальні та інформаційно-вказівні тимчасові дорожні знаки на узбіччі, потім у безпосередній близькості на проїзній частині та узбіччі. Далі облаштовувати знаками об’їзди (за їх наявності), встановлювати поперечні й поздовжні тимчасові огорожі, пішохідні містки (за потреби), світлофори тощо. Останніми встановлювати дорожні знаки на узбіччі смуги руху протилежного напрямку.
На машинах і механізмах мають бути ввімкнені проблискові маячки жовтого (оранжевого) кольору. Важливо, щоб їх габарити не виходили за межі огородженої зони робіт. Правила забороняють проводити ремонт і технічне обслуговування машин і механізмів у зоні проведення дорожніх робіт.
У темну пору доби чи в разі туману потрібно встановити поперечні бар’єри та віхи напрямні на відстані 10–15 м один від одного, обладнати їх увімкненими ліхтарями червоного кольору. Місця робіт освітлити з двох боків ліхтарями верхнього світла, які створюють освітленість не менше ніж 10 лк. Після закінчення зміни дорожні машини й обладнання потрібно поставити на майданчик за межами дорожнього полотна. Нетранспортабельні машини, механізми у темну пору доби розміщувати за межами проїзної частини дороги та огороджувати. Щоб запобігти аварійним ситуаціям, керівники робіт мають передбачити не менше ніж два комплекти автономного живлення для сигнальних ліхтарів на випадок, якщо їх відключать від основної системи живлення.
Після завершення робіт на ділянці дороги потрібно прибрати залишки будівельних матеріалів і сміття, встановити постійні дорожні знаки. В останню чергу ліквідувати з’їзди та виїзди з дороги на об’їзд, зняти тимчасові технічні засоби у зворотній послідовності їх встановлення. Рух дорожнього транспорту після ремонту відновлюється на визначеній ділянці дороги після передачі її за актом підприємству, яке утримує дорогу.
Сергій Колесник, власкор, Микола Федоренко, заступник головного редактора
Mykola Fedorenko, Serhiy Kolesnik
Protecting the lives of road workers
Regulatory framework, labor safety during road works, rules for working with tools and mechanisms, road worker's occupational health, protective equipment.
Статтю повністю читайте в Журналі "Охорона праці" № 10/2024 та КАБІНЕТІ ОХОРОНИ ПРАЦІ